استاندار تهران: رفع آلودگی هوا نیاز به برنامه‌ریزی چندساله دارد

استاندار تهران گفت: اگر دستگاه‌های اجرایی به‌درستی به وظایف تعریف‌شده در قانون هوای پاک عمل کنند، نیازی به اعمال قانون در خصوص آلودگی هوا نیست، البته به شرط این که دیگر شاهد ترک فعل‌ها در این زمینه نباشیم.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، علیرضا فخاری در گفت‌وگویی در پاسخ به این سوال که با توجه به تعداد بالای روزهای دارای هوای آلوده در پایتخت در فصل سرد سال گذشته و ورود جدی قوه قضاییه به مساله برخورد با ترک فعل‌های صورت‌گرفته در زمینه اجرای قانون هوای پاک در سنوات اخیر، دستگاه‌های اجرایی استان تهران چه برنامه‌هایی را باید برای کاهش آلودگی هوا در پاییز و زمستان امسال اجرایی کنند، توضیح داد: اگر دستگاه‌های اجرایی به‌درستی به وظایف تعریف‌شده در قانون هوای پاک عمل کنند، نیازی به اعمال قانون در خصوص آلودگی هوا نیست. البته به شرط این که تمام نهادهای ذی‌ربط به وظایف سازمانی خودشان برای کاهش آلودگی هوا عمل کنند و دیگر شاهد ترک فعل‌ها در این زمینه نباشیم. 

کیفیت هوای تهران در مرز آلودگی

وی افزود: مشکل آلودگی هوا ظرف یک سال یا دو سال حل نمی‌شود و ما برای رفع این معضل باید برنامه‌ریزی چندساله داشته باشیم. در برنامه‌ریزی بلندمدت نیز هم باید به کنترل منابع تولید آلودگی توجه شود و هم به اقدامات جبرانی که باید در سطح شهر و استان تهران برای تلطیف هوا انجام شود. در این راستا، یکی از مهمترین راهکارها برای کاهش آلودگی هوا اصلاح نظام حمل‌ونقل، توسعه حمل‌ونقل عمومی و گسترش استفاده از وسایل نقلیه گازسوز، کم‌مصرف، برقی یا دارای سطح آلودگی پایین بخصوص در سطح شهر تهران است. 

استاندار تهران ادامه داد: راهکار دیگر کاهش آلودگی هوا، مجهز شدن کارخانجات و واحدهای تولیدی به دستگاه‌های مدرن فیلتراسیون برای کاهش انتشار آلاینده‌های هواست. در عین حال ما باید به گسترش فضای سبز در داخل و حاشیه شهر تهران برای تلطیف هوا توجه کنیم و برنامه ویژه‌ای هم برای مدیریت شرایط ترافیکی پایتخت، کنترل ساعات تردد و اوج ترافیک و کاهش ترددهای غیرضروری بخصوص در روزهای دارای هوای آلوده داشته باشیم. 

فخاری با تاکید بر این که برای به ثمر رسیدن تمام این اقدامات باید دستگاه‌های مسئول اجرای قانون هوای پاک با یکدیگر همکاری داشته باشند، اظهار داشت: اگر همه نهادهای ذی‌ربط به وظایف قانونی خودشان عمل کنند، می‌توان معضل آلودگی هوا را در بلندمدت مدیریت کرد. البته برای به نتیجه رسیدن اقدامات دستگاه‌ها، باید اعتبارات لازم نیز اختصاص یابد که خوشبختانه دولت در بودجه سال ۱۴۰۲ برای کاهش آلودگی هوا اعتبارات مناسبی را پیش‌بینی کرده است و این روند در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت. 

وی در پایان تصریح کرد: با وجود این که اجرای وظایف قانونی تعریف‌شده توسط دستگاه‌های ذی‌ربط می‌تواند به کاهش آلودگی هوا کمک کند، اما با توجه به جمعیت بالای استان و بخصوص شهر تهران و ترددهای روزانه بسیار بالا در پایتخت، طبیعی است که هر روز حجم بسیار زیادی از آلاینده‌ها در محدوده شهر تهران منتشر می‌شود و این مساله مهمترین عامل تشدیدکننده آلودگی هوا در شرایط موجود است. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1179248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =