کدام دانشگاه ایران بیشترین نرخ اشتغال فارغ‌التحصیلان کارشناسی را دارد؟

بررسی عملکرد برخی دانشگاه‌های ایران نشان می‌دهد که دانشگاه‌های رازی کرمانشاه، بیرجند و سمنان بالاترین درصد اشتغال فارغ‌التحصیلان کارشناسی در سال ۱۴۰۱ را دارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بیکاری ۴۰ درصدی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در ایران نشان‌دهنده عملکرد ناکارآمد آموزش عالی کشور است. برخی کارشناسان معتقدند که عدم تناسب بین ظرفیت فعلی پذیرش دانشجو در دانشگاه و نیازهای آتی بازار کار یکی از دلایل اصلی بالا بودن نرخ بیکاری است. در این بین برخی دانشگاه‌ها مانند دانشگاه رازی کرمانشاه عملکرد بهتری دارند.

اعتراض کارشناسان صنعت به کاهش یکساله دوره کارشناسی ارشد در دانمارک

در نمودارهای زیر، درصد اشتغال برخی از دانشگاه‌ها به تفکیک مقطع تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) در ۲ سال متوالی ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ مقایسه شده است.

کدام دانشگاه ایران بیشترین نرخ اشتغال فارغ‌التحصیلان کارشناسی را دارد؟

بر اساس نمودار بالا، دانشگاه رازی با اشتغال ۶۶.۶۷ درصدی فارغ‌التحصیلان کارشناسی در مقایسه با سایر دانشگاه‌های ذکر شده در نمودار است. دانشگاه باهنر کرمان هم با نرخ اشتغال ۲۰ درصد کمترین میزان اشتغال فارغ‌التحصیلان کارشناسی را داشته است.

در ادامه مقایسه‌ای بین درصد اشتغال برخی دانشگاه‌ها در مقطع کارشناسی ارشد در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ آمده است. این دانشگاه‌ها شامل دانشگاه بیرجند، دانشگاه کردستان، دانشگاه سمنان، دانشگاه لرستان و دانشگاه رازی است؛ 

کدام دانشگاه ایران بیشترین نرخ اشتغال فارغ‌التحصیلان کارشناسی را دارد؟

بر اساس نمودار بالا، فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه بیرجند بیش از ۸۹ درصد اشتغال دارند. این رقم نشان‌دهنده رشد ۱۰۰ درصدی اشتغال فارغ‌التحصیلان از سال ۱۴۰۰ در این دانشگاه است. پس از آن دانشگاه سمنان با اشتغال نزدیک به ۸۵ درصد قرار دارد. این دانشگاه هم از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ رشد ۱۰۰ درصدی اشتغال داشته است.

نمودار زیر مقایسه درصد اشتغال برخی از دانشگاه‌ها در مقطع دکتری در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را نشان می‌دهد؛ 

کدام دانشگاه ایران بیشترین نرخ اشتغال فارغ‌التحصیلان کارشناسی را دارد؟

بر اساس نمودار بالا، فارغ‌التحصیلان دانشگاه بیرجند در سال ۱۴۰۱ اشتغال ۸۶ درصدی دارند که نسبت به سال ۱۴۰۰، بیش از ۱۰۰ درصد رشد کرده است. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1174983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =