دشواری‌های کار کردن در زمینه ادبیات کودک / نبود نقد ادبی بزرگ‌ترین آفت است

فهم زبان کودکان و نوجوانان دارای ظرافت‌های خاصی است و برقرار کردن ارتباط با آنان و انتقال مفاهیم مختلف به آن‌ها یکی از کارهای دشوار است که نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، روز سیزدهم فروردین «روز جهانی کتاب کودک» نامیده شده است. و همین مناسبت بهانه‌ای شد تا به مشکلات کار در این حوزه بپردازیم.

نگارش یک کتاب برای رده سنی کودک و نوجوان معمولاً با نگارش کتاب برای سایر رده‌های سنی متفاوت بوده و دارای دشواری‌های خاص خود است، چرا که درباره سلایق و علایق در رده‌های سنی پایین‌تر ابهاماتی وجود دارد.

یکی از نکاتی که باید همواره به آن توجه کرد این است که فهم زبان کودکان و نوجوانان دارای ظرافت‌های خاصی است و برقرار کردن ارتباط با آنان و انتقال مفاهیم مختلف به آن‌ها یکی از کارهای دشوار است که نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت.

بخش خردسال از بدنه و پیکره ادبیات جدا شده / نبود نقد ادبی بزرگ‌ترین آفت برای ادبیات کودک

با این وجود، نویسندگان متعددی در این حوزه فعال هستند که هر کدام از آنها درباره ضعف‌ها و مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، نظر خاصی دارند.

سارا موسوی شاعر و نویسنده ادبیات کودک در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز در مورد ضعف‌های این بخش اظهار کرد: متاسفانه گروه سنی خردسال در ادبیات کودک دیده نمی‌شود و نویسندگان نیز چندان اهمیتی به مخاطبان این گروه سنی نمی‌دهند و متاسفانه این بخش از بدنه و پیکره ادبیات ما جداست و هر نویسنده و شاعری که می‌خواهد در این زمینه کار کند آن را کاری سهل و ممتنع می داند.

موسوی ادامه داد: در بسیاری از جشنواره‌ها، جایزه‌های ادبی به بخش خردسال تعلق ندارد و در واقع می‌توان گفت که این گروه سنی اصلا به حساب نمی‌آید.

نویسنده ادبیات کودک گفت: طبق اصول روانشناسی شاکله شخصیت یک انسان در هفت سال اول زندگی‌اش شکل می‌گیرد و پایه‌گذاری می‌شود و قطعا باید روی این بخش بیشتر کار شود، اما به دلیل وجود کتاب‌های بازاری بسیار زیاد و عدم آگاهی خانواده‌ها از محتوای خوب و غنی مشاهده می‌کنیم که پر فروش‌ترین کتاب‌ها در این بخش بوده اما فاقد محتوای خوب و مباحثی است که بتواند در رشد کودکان و شخصیت آنها تاثیرگذار باشد.

نویسنده ادبیات کودک در پایان با بیان اینکه متاسفانه نقد ادبی در زمینه ادبیات کودک و خردسال وجود ندارد گفت: نبود نقد ادبی بزرگ‌ترین آفت برای ادبیات این بخش است و اما اگر به این بخش توجه شود مشکلات این بخش رفع خواهد شد.

کار کردن در زمینه ادبیات کودکان بسیار مشکل است

همچنین، فاطمه زمانی کارشناس مسئول کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان هم می‌گوید: آسان بودن نگارش در حوزه ادبیات کودک و نوجوان گفت: کتاب داستان خوب مانند غذا برای کودکان واجب و ضروری است و تاثیرگذاری آن بسیار عمیق است؛ نوشتن برای کودکان خیلی سخت‌تر از نوشتن برای دیگر گروه‌های سنی است. نویسنده باید در عین سادگی بسیار عمیق بنویسد و بتواند با کودک ارتباط برقرار کند و هرچه گروه سنی پایین‌تر باشد، دشواری‌های کار هم بیشتر است.

زمانی افزود: یک داستانِ مناسب برای کودکان باید قابل درک باشد، در حوصله مخاطب بگنجد و قدرت تفکرش را افزایش دهد. با زبان و بیان، تخیل و تجربه‌های کودکان و فهم و درک شان متناسب باشد و به رشد و پرورش شخصیت آنها کمک کند.

عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان با اشاره به سهل انگاری ادبیات کودک در میان متولیان فرهنگی اظهار داشت: رساندن پیام، انتخاب قالب مناسب، تکنیک چاپ، نوع کاغذ، نوع حروف، صحافی، جلد کتاب، تصاویر و کتابسازی از عوامل مناسب بودن یک اثر برای کودکان و نوجوانان هستند. به علاوه وجود عامل زیبایی در ادبیات کودکان، بسیار اهمیت دارد، زیرا احساسات کودکان بسیار لطیف است و این زیبایی به رشد روانی و ذهنی آن‌ها کمک کند.

وی با اشاره به مشکل جدی برای کار کردن در حوزه ادبیات کودک و نوجوان، اظهار داشت: خوب است که تدریس در حوزه ادبیات کودک و نوجوان را از دبیرستان آغاز کنیم و سپس به مقطع‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا وارد شویم. امروز به تخصص‌هایی مانند نویسندگی برای کودک و نوجوان، ترجمه از زبان‌های مختلف به فارسی و برعکس در حوزه ادبیات کودک و نوجوان، تصویرگری کتاب کودک و نوجوان، نقد ادبیات کودک، کودک و رسانه، کودک و ادبیات جهانی، نیاز داریم که هر کدام به تنهایی می‌توانند یک رشته جداگانه در دانشگاه‌ها باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1174209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =