ساخت مصالح ساختمانی با لیمو و نارگیل

محققان سوئدی با کمک لیمو، نارگیل و چوب مصالح ساختمانی را ساخته‌اند که نه تنها به تنظیم دمای داخل خانه کمک می‌کند، بلکه شفافیت لازم را برای ساخت گلخانه هم دارد.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ قیمت انرژی در جهان از سال ۲۰۲۱ به طرز نگران‌کننده‌ای در حال افزایش است. جالب است که برخی متخصصان توصیه‌هایی در مورد نحوه گرم کردن فرد به جای خانه به اشتراک گذاشته‌اند، اما محققان دانشگاه سلطنتی استکهلم در سوئد در حال کار روی مصالح ساختمانی هستند که می‌تواند به تنظیم دمای داخل خانه کمک کند.

آنها کامپوزیت جدیدی برای این مصالح ساخته‌اند که از سه منبع مواد تجدیدپذیر نارگیل، لیمو و چوب استفاده می‌کند. برای این کار، با حذف لیگنین (سلولز در ساختار گیاهان چوبی و غیرچوبی) یک ساختار منفذ بار در چوب ایجاد کردند که رنگ آن را نیز از بین می‌برد. سپس منافذ را لیمونن آکریلات و یک مولکول مبتنی بر نارگیل پر کردند. لیمونن آکریلات معمولا از ضایعات پوست در صنعت آبمیوه‌سازی تهیه می‌شود.

ساختمان‌های بتنی باتری می‌شوند

این کامپوزیت زمانی که گرم می‌شود -مثلا در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد یا دمای محیط افزایش می‌یابد- لیمونن آکریلات را به پلیمر تبدیل می‌کند و مولکول‌های نارگیل را در داخل آن به دام می‌اندازد. این افزایش دما را می‌توان براساس نیازها تنظیم کرد، اما برای این پروژه روی ۲۴ درجه سانتی‌گراد تنظیم شد. جالب اینجاست که با سرد شدن مواد، فرآیند معکوس می‌شود.

محققان می‌گویند: مولکول‌های نارگیل می‌توانند از حالت جامد به مایع تغییر کنند که در این حالت انرژی جذب می‌کنند و یا می‌توانند برعکس عمل کنند و انرژی تولید کنند؛ تقریبا به همان روشی که آب یخ می‌زند و یا ذوب می‌شود. از طریق این انتقال هر زمان که لازم باشد، محیط اطراف خود را گرم یا خنک می‌کنند.

این کامپوزیت هنوز برای استفاده در ساخت‌وساز آماده نیست، ولی یک کاربرد اولیه احتمالی برای «باتری حرارتی کامپوزیت چوب» هم هست که می‌تواند به عنوان دیوارهای جداکننده داخلی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین از آنجا که تا حدودی شفافیت دارد، به عنوان نوعی صفحه‌نمایش هم کاربرد دارد.

محققان تخمین می‌زنند که با کمک این مصالح برای هر ۱۰۰ کیلوگرم مصالح مورد استفاده در ساخت‌وساز ساختمان - با فرض دمای محیط ۲۴ درجه سانتیگراد- می‌توان حدود ۲/۵ کیلووات ساعت در روز صرفه‌جویی کرد.

آنها می‌گویند: حتی از این مصالح می‌توان در گلخانه‌ها استفاده کرد، زیرا زمانی که نور خورشید به آن می‌تابد، شفاف می‌شود و انرژی بیشتری ذخیره می‌کند و می‌تواند در شب ابرری گرمای ذخیره شده خود را آزاد کند. این امر به کاهش مصرف انرژی برای گرمایش کمک می‌کند.

کد خبر: 1176158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =