افزایش تهدید حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران در هفته‌های آتی / احتمال احیای نسخه‌ای از برجام صفر نیست

پل پیلار با بیان اینکه در شرایط فعلی شانس زیادی برای احیای برجام وجود ندارد، پیش‌بینی می‌کند که در هفته‌های آتی صحبت‌های بیشتری درباره استفاده از نیروی نظامی علیه برنامه هسته‌ای ایران مطرح خواهد شد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، روابط تهران و غرب وارد روزهای پرتنشی شده است. از طرف دیگر، به اعتقاد برخی تحلیلگران حوزه بین الملل روی کار آمدن کابینه تندرو در رژیم صهیونیستی احتمال افزایش خشونت بین ایران و اسرائیل را افزایش داده است؛ خشونتی که نمونه آن را می‌توان در عملیات ناکام برای آسیب زدن به تاسیسات مهمات سازی در اصفهان مشاهده کرد. کارشناسان امنیتی و نظامی معتقدند که احتمالا ایران این اقدام رژیم صهیونیستی را تلافی خواهد کرد. اما به نظر می‌رسد آنچه که اهمیت دارد رویکرد آمریکا در قبال اقدامات اسرائیل است. اگرچه آینده مذاکرات هسته‌ای مدت‌هاست در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته، اما به هر ترتیب به طور کامل منتفی نشده است. همین موضوع در مصاحبه‌ای با پل پیلار -استاد دانشگاه «جرج تاون» و از کارشناسان ارشد اندیشکده بروکینگز- مورد بررسی قرار گرفت.   

اروپا به دنبال اعمال محدودیت‌ها و قطعنامه‌های بیشتر علیه ایران

متن کامل این مصاحبه بدین شرح است:

- به نظر می‌رسد احتمال تقابل ایران و اسرائیل در حال افزایش است. تلاش برای آسیب زدن به یک کارگاه مهمات سازی در اصفهان نشانه همین موضوع است. قطعا جمهوری اسلامی ایران نیز به این اقدام پاسخ خواهد داد. نظر شما در خصوص احتمال تقابل ایران و اسرائیل چیست؟

در حال حاضر رویارویی خشونت آمیزی بین اسرائیل و ایران جریان دارد که حمله به اصفهان و حملات مخفیانه قبلی اسرائیل به ایران حاکی از همین مسئله هست. به دلایلی که عمدتا به آشفتگی داخلی در اسرائیل و ایران مربوط می‌شود، اخیرا احتمال تشدید خشونت بین دو کشور افزایش یافته است. رهبران اسرائیل -به ویژه نتانیاهو- مدت‌هاست که از رویارویی با ایران به‌عنوان اهرمی برای منحرف کردن توجه بین‌المللی در جهت منافع اسرائیل و به‌عنوان ابزاری وحدت‌بخش در داخل اسرائیل استفاده کرده‌اند. با توجه به مشکلات حقوقی نتانیاهو و انتقاد بین المللی از افراط گرایی که توسط دولت فعلی او در جریان است، انگیزه‌های وی را برای این اقدامات قوی تر از همیشه کرده است.

 این دولت همچنین در حال اعمال سیاست‌هایی است که باعث افزایش مقاومت فلسطینی هایی می‌شود که تحت اشغال اسرائیل زندگی می‌کنند. ایران به حمایت خود از مقاومت فلسطین ادامه خواهد داد که به اسرائیل بهانه ای می‌دهد تا ایران را به عنوان همدست در هر گونه خشونت در سرزمین های فلسطین هدف قرار دهد. در تهران نیز به دلیل مشکلات داخلی که نظام ایران با اعتراضات مردمی در ماه‌های اخیر مواجه شده، ممکن است به تندروهای ایرانی انگیزه دهد تا از رویارویی با اسرائیل به عنوان ابزاری برای جمع کردن مردم دور پرچم این کشور استفاده کنند.

- آمریکایی‌ها اعلام کردند که هیچ نیرویی از ایالات متحده در این عملیات همکاری نداشته است اما بعید به نظر می‌رسد که بدون هماهنگی با مقامات آمریکایی انجام شده باشد. به نظر جنابعالی آیا آمریکا در جریان این عملیات قرار داشته است؟

خیر. دولت اسراییل هم به طور علنی و هم خصوصی به وضوح اعلام کرده که هیچ تعهدی برای هماهنگی عملیات خود با ایالات متحده احساس نمی‌کند؛ به ویژه عملیات‌هایی که احتمالا واشنگتن با آنها مخالفت خواهد کرد. دولت بایدن هیچ علاقه‌ای به دامن زدن به این نوع حوادث خشونت بار در ایران ندارد.

- با توجه به ضعیف شدن احتمال توافق هسته‌ای با ایران و مطرح شدن «پلن بی» طرف‌های درگیر، چه پیش‌بینی در این خصوص دارید؟

اگرچه احتمال احیای نسخه‌ای از برجام به طور کامل صفر نیست اما شانس احیای آن بسیار اندک است. متأسفانه، در هفته‌های آتی صحبت‌های بیشتری درباره استفاده از نیروی نظامی علیه برنامه هسته‌ای ایران مطرح خواهد شد؛ حتی اگر چنین حمله‌ای در نحوه تأثیرگذاری بر شانس ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای اثر معکوس داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1169748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =