آخرین تحولات اوکراین/ گرجستان: هیچ درخواستی از غرب برای گشودن جبهه دوم علیه روسیه وجود ندارد

سالومه زورابیشویلی، رئیس جمهوری گرجستان شب گذشته اعلام کرد که کشورهای غربی علاقه ای به گشودن جبهه دومی علیه روسیه در خاک گرجستان ندارند. 

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، "دیمیتری مدودف"، معاون رئیس شورای امنیت روسیه و رهبر حزب حاکم «روسیه واحد»، روز جمعه اعلام کرد که اگر ارتش اوکراین برای حمله به کریمه تلاش کند، روسیه مبنایی برای استفاده از هر گونه سلاح، از جمله سلاح‌هایی که در دکترین هسته‌ای پیش بینی شده است، را به دست خواهد آورد. 

آخرین تحولات اوکراین/ قصد اوکراین برای ایجاد یک منطقه مرزی ویژه در نزدیکی روسیه و بلاروس

مدودف در مصاحبه با جمعی از خبرنگاران تاکید کرد: «اگر صبحت بر سر برخی حملات جدی که با تلاش برای به اصطلاح "بازپس گیری شبه جزیره کریمه" همراه است باشد، کاملاً واضح است که چنین روند اوضاعی مبنایی برای استفاده از تمامی ابزارهای حفاظتی از کشور خواهد بود، از جمله مواردی که در دکترین اساسی بازدارندگی هسته‌ای پیش بینی شده است. استفاده از هر نوع سلاحی در شرایطی که  موجودیت روسیه در معرض تهدید قرار گرفته باشد، جایز است.»

وی توضیح داد: «اگر اوکراین تصمیم به حمله به جمهوری کریمه بگیرد، این به عنوان "تلاشی برای تجزیه بخشی از خاک روسیه" تلقی می شود و این وضعیت به نوبه خود به معنای "تجاوز به موجودیت کشور" خواهد بود. بدیهی است که در اینجا زمینه لازم برای استفاده از هر سلاحی، مطلقاً هر سلاحی، وجود دارد.» 

مدودوف همچنین ابراز امیدواری کرد که این موضع گیری طرف روسی در کشورهای غربی به درستی درک شود. در عین حال، معاون رئیس شورای امنیت یادآور شد که اظهارات مقامات کی‌یف در مورد قصد آنها برای بازگرداندن کریمه صرفاً اقدامی تبلیغاتی است و نباید آن را جدی گرفت.

پیش از این، ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه نیز ابراز اطمینان کرد که مقامات مسکو تمام تلاش خود را برای توقف هرگونه تهدیدی علیه جمهوری کریمه و سواستوپل انجام خواهند داد.

ویکتوریا نولند، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در اواخر ماه فوریه گفت که واشنگتن حملات نیروهای نظامی اوکراینی به زیرساختارهای نظامی در شبه جزیره کریمه را مشروع می داند. وی همچنین یادآور شد که ایالات متحده از تمایل مقامات اوکراینی برای بازپس گیری کنترل بر مناطق از دست رفته کشورشان، از جمله کریمه، استقبال می کند.

مردم ساکن شبه جزیره کریمه و بندر سواستوپل در ماه مارس ۲۰۱۴ و در جریان یک همه پرسی سراسری پس از اجرای کودتای دولتی در کی‌یف، به پیوستن به ترکیب فدراسیون روسیه رای مثبت دادند و در نتیجه این دو منطقه به روسیه پیوستند. رهبری روسیه بارها اعلام کرده که ساکنان جمهوری کریمه به روشی دموکراتیک به اتحاد مجدد با روسیه رأی دادند.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز سیصد و نود و پنجم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

عواقب درگیری احتمالی بین ارتش روسیه و ایالات متحده وحشتناک خواهد بود

دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه، روز جمعه هشدار داد که در صورت بروز درگیری نظامی بین ارتش روسیه و ایالات متحده، عواقب آن بسیار وحشتناک خواهد بود. 

وی در پاسخ به سؤالات رسانه های روسی و کاربران شبکه های اجتماعی، تاکید کرد که در حال حاضر تعیین اینکه کدام یک از دو ارتش جلوتر است، بی فایده است، زیرا در صورت بروز درگیری، هیچ یک از دو طرف پیروز نخواهند بود. علاوه بر این، این مسئله را فقط می توان در فرآیند یک درگیری واقعی درک کرد.

مدودف گفت:«این که بگوییم ارتش آمریکا از لحاظ قدرت اول است و ارتش ما دوم است، به یک دلیل ساده نادرست است. اگر این ارتش ها وارد جنگ شوند، ما چگونه برنده را مشخص می کنیم؟ کاملاً واضح است که در چنین جنگی هیچ برنده‌ای وجود نخواهد داشت.»

این سیاستمدار تاکید کرد، در آن صورت تعداد موشک‌هایی که بر فراز آسمان ایالات متحده یا روسیه سرنگون می‌شوند دیگر اهمیتی نخواهد داشت، زیرا برخی از آنها شکستی تضمین شده دارند، چه "مستقیم و چه به اصطلاح بصورت متقابل"، در نتیجه این، عواقب چنین جنگی بسیار وحشتناک خواهد بود. و در اینجا غیرممکن است که بگوییم که هر یک از دو ارتش پیروز شده باشد، نتیجه چنین درگیری برای هیچیک پیروزی به همراه نداشته و تنها یک فاجعه است. 

رئیس جمهوری گرجستان: هیچ درخواستی از غرب برای گشودن جبهه دوم علیه روسیه وجود ندارد

سالومه زورابیشویلی، رئیس جمهوری گرجستان شب گذشته اعلام کرد که کشورهای غربی علاقه ای به گشودن جبهه دومی علیه روسیه در خاک گرجستان ندارند. 

وی در یک برنامه تلویزیون گفت: «جبهه دوم چیست؟ چه زمانی شرکای غربی ما را به نوعی جنگ سوق دادند؟ برعکس، با هر کسی که ملاقات کرده‌ام، هیچکس نمی‌خواهد بی‌ثباتی مضاعفی در جایی دیگر ایجاد شود.»
به عقیده خانم زورابیشویلی، همه "رویای آن را دارند که دریای سیاه و منطقه قفقاز، با در نظر گرفتن روابط دشوار و پیچیده بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، همیشه آرام و باثبات باشد."

پیش از این برخی رسانه ها گزارش دادند که ایالات متحده قصد دارد از گرجستان برای دامن زدن به درگیری نظامی در مرزهای جنوبی روسیه استفاده کند. طبق این گزارش،  گرجستان  تنها تکیه گاه واشنگتن در منطقه قفقاز باقی مانده است.

توضیح وزیر خارجه مجارستان به دستیار دبیرکل سازمان ملل درباره ظلم کی‌یف به مجارهای ساکن اوکراین 

وزیر امور خارجه و روابط اقتصادی خارجی مجارستان روز جمعه در نشستی با ایلزه برندز کریس، دستیار دبیرکل سازمان ملل در امور حقوق بشر، تاکید کرد که مجارستان از پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا و ناتو تا زمانی که مقامات آن حقوق اقلیت مجارستانی ساکن مناطق غربی این کشور را نقض می کنند، حمایت نخواهد کرد.

سییارتو صبح امروز، شنبه در باره محتوای گفتگوی خود با این مقام سازمان ملل در  یک شبکه اجتماعی نوشت: «من یادآور شدم، در حالی که ما کودکان و دانش آموزان فراری از اوکراین را در ۱۳۰۰ مدرسه و مهدکودک مجارستان پذیرفته‌ایم، ۹۹ مدرسه ابتدایی و متوسطه مجارستانی در اوکراین ممکن است به دلیل قانون جدید آموزش اوکراین تعطیل شوند.»

وی افزود که از سال ۲۰۱۵، دولت اوکراین قوانین بسیاری را تصویب کرده است که حقوق اقلیت های ملی مربوط به استفاده از زبان مادری خود  را نقض و محدود می کند. این دیپلمات ادامه داد: «در هشت سال گذشته ما دائماً از مقامات اوکراینی وعده‌هایی دریافت کرده‌ایم که این مشکل را حل خواهند کرد، ولی واقعیت این است که هیچ کاری انجام نداده‌اند و این قوانین حتی شدیدتر شدند.»

سییارتو اطمینان داد که مجارستان نمی تواند از همگرایی فراآتلانتیکی و اروپایی اوکراین حمایت کند در حالی که مدارس مجارستان به تعطیلی تهدید شده و حقوق اتباع ما نادیده گرفته می شوند.

اطمینان بایدن از اتحاد تزلزل ناپذیر غرب در برابر روسیه

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در جریان سفر روز جمعه خود به کانادا در پارلمان این کشور سخنرانی کرد که بخشی از آن به موضوع وحدت و انسجام کشورهای غربی در برابر تهدید کسانی که عضو ائتلاف‌های آن نیستند، اختصاص داشت. وی تاکید کرد: اتحاد کشورهای غربی در برابر تهدیدهای خارجی، از جمله از سوی روسیه، تزلزل ناپذیر است.

بایدن در سخنرانی خود با اشاره به درگیری نظامی در اوکراین مدعی شد که هیچ نشانی از وحدت واضح‌تر از یک پاسخ متحد به اقدامات روسیه وجود ندارد. وی افزود: « ما در کنار هم ایستادیم - برای دفاع از حاکمیت، برای دفاع از دموکراسی، برای دفاع از آزادی برای خود و همه کسانی که آن را می خواهند. کانادا و ایالات متحده، همراه با ائتلافی متشکل از ۵۰ کشور دیگر، با یکدیگر همکاری می کنند تا اطمینان حاصل کنند که اوکراین می تواند از خود دفاع کند.»

بایدن: نزدیکی روسیه و چین بسیار اغراق آمیز است

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا شب گذشته، جمعه، در جریان سفر خود به کانادا مدعی شد که نزدیکی روسیه و چین "بسیار اغراق آمیز" است، در حالی که ایالات متحده در ایجاد اتحاد بسیار بهتر از آنها عمل کرده است. 

بایدن تاکید کرد که به نزدیک شدن مسکو و پکن با ساده لوحی برخورد نمی کند، برای اینکه به عقیده وی، ظاهراً چین تاکنون نمی تواند هیچ پیشنهاد مهمی برای همکاری دوجانبه به روسیه ارائه دهد.

رهبر آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی گفت: در سه ماه گذشته بارها شنیده ام که چین قصد دارد تسلیحات قابل توجهی در اختیار روسیه قرار دهد. آنها هنوز این کار را نکرده‌اند، اما این بدان معنا نیست که آن را انجام نخواهند داد.

بایدن با اشاره به اتحادهای  QUAD، AUKUS، ائتلاف یا ژاپن و ایالات متحده و کره جنوبی، آنها را نمونه بارزی از موفقیت واشنگتن در تشکیل ائتلاف نام برد. وی گفت: «طبق اعلام دفترم، من تاکنون در دوران ریاست‌جمهوری خود با ۸۰ درصد از رهبران جهان ملاقات داشته‌ام. این ما هستیم که اتحادها را گسترش می دهیم، در حالی که دشمنان ما چنین موفقیتی ندارند."

چند روز قبل، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت که مذاکرات دوجانبه بین ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ، روسای جمهوری روسیه و چین "مانند موجی در سراسر جهان پیش رفت و همه متوجه این رویداد مهم شدند."

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز به واکنش منفی غرب به مذاکرات انجام شده بین ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ که در ۲۰ و ۲۱ مارس در مسکو برگزار شد، اشاره کرده و یادآور شد که ، واکنش غیردوستانه به سفر رسمی رئیس جمهوری چین به روسیه در غرب قابل پیش بینی بود، البته نکته اصلی نتایج بسیار مهم این سفر است.

رویترز: چین علاقه‌ای به گفتگوهای تلفنی با ایالات متحده ندارد

خبرگزاری رویترز شب گذشته گزارش داد که علیرغم تلاش دیپلمات‌های آمریکایی در این زمینه، مقامات چینی علاقه‌ای به سازماندهی سریع مکالمات تلفنی بین شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین و جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا نشان نمی دهند.

به گفته منابع این آژانس، با سفر آتی تسای اینگ ون، رئیس جمهوری تایوان، که قرار است با کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا دیدار کند، تنش بیشتری بین پکن و و واشنگتن ایجاد خواهد شد. در  این گزارش آمده است: «اکنون مقامات ایالات متحده بار دیگر به این فکر می‌کنند که چگونه مهم‌ترین روابط دوجانبه خود در جهان را از نو تنظیم کنند.»

پیش از این، یوری اوشاکوف، مشاور سیاسی رئیس جمهوری روسیه در پایان سفر شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین به مسکو به خبرنگاران گفت که مقامات پکن علاقه‌ای برای برقراری تماس با واشنگتن در شرایط کنونی ندارند. 

مقامات کی‌یف از  مشکلات سازماندهی مذاکرات بین زلنسکی و شی جین پینگ خبر دادند

میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس دفتر رئیس جمهوری اوکراین روز جمعه اعلام کرد که مذاکرات بین ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین و شی جین پینگ، رهبر چین برنامه‌ریزی شده است، اما به دلیل موضع گیری طرف چینی، مشکلات خاصی در سازماندهی آنها وجود دارد. 

به گفته پودولیاک، دفتر رئیس جمهور این کشور به ریاست آندری یرماک و وزارت خارجه اوکراین به ریاست دیمیتری کولبا، در حال سازماندهی این مذاکرات هستند و به تلاش خود در این زمینه ادامه خواهند داد. وی افزود: «برنامه هایی [برای گفتگو] وجود دارد. ما فعالانه پیشنهادات خود را مطرح  می کنیم. اما این سازماندهی بسیار سخت است. یک سوال وجود دارد که چین هنوز جایگاه سیاسی جدید خود را مشخص نکرده است.»

پودولیاک مدعی شد که چین هنوز برای خود مشخص نکرده است که چه موضع گیری در خصوص درگیری اوکراین اتخاذ کند و آیا آماده است تا ماموریت حفظ صلح در این زمینه را به عهده بگیرد یا خیر.  وی ادامه داد: «یعنی آیا پکن می‌خواهد موضوع حل و فصل بین روسیه و اوکراین را بپذیرد یا همچنان با احتیاط کنار بایستد. تا آنجا که من می دانم، چین هنوز این موضوع را برای خود روشن نکرده است.»

فرانسه و آلمان قصد دارند روابط خود با چین در مورد وضعیت اوکراین را تقویت کنند

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه شب گذشته، جمعه، در یک کنفرانس مطبوعاتی در بروکسل اعلام کرد که  فرانسه و آلمان تلاش خواهند کرد تا همکاری خود با چین را تقویت کنند تا روسیه را در خصوص روند اوضاع پیرامون اوکراین تحت تاثیر قرار دهند.

ماکرون اهداف سفر آتی ماه آوریل خود به چین را اینگونه توضیح داد. به گفته وی، موضوعات این دیدار پیش از این با اولاف شولتز، صدراعظم آلمان مورد بحث قرار گرفته است. ماکرون گفت: ما دیدگاه مشترکی با وی داریم و آن تلاش برای دستیابی به حداکثر همکاری با چین در اعمال فشار بر روسیه است تا این کشور را متقاعد کنیم که از سلاح های شیمیایی و هسته‌ای در اوکراین استفاده نکند.

رئیس جمهوری فرانسه افزود، یکی دیگر از اهداف تقویت ارتباط با چین، انجام هر کاری برای پایان دادن به درگیری نظامی در اوکراین و بازگشت طرفین بر سر میز مذاکره است.

وی همچنین خاطرنشان کرد که اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، وی را در سفرش به چین همراهی خواهد کرد.

قول رهبران اتحادیه اروپا به زلنسکی

رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در جریان گفت‌وگوی خود با ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین به وی قول دادند که به ارائه کمکهای لازم به کی‌یف برای مقابله موثر با روسیه ادامه خواهند داد. این موضوع را امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در جریان یک نشست خبری پس از نشست شورای اتحادیه اروپا در بروکسل در روز جمعه اعلام کرد.

 ماکرون گفت: «پس از گوش دادن به سخنان زلنسکی از طریق لینک ویدیویی، ما مجدداً بر حمایت و کمک خود به او برای شکست تجاوز نظامی روسیه تأکید کردیم.» به گفته وی، کشورهای شریک اوکراین به افزایش عرضه کمک های مالی، نظامی و انسان دوستانه به این کشور ادامه خواهند داد. رهبر فرانسه تاکید کرد: ما این حمایت را تا زمانی که طول بکشد انجام خواهیم داد.

پیش از این، روز پنج شنبه، ۲۳ مارس، در نخستین روز نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل، رهبران کشورهای شرکت کننده از طرحی برای انتقال سریع مهمات به اوکراین و همچنین خرید مشترک و افزایش تولید نظامی حمایت کردند. این انتقال باید بدون لطمه به قابلیت دفاعی تک تک کشورهای اروپایی انجام شود.

ولادیمیر زلنسکی نیز به نوبه خود از شرکای غربی خود خواست تا به دلیل کارایی پایین نیروهای مسلح اوکراین، تلاش بیشتر و سریعی برای کمک به اوکراین انجام دهند.

در جریان این اجلاس، سران کشورها همچنین توافق کردند که اگر کی‌یف درخواستی برای موشک‌های زمین به زمین داشته باشد، اتحادیه اروپا آنها را نیز ارسال خواهد کرد.

اختصاص ۲۷ میلیون دلار برای ساخت استحکامات مرزی در اوکراین

 دنیس اشمیگال، نخست وزیر اوکراین روز جمعه اعلام کرد که مقامات این کشور بیش از ۲۷ میلیون دلار برای ساخت استحکامات مرزی اختصاص داده اند. 

وی در کانال تلگرام خود نوشت: ما قطعنامه ای را برای گسترش ساخت و سازهای استحکاماتی در مناطق مختلف مرزی تصویب کردیم. تقریباً ۱ میلیارد گریونا (۲۷ میلیون دلار) برای برنامه مربوطه در بودجه دولت در نظر گرفته شده است.

اشمیگال افزود که ادارات نظامی مناطق به همراه وزارت دفاع اوکراین و فرماندهی نظامی در این کار مشارکت خواهند داشت.

پیش از این،  شبکه تلویزیونی آمریکایی NBC گزارش داد که نیروهای اوکراینی در حال تقویت استحکامات در مرز این کشور با بلاروس و روسیه هستند که برای استقرار در پناهگاه و موثرترین استفاده از سلاح، تجهیزات نظامی و پست‌های فرماندهی طراحی شده‌اند.

گاریباشویلی طرح "اوکراینی سازی" را تهدیدی برای گرجستان نامید

ایراکلی گاریباشویلی، نخست وزیر گرجستان در سخنرانی روز جمعه خود در نشست عمومی پارلمان این کشور بیان کرد که گرجستان از سوی طرح "اوکراینی سازی" تهدید می شود که ماهیت آن گشودن جبهه دوم علیه روسیه در خاک این کشور است. 

 این سیاستمدار گفت: «خطر واقعی که امروز کشور ما با آن مواجه است، چنین طرحی است که توطئه‌ای علیه کشور ما و این به اصطلاح طرح اوکراینی‌سازی است».

به گفته وی، مقامات اوکراینی می خواستند از میخائیل ساآکاشویلی، رئیس جمهوری سابق گرجستان برای رهبری  این کشور و آغاز درگیری علیه روسیه استفاده کنند که موفق نشدند. گاریباشویلی همچنین اظهارات آلکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی اوکراین را یادآور شد که کی‌یف می‌خواهد توجه مسکو را به سمت کشور دیگری در منطقه منحرف کند.

آمریکا هواپیمای شخصی الکساندر لوکاشنکا را تحریم کرد

وزارت خزانه داری آمریکا هواپیمای مورد استفاده الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است. این مطلب در وب سایت رسمی این آژانس گزارش شده است.

طبق این اطلاعات، هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ متعلق به دولت بلاروس که به عنوان هواپیمای حمل و نقل شخصی الکساندر لوکاشنکو استفاده می شود، مورد تحریم ایالات متحده قرار گرفته است. 

به گزارش شبکه راشن تودی، علاوه بر این، کارخانه خودروسازی مینسک و کارخانه خودروسازی سنگین بلاروس نیز تحت محدودیت های جدید آمریکا قرار گرفتند.

فهرست تحریم‌ها همچنین شامل مدیران هر دو کارخانه و هفت عضو کمیسیون مرکزی انتخابات بلاروس از جمله دبیرکل آن، شده است.

سازمان ملل ۲۵ مورد قتل عمد اسرای روسی توسط نیروهای مسلح اوکراین را تایید کرد

ماموریت نظارت بر حقوق بشر سازمان ملل ۲۵ مورد قتل عمدی اسیران جنگی روسی توسط سربازان نیروهای مسلح اوکراین را ثبت کرده است. این موضوع روز جمعه از سوی ماتیلدا بوگنر، رئیس این ماموریت و طی یک کنفرانس مطبوعاتی در کی‌یف اعلام شد.

وی گفت: «ما عمیقاً نگران اعدام مجموعاً ۲۵ اسیر جنگی روسی و افرادی که از شرکت در خصومت‌ها دست کشیدند، توسط نیروهای مسلح اوکراین هستیم، ما توانستیم این موارد را مستند و مورد تایید قرار دهیم.»

این مقام سازمان ملل یادآور شد که اغلب این قتل ها بلافاصله پس از دستگیری در میدان نبرد رخ داده است. وی در عین حال اعتراف کرد که این مأموریت اطلاعاتی در خصوص تعقیب قضایی علیه عاملان آنها ندارد.

پیش از این، در اواسط ماه مارس، واسیلی نبنزیا، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل، یادآور شد که طرف روسی حقایق بیشتر و بیشتری را در خصوص جنایات جنگی کی‌یف دریافت کرده و آنها را به اطلاع مقامات سازمان ملل قرار داده است. به گفته این دیپلمات، ارتش اوکراین از خارج شدن مردم غیر نظامی از مناطق درگیری جلوگیری کرده، از مردم به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند و زیرساخت های باقی مانده و ساختمان های مسکونی را در شهرها به عمد تخریب می کنند تا روسیه را در این امر مصر جلوه دهند. 

هرش از قصد آمریکا برای منفجر کردن نورد استریم در سال ۲۰۲۱ خبر داد

 سیمور هرش، محقق و روزنامه نگار آمریکایی و برنده جایزه پولیتزر، روز جمعه اعلام کرد که ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ در نظر داشت تا خطوط لوله گاز نورد استریم (جریان شمالی) را منفجر کند. 

وی در گفتگو با روزنامه چاینا دیلی (China Daily) گفت: «فکر می‌کنم از افرادی که در ابتدا از آنها خواسته شد این کار را انجام دهند، در سال ۲۰۲۱ قبل از کریسمس توسط جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن، جو بایدن درخواست شده بود. یکی از گزینه‌های مطرح شده، منفجر کردن این خط لوله بود.

روز گذشته، در ۲۳ مارس، چین در نوشتن قطعنامه روسی مربوط به انجام تحقیقات درباره خرابکاری در خطوط لوله نورد استریم که در شورای امنیت سازمان ملل متحد به رای گذاشته خواهد شد، مشارکت داشت.
دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل گفت که طرف روسی وجداناً برای مدت یک ماه کار کارشناسی را روی متن این سند انجام داده و نکات بحث برانگیز آن را حذف کرده است.

در همان روز، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، اعلام کرد که هیچ یک از آژانس های فدرال ایالات متحده در خرابکاری در نورد استریم نقشی نداشتند.

سیمور هرش، روزنامه‌نگار آمریکایی در اوایل ماه فوریه تحقیقاتی درباره خرابکاری در خطوط لوله گاز روسیه منتشر کرد. در این گزارش فاش شده که غواصان آمریکایی در ماه ژوئن سال ۲۰۲۲ در جریان مانورهای بالتوپس (Baltops) در دریای بالتیک بمب‌هایی را کار گذاشتند و متخصصان نروژی‌ نیز این مواد منفجره را فعال کردند. به گفته هرش، انگیزه واشنگتن این بود که با این اقدام، دولت آلمان را مجبور به ارائه کمک های نظامی و مالی به اوکراین کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1175654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =