ماجرای مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان در قم / دلیل حوادث در هاله‌ای از ابهام

بیش از یک ماه است که دانش‌آموزان چندین مدرسه در شهر قم دچار مسمومیت می‌شوند و هنوز رسما اعلام نشده که دلیل این حوادث چیست.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، بیش از یک ماه است که دانش‌آموزان چندین مدرسه در شهر قم دچار مسمومیت می‌شوند و هنوز رسما اعلام نشده که دلیل این حوادث چیست.

نوری: دلیل مسمومیت دانش‌آموزان قمی گاز آمونیاک نیست

البته مسمومیت ناشی از گاز گرفتگی یا موارد موردی پیش از این هم در مدارس رخ داده اما آنچه اتفاقات شهر قم را به سوژه رسانه‌ها تبدیل کرده، کوتاه بودن فاصله مسمویت‌ها و مشخص نبودن دلیل اصلی است.

تاریخ شمار این حوادث تا امروز به شرح ذیل است:

۹ و ۲۲ آذر ۱۴۰۱: هنرستان نور یزدان شهر قم بیش از ۵۰ نفر

۸ بهمن ۱۴۰۱: ۱۵ دانش آموز مدرسه فاطمیه قم صفاشهر

 ۱۰ بهمن ۱۴۰۱: مدرسه فاطمیه قم ۱۸ مسموم مدرسه فاطمیه صفاشهر قم

۱۲ بهمن ۱۴۰۱: مدرسه بلقیس برقعی قم ۷ دانش آموز و یک معلم

۱۶ بهمن ۱۴۰۱: دبیرستان دخترانه قرائتی و مدارس میثم، طاها و امامی ۳ دانش‌آموز

۱۷ بهمن ۱۴۰۱: مدارس حضرت فاطمه الزهرا(س)، مدرسه شاهد رضوی و هنرستان سید حسن برقعی جمعا ۶۱ دانش آموز

مدارس تعطیل شدند

موضوع تا جایی ادامه پیدا کرد که آموزش و پرورش قم تصمیم به تعطیلی مدارس گرفت تا موضوع را بررسی کند.

احتمال نشت گاز کربن مونواکسید

مجید محبی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان قم درباره دلیل این اتفاقات گفت: در آزمایشات صورت گرفته از دانش‌آموزانی که به بیماستان‌های قم منتقل شده‌اند تا کنون مورد خاصی مشاهده نشده است. همکاران علائمی دال بر وجود گاز CO در برخی مدارس مشاهده کرده‌اند که البته این نتایج قطعی نیست و نیازمند بررسی‌ها تکمیلی است.

ورود دستگاه‌های امنیتی به ماجرا

احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران درباره مسمومیت دانش‌آموزان مدارس قم گفت: مسمومیت دانش‌آموزان قم مشکوک است و همه دستگاه‌های امنیتی و انتظامی و بهداشت و درمان و مجموعه کلانتری و آتش‌نشانی پیگیر هستند که مبدأ این مسئله را پیدا کنند.

وی ادامه داد: با وجودی که چندین جلسه برگزار شده است اما هنوز نتوانستند علتی را برای اطلاع‌رسانی اعلام کنند و هنوز مبدأ این موضوع مشخص نشده است.

 عضو هیئت رئیسه مجلس اضافه کرد: نظرات مختلفی بیان می‌شود؛ وزیر آموزش و پرورش به بنده گفت که موضوع درباره استنشاق گاز آمونیاک است و دیگری می‌گوید علت استنشاق دی‌اکسید کربن است که از سیستم‌های گرمایشی مدارس است اما هنوز علت قطعی را به ما نگفته‌اند.

امیرآبادی درباره اینکه آیا علت این اتفاق مسائل امنیتی است، اظهار کرد: ما از وزرای بهداشت و درمان و آموزش و پرورش و اطلاعات برای پاسخ به مجلس سؤال کردیم اما درباره بحث‌های کلی، دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی و درمانی استان جلسات مستمر دارند و پیگیری می‌کنند اما هنوز نتیجه قطعی به‌دست نیامده است.

وی گفت: این اتفاق مشکوک است و دیروز برای هفتمین بار دانش‌آموزان در قم مسموم شدند.

نماینده قم: این‌ یک کار خرابکارانه در حد محدود است

حجت‌الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز ۱۳ بهمن با اشاره به اتفاقات مسمومیت دانش‌آموزان مدارس دخترانه قم عنوان کرد: احتمال می‌دهیم این‌ یک کار خرابکارانه در حد محدود است که باید عوامل آن شناسایی شوند؛ نمایندگان مردم قم در مجلس پیگیر این مساله در دو دستگاه امنیتی و آموزش‌وپرورش هستند ولی اصل این اقدام مساله نگران‌کننده‌ای نیست ولی عوامل آن را باید در زمره محارب و مفسد فی‌الارض شناسایی و برخورد لازم را کرد.

وزیرآموزش و پرورش: موضوع گاز آمونیاک رد شد

بازار شایعات داغ است و برخی از وجود گاز آمونیاک صحبت کردند که وزیر آموزش و پرورش این موضوع را رد کرد. یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگویی درباره حادثه مسمومیت دانش‌آموزان در شهر قم اظهار کرد: گروهی در حال بررسی ماجرا هستند البته برخی به ما گفته بودند که علت حادثه گاز منواکسیدکربن است و دراین‌باره از آتش‌نشانی پرسیدم که گفتند در برخی مدارس نشست گاز در موتورخانه وجود داشت.

وی با ابراز اینکه "اعلام کردیم وضعیت موتورخانه مدارس اصلاح شود"، گفت: برخی دلایل مختلفی را برای این حادثه مطرح کردند که فرصتی برای بررسی داده شده است البته علت حادثه گاز آمونیاک نبوده است و از رئیس آتش‌نشانی قم هم دراین‌باره پرسیدم که آن را رد کرد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: برای اطمینان از وضعیت سلامت دانش‌آموزان مدارس قم دو روز تعطیل شد همچنین موتورخانه مدارس را ترمیم خواهیم کرد.

غلامرضا رضایی، مدیر روابط عمومی و اطلاع‌رسانی آموزش و پرورش استان قم هم به شرق گفت: در روزهای تعطیل تیم‌هایی از آتش‌نشانی و وزارت بهداشت در حال بازرسی کامل مدارس هستند تا در صورتی که در تأسیسات ایراد و اشکالی وجود داشته باشد آن را برطرف کنند.

رضایی درباره ادعای امنیتی‌بودن این حوادث و حضور نیروهای امنیتی گفت که در این زمینه نمی‌توانند جوابی بدهند اما به هر حال وقتی چنین حادثه‌ای رخ می‌دهد، طبیعی است که نیروهای نهادهای مختلف در محل حادثه حاضر باشند.

به گزارش ایسکانیوز، مسمومیت‌ها هفت بار تکرار شده‌اند و همچنان هیچ نهاد و مقام مسئولی دلیل اصلی موضوع را اعلام نکرده و مشخص نیست که چرا تاکنون حدودا ۱۵۴ دانش‌آموز مسموم شده و خانواده‌ها نگران بازگشایی مدارس و تکرار وقایع هستند.  

انتهای پیام /

کد خبر: 1170617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =