بخش خردسال از بدنه و پیکره ادبیات جدا شده / نبود نقد ادبی بزرگ‌ترین آفت برای ادبیات کودک

شاعر و نویسنده ادبیات کودک گفت: متاسفانه گروه سنی خردسال در ادبیات کودک دیده نمی‌شود و نویسندگان نیز چندان اهمیتی به مخاطبان این گروه سنی نمی‌دهند و متاسفانه این بخش از بدنه و پیکره ادبیات ما جداست.

سارا موسوی شاعر و نویسنده ادبیات کودک در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز در مورد ضعف‌های این بخش اظهار کرد: متاسفانه گروه سنی خردسال در ادبیات کودک دیده نمی‌شود و نویسندگان نیز چندان اهمیتی به مخاطبان این گروه سنی نمی‌دهند و متاسفانه این بخش از بدنه و پیکره ادبیات ما جداست و هر نویسنده و شاعری که می‌خواهد در این زمینه کار کند آن را کاری سهل و ممتنع می داند.

موسوی ادامه داد: در بسیاری از جشنواره‌ها، جایزه‌های ادبی به بخش خردسال تعلق ندارد و در واقع می‌توان گفت که این گروه سنی اصلا به حساب نمی‌آید.

نویسنده ادبیات کودک گفت: طبق اصول روانشناسی شاکله شخصیت یک انسان در هفت سال اول زندگی‌اش شکل می‌گیرد و پایه‌گذاری می شود و قطعا باید روی این بخش بیشتر کار شود، اما به دلیل وجود کتاب‌های بازاری بسیار زیاد و عدم آگاهی خانواده‌ها از محتوای خوب و غنی مشاهده می‌کنیم که پر فروش‌ترین کتاب‌ها در این بخش بوده اما فاقد محتوای خوب و مباحثی است که بتواند در رشد کودکان و شخصیت آنها تاثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه مسئولین نباید بخش خردسال را از ادبیات ما جدا کنند، گفت: من به عنوان یک شاعر وقتی برای خردسالان شعری می‌سرایم آن شعر هیچ تفاوتی از نظر ساختاری با شعر بزرگسال ندارد؛ درست است که باید شعر و ادبیات در حد فهم مخاطب باشد اما نباید از ادبیات و ادبیت آن چیزی کم گذاشت و این مسئله مستلزم آن است که از این بخش حمایت کافی صورت بگیرد و توسط نویسندگان و شاعران و هم مسئولین دیده شود.

موسوی عنوان کرد: بخش خردسال از سه بخش تشکیل می‌شود 0 تا 2 ستال، 2 تا 4 سال و 4 تا 6 سال که هر کدام از اینها به جهت محتوا با یکدیگر متفاوت هستند، اما برخی نویسندگان هیچ تفاوتی بین این سه گروه سنی قائل نمی‌شوند و اغلب کارهای تولیدی به صورت فله‌ای صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه مسئولین حمایت چندانی از بخش خردسال ندارند گفت: در جشنواره فجر امسال، ما بخش کودک و نوجوان داشتیم اما بخش خردسال نداشتیم همچنین سال‌هاست که در جشنواره‌هایی همانند قلم ذرین و بسیاری از جایزه‌های ادبی دیگر نیز اصلا توجهی به بخش خردسال صورت نمی‌گیرد.

موسوی گفت: اگر دولت جایزه‌ای به بخش خردسالان اختصاص دهد و داورانی را که صاحب‌نظر هستند، انتخاب کند قطعا نویسندگانی که در این زمینه مشغول به فعالیت هستند ترغیب می‌شوند کارهایی ارائه دهند که معیار حضور در یک جشنواره را داراست. اما از آنجایی که کسی نیست تا به بخش خردسال احاطه داشته باشد، هرکسی به خود اجازه می دهد که راجع به آن صحبت ‌کند.

نویسنده ادبیات کودک در پایان با بیان اینکه متاسفانه نقد ادبی در زمینه ادبیات کودک و خردسال وجود ندارد گفت: نبود نقد ادبی بزرگ‌ترین آفت برای ادبیات این بخش است و اما اگر به این بخش توجه شود مشکلات این بخش رفع خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1132168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =