طب سنتی/ ۳ نوشیدنی مفید برای آرامش اعصاب و کنترل استرس و اضطراب

روش‌های گوناگون، مفید و متفاوتی از به دست آوردن مجدد آرامش اعصاب وجود دارد. در این میان نوشیدنی‌ها و دمنوش‌ها نیز سهم به سزائی دارند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، همه ما در زندگی استرس و اضطراب را تجربه کرده ایم و از پیامدهای آن بر جسم و ذهن خود آگاهی کامل داریم، هروقت مسئله‌ای پیش می آید که استرس و اضطراب ما زیاد می شود به تبع آن کارهای روزمره و روتین ما نیز مختل می‌شود و آرامش درونی و اصطلاحا آرامش اعصاب ما را به هم می ریزد. ما به تجربه طی سال‌های زندگی خود یاد گرفته ایم که چگوه با این مشکلات کنار بیاییم. یا به روشهای مفید که برای ما موثر است و به ما در رسیدن به آرامش اعصاب کمک می کند یا با روشهای بد که هم جسم و هم اعصاب و روان ما را درگیر خود می‌کند.

کدام دمنوش‌ها برای کنترل فشار خون موثرند؟

گل گاو زبان

گل گاوزبان گیاهی است خودرو که اغلب در دامنه کوه‌های البرز می‌روید و در حال حاضر نیز به شکل صنعتی کشت می شود. این گیاه دارای گونه های زیادی است و به دلیل خواص دارویی فراوان و گل های زیبا، بسیاری از خانواده ها آن را در باغچه هایشان می کارند. برگ ها و گل ها بخش های مصرفی این گیاه را تشکیل می دهند. دمنوش این گیاه تاثیر به سزایی در کنترل استرس و اضطراب و همچنین ایجاد آرامش اعصاب دارد.

بهتر است گل گاو زبان را به صورت دم کرده مصرف کنید. یعنی مقداری در یک قوری درب دار ریخته و آبی که یک دقیقه از جوشیدن آن میگذرد (حدود ۸۰ درجه ) را روی آن ریخته و مدت  ۸ تا ۱۲ دقیقه روی حرارت غیر مستقیم قرار دهید تا دم بکشد. در این حالت رنگ بنفش زیبایی از آن خارج می‌شود که همان عصاره گل گاو زبان است.

زعفران

زعفران به دلیل خواص بی‌شماری که دارد همیشه مورد توجه متخصصان و عموم مردم است. از این گیاه و از آن در همه  موارد پزشکی و غذایی استفاده می‌شود. زعفران در کاهش استرس و اضطراب بسیار کاربرد دارد ، همچنین با ایجاد شادی و سرور باعث بوجود آوردن آرامش اعصاب نیز می شود. دمنوش های متفاوتی از این گیاه برای درمان استرس درست شده است.

شربت زعفران درست کردن شربت زعفران مانند سایر شربتهای خانگی است. برای رنگ دادن زعفران ابتدا آنرا ساییده و این پودر با کمی آب جوش مخلوط کنید تا دم بکشد. سپس این مخلوط خوش رنگ و بو را که زعفران دمکرده می نامند، در کمی شربت شکر بریزید و به آن آب و یخ اضافه کنید. به این ترکیب فوق العاده خوشمزه و عالی شربت زعفران می‌گویند.

چایی زعفرانیچایی همواره یکی از پرمصرف ترین نوشیدنی های ایرانی مخصوصا در صده اخیر بوده است اگر همراه با چای هنگام دم کردن چند پر زعفران هم به آن اضافه شود هم طعم خوب و هم رنگ و عطر خوبی به چایی خواهد داد.

بابونه

دمنوش بابونه از زمان‌های گذشته جهت کاهش استرس و اضطراب مورد استفاده قرار می‌گرفت. گویا این گیاه دارای ترکیباتی است که اثری مشابه داروی والیوم روی گیرنده‌های مغزی دارد و باعث بوجود آوردن آرامش اعصاب عمیق در انسان می شود.

در واقع به همین دلیل است که با نوشیدن دمنوش بابونه احساس آرامش بیشتری می‌کنید و خواب بهتری خواهید داشت. با ترکیب بابونه و اسطوخودوس به نتایج بهتری در این زمینه می‌رسید.

چای بابونه بهترین دمکرده خواب آور است. این چای گیاهی معروف قرن‌هاست که برای درمان بی خوابی، رفع استرس، اضطراب، رفع مشکل معده نا آرام و رفع برخی مشکلات گوارشی استفاده می‌شود. بابونه اثرات مثبتی روی اختلات ناسب ز استرس و  اضطراب دارد. همچنین خاصیت ضد افسردگی نیز دارد. این آرامبخش ملایم سیستم عصبی و عضلات را آرام می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1173422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =