استفاده از نخبگان در تدوین اسناد مختلف توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی/۳ هزار کارشناس برای تهیه سند نقشه جامع علمی کشور همکاری داشتند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نقد برخی کارشناسان مبنی بر عدم استفاده از تخصص آنها در تصمیمات این شورا گفت: تلاش شده تا از چهره‌های سرشناس یا صاحب‌نظران هر حوزه در تدوین اسناد مرتبط با آن حوزه استفاده کند.

محمد حسین ساعی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره برخی گلایه‌ها مبنی بر بهره مندی اندک از ظرفیت نخبگانی که عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیستند، برای تصمیمات و مصوبات این شورا عنوان کرد: به عقیده بنده این گلایه‌ها تا حدودی صحیح است. البته تا کنون شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز برای حل این مشکل تلاش‌هایی کرده است.

ضرورت توجه مدیران به اهمیت پژوهش قبل از سیاست گذاری/ در اجرا و استفاده از نتایج پژوهش‌ها مشکل داریم

وی با ذکر مثالی بیان کرد: در این یک سالی که بنده از نزدیک در روند فعالیت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارم، استفاده از نظرات نخبگان تاثیر گذار بود است. مثلا برای تدوین سند نقشه جامع علمی کشور شوراهای اقماری متعددی و حدود ۳ هزار نفر با یکدگیر همکاری داشتند. این رقم بسیار قابل توجه است و نشان دهنده بهره مندی از علم صاحب‌نظرانی که عضو شورا نیستند، استفاد شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: البته تدون تمام اسناد بالادستی یا تصویب طرح‌ها در این ابعاد نباشد و این تعداد شورا در آن همفکری و همکاری ندارند.

وی با تاکید بر استفاده از نظرات و علم نخبگان علمی کشور یادآور شد: برای احقاق این موضوع، شورای عالی انقلاب فرهنگی تلاش کرده که حداقل از چهره‌های سرشناس یا صاحب‌نظران هر حوزه در تدوین اسناد مختلف استفاده کنیم. به عنوان مثال سندی که در حوزه نانو در حال تدوین است، با برجسته‌ترین افرادی که در این حوزه فعالیت دارند، از آنها نظرخواهی شده است. همچنین اگر در حوزه امنیت قضایی نیز سندی در دست بررسی است، نظرات حدود ۹۰۰ نخبه در این حوزه را جویا شدیم و در نظر گرفته شد.

ساعی با بیان اینکه استفاده از ظرف نخبگانی کشور عقیده تمامی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی است، اظهار کرد: البته استفاده از ظرفیت نخبگانی کشور یک مسیر بی پایان است؛ بنابراین شورای عالی انقلاب فرهنگی باید تلاش خود را مضاعف کند. شاید هم برای حل این موضوع نیاز به طراحی و ایجاد ساز و کارهای نوین در حوزه سخت افزار و نرم افزار یا ابزارها باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1174285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =