تقوای دینی و سیاسی از ویژگی‌های فرد انقلابی است

بیست و سومین جلسه شورای هم اندیشی بسیج و روسای دانشگاه های استان البرز با حضور روسا و معاونین فرهنگی دانشگاه های استان به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، بیست و سومین جلسه شورای هم‌اندیشی بسیج و رؤسای دانشگاه‌های استان البرز با حضور رؤسا و معاونین فرهنگی دانشگاه‌های استان البرز به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج برگزار شد.

دبیر هیات امنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز در این نشست با اشاره به این فرمایش امام خمینی(ره) که فرمودند: «نگذارید این انقلاب به دست ناهلان و نامحرمان بیفتد»، اظهار کرد: حفظ انقلاب اسلامی منوط به داشتن روحیه انقلابی‌گری، انقلابی بودن و انقلابی ماندن است و این انقلاب اسلامی پس از پیروزی بحران‌های متعددی را پشت سر گذاشته است و توانسته بر آن‌ها فایق آید.

حسین کلانتری خلیل‌آباد افزود: انقلاب اسلامی با توجه به ماهیتش که جمهوری اسلامی است، نسبت به همه انقلاب‌های دنیا بیشتر مورد توجه قرار گرفته و دشمنان داخلی و خارجی زیادی داشته و دارد که دنبال تغییر این انقلاب هستند.

دبیر هیات امنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز عنوان کرد: این دشمنی‌ها دلیلی است بر اینکه مقام معظم رهبری بر انقلابی‌گری، انقلابی ماندن وانقلابی بودن برای تداوم انقلاب تأکید کنند.

کلانتری خلیل‌آباد در مفهوم انقلابی بودن بیان کرد: در مفهوم انقلابی‌گری می‌توان به سه نظریه اشاره کرد، نخست اینکه افرادی انقلابی هستند که از خرداد سال ۴۲ وارد پروسه انقلاب شدند و در پیروزی انقلاب مشارکت داشتند، زندان رفتند، شکنجه شدند وفعالیت کردند تا انقلاب پیروز شود، انقلابی هستند.

وی توضیح داد: دیدگاه دوم آن است که افرادی که تندرو، پرخاشگر و صرفاً شعارهای انقلابی می‌دهند انقلابی هستند. دیدگاه سوم نیز بیان می‌کند کسانی که به حفظ رابطه، عمل و پیوستگی خود به انقلاب می‌پردازند، انقلابی هستند.

دبیر هیات امنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز تشریح کرد: بنابراین اعتقاد، مشارکت و حفظ رابطه با انقلاب ملاک انقلابی بودن است و این نظریه صحیح و درست است.

کلانتری خلیل‌آباد در مفهوم انقلابی‌گری گفت: در منظومه فکری امام خامنه‌ای، انقلابی‌گری به آن است که موضع اسلامی و انقلابی را قاطعانه، بدون رودربایستی و مرعوب شدن در مقابل چهره‌های کاذب و مخالف حفظ کنیم و خط روشن انقلابی‌گری به فرموده مقام معظم رهبری عبارت است از عادلانه، خردمندانه دقیق، دلسوزانه، منصفانه، قاطعانه و بدون رودربایستی عمل کردن است و در واقع انقلابی‌گری یعنی روحیه دفاع از مبانی ارزش‌ها و اصول انقلاب و حفظ کشور.

وی در زمینه انقلابی ماندن خاطرنشان کرد: آیت‌الله مصباح یزدی در مفهوم انقلابی ماندن می‌فرمایند: «اگر کسی فرهنگ انقلابی را حفظ کند و آن را پرورش دهد و در زمینه صدور آن اقدام کند، انقلابی است.»

دبیر هیات امنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز با اشاره به مؤلفه‌های انقلابی‌گری انقلابی ماندن و انقلابی بودن در اندیشه‌های مقام معظم رهبری بیان کرد: مبنای اول انقلاب اسلامی، پایبندی به مبانی اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی است. شناسنامه هر کشوری قانون اساسی آن کشور است. قانون اساسی مبانی اصول ارزش‌ها و نوع حکومت‌ها را مشخص می‌کند و پایبندی به این اصول یکی از مؤلفه‌های انقلابی است.

این استاد تمام دانشگاه یادآور شد: پایبندی به اسلام ناب در مقابل اسلام آمریکایی قرار دارد و اسلام آمریکایی شامل اسلام متحجر و اسلام سکولار است و در پایبندی به مبانی و اصول اسلامی باید به محور بودن مردم، اعتقاد به پیشرفت و تحول، تعامل با محیط و حمایت از محرومان دقت داشت.

کلانتری خلیل‌آباد به هدف‌گیری آرمان‌های انقلاب و همت بلند برای رسیدن به آن‌ها اشاره و تبیین کرد: تمامی نظام‌های سیاسی آرمان‌هایی برای نظام خود دارند، نخست سیاسی، دوم اقتصادی و آرمان‌های انقلاب اسلامی در چهار حوزه سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خلاصه می‌شود.

وی، منظور از آرمان سیاسی را ایجاد حکومت اسلامی با محور ولایت فقیه و منظور از آرمان اقتصادی را تحقق عدالت و کاهش شکاف بین فقیر و غنی دانست و افزود: منظور از بُعد فرهنگی و اجتماعی آرمان‌های انقلاب آن است که تربیت انسان‌های الهی و به قول امام خمینی(ره) تربیت انسان‌های صالح در رأس برنامه‌های انقلابی قرار گیرد.


دبیر هیات امنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز، پایبندی به استقلال، حساسیت در برابر دشمن و عدم تبعیت از دشمن را از ویژگی‌های فرد انقلابی برشمرد و بیان کرد: به فرموده مقام معظم رهبری باید دشمن و نقشه‌های او را شناخت، بر روی کارها، حرف‌ها و اظهارات دشمن حساس بود و در مقابل زهر دشمن، پادزهر تهیه کرد.


کلانتری خلیل‌آباد، تقوای دینی و سیاسی را از ویژگی‌های فرد انقلابی دانست و گفت: تقوای فردی این است که از گناه پرهیز کنیم و خودمان را از آن مصون داریم و تقوای دینی نیز آن است که در راه چیزهایی که اسلام از ما خواسته است تلاش کنیم و در مفهوم تقوای سیاسی می‌توان گفت، انسان از لغزش‌هایی که دشمن می‌تواند از آن استفاده کند، پرهیز کند، یعنی سر میدان سیاست، صادقانه عمل کند و کسی که این ویژگی‌ها را داشته باشد انقلابی است.

وی متذکر شد: اگر بخواهیم الزاماتی را برای حفظ روحیه و تفکر انقلابی قید کنیم در سه سطح توده مردم (اگر توده مردم انقلابی باشند، مسئولان به پشتوانه ایستادگی مردم می‌توانند تصمیمات انقلابی بگیرند)، نخبگان (اگر نخبگان کشور تفکر انقلابی داشته باشند بر انقلابی ماندن مردم تأثیر دارد) و دولتمردان (دولت با ابزارهای وسیعی که دارد تأثیر زیادی بر حفظ روحیه انقلابی و حل مشکلات کشور دارد) می‌توان اشاره کرد.

دبیر هیات امنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز، مهم‌ترین شرط انقلابی ماندن را توکل بر خدا (روحیه انقلابی توکل بر خدا می‌طلبد نه بر دشمن)، اعتماد درون، شجاعت و اقدام و عمل (روحیه انقلابی نوعی شجاعت است گاهاً می‌بینیم مسئولان کشور بر صحیح و درست بودن اقدامی یقین دارند، اما شجاعت عمل ندارند)، بصیرت، امیدواری به آینده، نترسیدن از دشمن و تسلیم نشدن در برابر او، عمل به توصیه‌های ولی‌فقیه، بازگو کردن مکرر شعارهای انقلابی، استخدام افراد و مدیران انقلابی و متعهد در ادارات دانست.

کلانتری خلیل‌آباد خاطرنشان کرد: فاصله گرفتن از محور ولایت الهی، عقب ماندن از نقش مرجعیت فکری ـ سیاسی، اشرافی‌گری نخبگان و کارگزاران حکومتی، رواج سکولاریسم، تضعیف اندیشه و روحیه انقلابی، تفرقه و اختلاف، غلبه نگاه‌های سیاسی و جناحی بر منافع ملی و مصالح نظام، عدم باور به قابلیت‌های تفکر انقلابی در حل مشکلات کشور از جمله مهم‌ترین عوامل زائل‌کننده روحیه انقلابی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1171350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =