دزفول؛ سرزمینی از جنس طبیعت و تاریخ / جاذبه‌های گردشگری موزه آجری ایران

دزفول شهری کهن با پیشینه تاریخی چند هزارساله است و از قدیمی‌ترین شهرهای استان خوزستان به شمار می‌رود. این شهر از نظر تاریخی، طبیعی و فرهنگی ویژگی‌های برجسته‌ای دارد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، سفر به مناطق تاریخی و ماجراجویی در آثار به جامانده از گذشتگان، تجربه‌ای مهیج است. مناطقی که از معماری، فرهنگ و نوع زندگی انسان‌هایی می‌گویند که هزاران سال پیش از ما در این خاک زندگی کرده‌اند. ایران پر از سرزمین‌هایی است که در آن تمدن باستانی پدران ما را به رخ می‌کشد (مثل همین جاهای دیدنی دزفول). سرزمین‌هایی که علاوه بر گنجینه تاریخی، از سخاوت طبیعت هم بهره‌مند بوده و پدیده‌های بسیار بکری در آن دیده می‌شود. شهر دزفول در استان خوزستان نمونه کاملی از این نوع سرزمین‌های سرسبز و در عین حال تاریخی است که علی‌بابا در این سفر به سراغ آن رفته است. پس با ما همسفر شوید تا سری به جاهای دیدنی دزفول بزنیم و در این دیار تاریخی ماجراجویی شیرینی را آغاز کنیم.

چالش‌های گردشگری در ایران / مدیران بالادستی از تخصص کافی برخوردار نیستند

جاهای دیدنی دزفول هم از نظر طبیعی غنی و پربار هستند و هم از دید تاریخی چیزهای زیادی برای عرضه به گردشگران این شهر شمال خوزستان دارد. دزفول هر چند به عنوان یک مقصد گردشگری مشهور جا نیفتاده است، اما همین موجب شده جاهای دیدنی بکری را بتوانید در دزفول پیدا کنید. در ادامه شما را با مکان های گردشگری شهر دزفول آشنا می‌کنیم:

دزفول

پل قدیم دزفول

پل قدیم دزفول که نماد شهر دزفول به شمار می‌رود، در دوره ساسانی و در زمان فرمانروایی شاپور یکم ساخته شده است. زمان که او در نبردی با رومیان به پیروزی می‌رسد با استفاده از اسیران رومی، پل تاریخی دزفول را می‌سازد. پل دزفول منطقه گندی شاپور را به میان رودان (بین النهرین) مرتبط می‌کرده است. پل دزفول یکی از قدیمی‌ترین پل های پابرجای جهان است.

مسجد جامع دزفول

مسجد جامع دزفول

مسجد جامع دزفول قدیمی‌ترین و مهمترین مسجد شهر دزفول است. با توجه به معماری ساسانی آن می‌توان حدس زد که ساختمان آن بر روی یکی از آتشکده‌های ساسانی در سده سوم و چهارم هجری بنا شده باشد. در دوره‌های بعدی مخصوصا صفویه در آن تغییراتی ایجاد شده و توسعه داده شده است.

دزفول

خانه تیزنو

خانه تیزنو که اکنون محل اداره میراث فرهنگی دزفول است، در دوره صفویه ساخته شده و در دوره قاجار تغییراتی کرده است. خانه تاریخی تیزنو، دارای ۸ ورودی و بخش‌های مختلف خانه های تاریخی دزفول است.

روستای لیوس

روستای لیوس

روستای لیوس دزفول از روستاهای گردشگری استان خوزستان و شهر دزفول است. روستای لیوس از سنگ ساخته شده و بافت سنتی و تاریخی ویژه‌ای دارد. پیشینه این روستا به دوره ساسانی و دوره جنگ‌های ایران و روم بازمی‌گردد.

بازار کهنه دزفول

بازار کهنه دزفول

بازار تاریخی دزفول که به بازار کهنه دزفول هم شناخته می‌شود، قدیمی‌ترین بازار این شهر به شمار می‌رود و بخشی از بافت سنتی شهر مشهور به محله قلعه است. بازار کهنه دارای راسته‌هایی از مشاغل گوناگون سنتی این منطقه است و می‌توانید صنایع دستی مخصوص این منطقه از خوزستان را در بازار کهنه دزفول بیابید.

دزفول

دریاچه شهیون و روستای پامنار

دریاچه شهیون در شمال غربی دزفول قرار گرفته و به نام دریاچه دز نیز شهرت دارد. آب دریاچه شهیون با رودهایی که از زاگرس سرچشمه می‌گیرد تامین می‌شود. در میان دریاچه جزیره‌های کوچکی هم وجود دارد که گونه‌های گیاهی و جانوری در آن زندگی می‌کنند. روستای پامنار که در ۴۰ کیلومتری دزفول قرار گرفته است، نزدیکترین روستا به دریاچه شهیون است. این روستای زیبا علاوه بر این، دارای یک قلعه و گورستان تاریخی نیز هست که به پیش از اسلام بازمی‌گردد.

آبشار و روستای نورآباد

آبشار و روستای نورآباد

روستای نورآباد دزفول با دشت نرگس در بهمن‌ماه، باغ‌های انار و طبیعت زیباش شهرت دارد. آبشار نورآباد که در نزدیکی روستا قرار دارد هم به زیبایی آن افزوده است.

دزفول

دره توبیرون

دره توبیرون در ۲۰ کیلومتری شرق دزفول قرار دارد و معنای آن «جایی که گرما بیرون می‌رود» است. دلیل آن هم این است که به دلیل شکل خاص این دره، محیط آن از گرمای پیرامونی سخت این منطقه در امان می‌ماند و فضای مطبوعی را به وجود می‌آورد. این دره هم در اثر فرسایش طبیعی زمین پدید آمده است.

کوه خرسون و دره چال کندی

کوه خرسون و دره چال کندی

کوه خرسون یا کوه خرسان که دره ارواح هم مشهور است، دره‌ای در ۲۵ کیلومتری شمال دزفول است که در اثر فرسایش سنگ‌های رسوبی با گذر آب پدید آمده است. کوه خرسون در خود تصاویر شگفت آوری را جای داده است. در کنار کوه خرسون، دره چال کندی قرار دارد که ادامه آب گذشته از کوه خرسون به آن می‌ریزد و باید با قایق و تجهیزات ایمنی به آن سفر کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1174993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =