تشکیل کمیته‌ای بین کمیسیون انرژی و وزارت نفت برای بازنگری در تعرفه‌گذاری پلکانی گاز

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از تشکیل کمیته‌ای بین کمیسیون انرژی و وزارت نفت برای بازنگری در تعریف پلکان و تعرفه گذاری پلکانی گاز به منظور تحقق اهداف قانون گذار خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، مالک شریعتی نیاسر سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در تشریح جلسه امروز این کمیسیون با بیان اینکه در این جلسه از شرکت ملی گاز بابت زحماتی که در زمستان سال جاری که سرمای بی سابقه ای داشت کشیدند، قدردانی شد، گفت: جلسه امروز کمیسیون انرژی طبق دستور رئیس مجلس به بررسی برخی مغایرت ها در اجرای قانون و تعیین تعرفه های قبوض گاز خانگی در مناطق مختلف کشور اختصاص داشت.

جزئیات روند صادرات و واردات گاز ایران اعلام شد

وی در ادامه اظهار کرد: همچنین در این نشست در باره اجرای قانون جدید مجلس در تعرفه گذاری گاز چند نکته تاکید شد؛ اول اینکه این قانون با تاخیر اجرا شد و بعد ۹ ماه در فصل سرد سال اجرای آن شروع شد که زمان مناسبی برای تعییرات نبود چون مردم نمی توانستند خودشان را تطبیق دهند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: نکته دوم مربوط به تکلیف قانونی در تعریف مصارف زیرالگوی مصرف بود که نباید برای آنها تغییری رخ می داد. وزارت نفت و شرکت ملی گاز حدود ۶۴ درصد میزان مصرف را به عنوان الگو در نظر گرفته بود که به نظر ما این سطح الگوی مصرف کاملی نیست.

وی در ادامه تاکید کرد: نکته بعدی این است که تعرفه ها باید در پله های مختلف به صورت افزایشی_پلکانی اعمال شود. هر پله نسبت به پله قبلی با افزایش تعرفه مواجه می شد. اینجا مقداری عدم توازن در تعرفه گذاری پلکان ها را شاهد بودیم. به طوری که درصد افزایش در میانه مسیر بسیار شدید بود اما در انتهای پله ها حتی کاهشی می شد. به طوری که از پله ۱۱ به ۱۲ درصد افزایش به نسبت پله ۱۰ به ۱۱ کاهشی شده بود که باید این رویه اصلاح شود.

وی افزود: نکته بعدی این بود که خود ۱۲ پله را نیز تغییر داده بودند که مقایسه را برای مصرف کننده نهایی دچار اشکال می کرد.  نکته بعدی این بود که اصلاح اقلیم ها و برخی مناطقی که در یک اقلیم در ظاهر گرم واقع شده اند اما در اصل آن منطقه کوچک شرایط آب و هوایی متفاوتی دارد. از سوی دیگر زمان قرائت شمارشگرها باید متناسب با اقلیم ها باشد. مثلا فصل سرد سال در برخی از اقلیم ها از اواخر شهریور آغاز و در برخی مناطق دیگر دیرتر شروع می شود. این زمان ها باید تطبیق داده شود تا کم ترین اجحاف در حق مردم صورت گیرد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: در این نشست تاکید شد آنچه که اجرا شده آئین نامه مصوب هیات وزیران بوده و مجلس در تعیین تعرفه ها و پلکان ها نقشی نداشته و ما فقط سیاست گذاری انجام دادیم.

شریعتی گفت: تاکید مجلس بر این است که پرمصرف ها باید غیریارانه ای تعرفه بپردازند و کم مصرف ها یارانه بگیرند و افرادی که تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند برای آنها رایگان باشد. تعیین پله ها و میزان تعرفه ها کاملا اختیار هیات دولت است اما امیدواریم این نکات را برای سال ۱۴۰۲ مدنظر قرار دهند و هم قانون درست اجرا شود و هم به طبقات پایین فشار وارد نشود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در پایان گفت: بنا شد یک کمیته مشترک بین کمیسیون انرژی و وزارت نفت تشکیل شود تا هم در تعیین پله های مصرف و هم در تعرفه ها بازنگری شود تا نیت قانون گذار کاملا محقق شود.

منبع: فارس

پایان پیام/

کد خبر: 1174548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =