ابطال‌بندی از سهمیه مناطق محروم دفترچه آزمون دستیار تخصصی پزشکی/ دیوان عدالت تعیین حدنصاب ۸۵ درصدی را خلاف قانون دانست

تعیین حدنصاب ۸۵ درصدی برای متقاضیان استفاده از قانون برقراری عدالت آموزشی در سهمیه مناطق محروم دفترچه آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی از سوی دیوان عدالت اداری ابطال شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دیوان عدالت اداری یکی از بندهای دفترچه انتخاب رشته چهل و سومین آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی (سال تحصیلی ۱۳۹۶-۱۳۹۵) را ابطال کرد. این بند با عنوان «سهمیه مناطق محروم» حدنصابی ۸۵ درصدی برای متقاضیان استفاده از قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و تخصصی تعیین می‌کند.

ابطال مصوبه شورای آموزشی دانشگاه امیرکبیر پس از ۲۰ سال

متن این بند در دفترچه انتخاب رشته به شرح زیر است؛ «متقاضیانی که موفق به کسب ۸۵ درصد حد نصاب قبولی در رشته محل انتخابی خود شوند با رعایت کلیه مندرجات در زمینه پذیرش، سهمیه مذکور به آنها تعلق می‌گیرد.»

این بند مورد شکایت قرار گرفت. در متن شکایت از این بند آمده است که وزارت بهداشت موظف است ۳۰ درصد ورودی‌های رشته‌های تخصصی پزشکی را از طریق جذب دانشجوی بومی با اولویت مناطق محروم پذیرش کند. افزودن یک بند به دفترچه و منوط کردن سهمیه به کسب ۸۵ درصد حدنصاب رشته محل انتخابی در قانون برقراری عدالت آموزشی نیامده است. این قید از جمله تصمیمات داخلی وزارتخانه بوده و خلاف قانون است.

پاسخ وزارت بهداشت: داوطلب با آگاهی تعهدات را پذیرفته است

مدیر کل حقوقی و تنظیم مقررات وزارت بهداشت دی ماه ۱۴۰۱ در پاسخ به این شکایت توضیح داد که؛ به موجب بند ۳-۲ دفترچه راهنمای آزمون پذیرش دستیار تخصصی میزان تعهدات استفاده کنندگان از سهمیه یادشده صراحتاً اعلام و تمامی پذیرفته شدگان از جمله نامبرده با علم و آگاهی از آثار و تعهدات ناظر به سهمیه انتخابی، اقدام به انتخاب سهمیه کرده‌اند. بر این اساس پذیرش بدین صورت بود که در صورت تقاضای اعمال سهمیه قانون برقراری عدالت آموزشی، نمرات متقاضیان واجد شرایط بدواً با توجه به اولویت انتخـابی متقـاضیان نسبت به هر رشته؍ محـل به صـورت آزاد مـورد بررسی قـرار گـرفته و در صـورت عدم کسب حد نصاب و وجود شرایط لازم، سهمیه مناطق محروم نسبت به همان رشته-محل برای ایشان اعمال می‌شود. همچنین در صورت عدم کسب نمره قبولی در اولویت اول، اولویت‌های بعدی به ترتیب فوق مورد سنجش قرار گرفته تا زمانی که متقاضی در یکی از رشته محل‌های انتخابی چه به صورت آزاد و چه به صورت سهمیه مناطق محروم پذیرفته شود.

هیئت عمومی دیوان ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۱ تشکیل شد و پس از بررسی شکایت و پاسخ وزارت بهداشت حکم به ابطال این بند داد. در این حکم آمده است که وزارت بهداشت بر اساس قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجوی دوره‌های تحصیلات تکمیلی موظف است که ۳۰ درصد ورودی‌های رشته‌های پزشکی عمومی، دستیاری تخصصی پزشکی و سایر رشته‌های گروه پزشکی را از طریق جذب دانشجوی بومی با اولویت مناطق محروم و متناسب با نیاز استان‌ها و در چارچوب سطح‌بندی پذیرش کند.

تعیین حدنصاب ۸۵ درصد برای متقاضیان استفاده از قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و تخصصی، خارج از حدود اختیار مرجع صادرکننده آن و خلاف قانون است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1172570

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =