فقر فرهنگی و نبود امکانات آموزشی دلایل ترک تحصیل دانش‌آموزان روستایی

جامعه‌شناس و استاد دانشگاه خوارزمی گفت: در بسیاری از مناطق دورافتاده به دلیل کمبود خدمات آموزشی تا پایان دوره ابتدایی کلاسی وجود ندارد که باعث افزایش آمار جاماندگان از تحصیل می‌شود.

امان‌الله قرایی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درباره دلایل جاماندگی و ترک تحصیل دانش‌آموزان گفت: فقر فرهنگی و مشکلات اقتصادی، در ایجاد این مسائل نقش دارند. برای مثال در روستاها به دلیل فقر فرهنگی اجازه نمی‌دهند که دختران تحصیل کنند. همچنین در بسیاری از مناطق دورافتاده به دلیل کمبود خدمات آموزشی تا پایان دوره ابتدایی کلاسی وجود ندارد که باعث افزایش آمار جاماندگان از تحصیل می‌شود.

بیش از ۱۷۹ هزار کودک از تحصیل جامانده‌اند / راه‌اندازی سامانه‌ پیگیری وضعیت دانش‌آموزان ترک تحصیل کرده

 وی درباره اینکه حتی در بعضی از مناطق، دوره راهنمایی نیز وجود ندارد، افزود: برخی از خانواده‌ها مجبور می‌شوند کودکان خود را از روستا به بخش مرکزی شهر برای تحصیل بفرستند که به علت سختی شرایط، از ادامه این روند انصراف داده و کودکانشان ترک تحصیل می‌کنند. این شرایط برای جاماندگان از درس و آموزش هم صادق است.

جامعه‌شناس و استاد دانشگاه خوارزمی درباره اینکه برخلاف روستاها دلیل ترک تحصیل در شهرها مشکلات اقتصادی است، گفت: البته که فقر فرهنگی اهمیت بیشتری دارد تا فقر اقتصادی چون بسیاری از خانواده‌هایی که مشکلات اقتصادی دارند از نان شب خود می‌زنند تا زمینه تحصیل فرزندان را فراهم کنند اما در فقر فرهنگی آگاهی ذهنی و فکری مناسبی در افراد برای مهیا کردن تحصیل کودکان دیده نمی‌شود.

 قرایی‌مقدم درباره اینکه اقدام به ترک تحصیل در پسران به علت فقر خانواده بیشتر است، گفت: فقر اقتصادی درباره پسرانی که ترک تحصیل می‌کنند یا افت تحصیلی دارند، بیشتر است همچنین در مسئله کودکان کار، کودکان به دلیل فقر خانواده مجبور به ترک مدرسه و کارکردن در خیابان‌ هستند.

وی درباره راهکارهای جذب دانش‌آموزان جامانده و ترک تحصیل کرده گفت: برای رفع این مشکلات، باید هم فقر اقتصادی و هم فقر فرهنگی از بین برود اما آیا ممکن‌ است؟ وقتی بیکاری زیاد است و خانواده‌ها در تامین معاش خود با مشکل روبه‌رو هستند، امکان برطرف شدن مسئله ترک‌تحصیل و جاماندگی از تحصیل وجود دارد؟

خبرنگار: فاطمه قشقایی

انتهای پیام /

کد خبر: 1170094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =