ساماندهی دانشگاه‌ پیام‌نور نسنجیده است/ ضربه تصمیمات بدون پژوهش به آموزش عالی

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور معتقد است که ساماندهی دانشگاه‌ پیام‌نور در دانشگاه‌های دولتی، تصمیم بسیار خام و ناپخته‌ای است.

شاهین شعبانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با انتقاد به تصمیمات بدون پژوهش در حوزه آموزش عالی، اظهار کرد: سابقه ۲۵ ساله فعالیت دانشگاهی من، گویای این است که تاکنون در همه دولت‌ها شاهد تصمیم‌گیری‌های یک‌شبه، فردی و بداهه بوده‌ایم. این تصمیمات معمولا به سرعت عملیاتی می‌شوند و بررسی آن‌ها پس از چند سال نشان می‌دهد که همه آن تصمیمات اشتباه بوده‌اند.

کدام دانشگاه بیشترین سهم را از استادان پراستناد علوم انسانی دارد؟

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور افزود: تصمیمی که اخیرا در رابطه با ساماندهی دانشگاه پیام‌نور اعلام شده هم باید مورد بررسی قرار بگیرد. اگر قرار است ساماندهی انجام شود، لازم است که پیش از آن کار پژوهشی انجام شود. این کار پژوهشی شامل جمع‌آوری داده‌های آماری است. همچنین باید توجه داشت که منظور از ساماندهی، ادغام و انحلال نیست.

وی گفت: تصمیمات ناگهانی و بدون پژوهش به آموزش عالی و جامعه ضربه وارد می‌کنند. مثلا یکی موفق‌ترین مراکز پژوهشی در حوزه حمل و نقل در سال‌های اخیر از بین رفت. این پژوهشکده در یک دوره ۱۰ ساله شکل گرفت و به تدریج نابود شد. دلیل این نابودی تصمیمی برای ادغام مراکز پژوهشی دستگاه‌های اجرایی با دانشگاه‌ها بود. هدف از این تصمیم، تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت بود که هدف درستی بود.

شعبانی تصریح کرد: اگر یک دستگاه اجرایی، مرکز پژوهشی وابسته داشته باشد، در صورت مواجهه با مشکل ترجیح می‌دهد از مرکز پژوهشی وابسته به خودش کمک بگیرد. هدف از حذف مراکز پژوهشی این بود که دستگاه‌های اجرایی ناچار به همکاری با دانشگاه‌ها شوند. اتفاقی که در عمل افتاد این بود که نه دستگاه‌های اجرایی به سراغ دانشگاه‌ها رفتند و نه دانشگاه‌ها به دنبال صنایع رفتند. در نتیجه این تصمیم، یک مرکز پژوهشی درجه یک تعطیل شد. بهترین نخبه‌های حوزه حمل و نقل در این پژوهشکده فعالیت می‌کردند. ۳۰ درصد این افراد منحصر به فرد بودند. به این معنا که در کل کشور فقط همین یک نفر در این زمینه تخصص داشت و فارغ‌التحصیل بهترین دانشگاه‌های دنیا بودند.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور با اشاره به این که تصمیمات دیگری مانند ادغام وزارتخانه‌ها هم بارها شکست انجامیده است، تاکید کرد: ساماندهی دانشگاه‌ پیام‌نور در دانشگاه‌های دولتی، تصمیم بسیار خام و ناپخته‌ای است. در صورتی که قرار است این تصمیم محقق شود لازم است حداقل پنج سال کار پژوهشی در این زمینه انجام شود. جمعی از اعضای هیئت علمی و متخصصان باید دورهم جمع شوند و نتیجه آن مطالعات را داوری کنند. اگر این روند طی شود، ساماندهی می‌تواند به درستی اتفاق بیفتد و پس از چند سال پشیمانی به بار نمی‌آورد.

کمبود دانشجو معضلی عمومی در آموزش عالی کشور است و مختص دانشگاه پیام‌نور نیست

شعبانی با بیان این که کمبود دانشجو معضلی عمومی در آموزش عالی کشور است و مختص دانشگاه پیام‌نور نیست، گفت: در این شرایط اصطلاحی تحت عنوان چابک‌سازی مطرح می‌شود. چابک‌سازی مستلزم ساماندهی است. برای مثال، واحدهای دانشگاهی در برخی از شهرستان‌های کم جمعیت باید سازماندهی شوند؛ اما این ربطی به ساختار اصلی و اهداف کلان این دانشگاه نخواهد داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور با تصریح بر این که دانشگاه پیام‌نور با هدفی ایجاد شده که کاملا منحصر به فرد است، افزود: اگر دانشگاهی وجود دارد که اهداف و سیاست‌هایش با دانشگاه پیام‌نور همپوشانی دارد، می‌توان از ادغام سخن گفت. دانشگاه پیام‌نور با هدف برگزاری آموزش مجازی راه‌اندازی شد. دانشگاه‌های دولتی حضوری هم در سال‌های اخیر مجبور شدند که کلاس‌هایشان را مجازی کنند. پیام‌نور در این شرایط می‌توانست بگوید دانشجویان را به ما بسپارید و مثلا دانشگاه‌های دولتی تعطیل شوند.

وی در پایان اظهار کرد: ادعای کارایی نداشتن دانشگاه پیام‌نور اشتباه است. دانشگاه پیام‌نور می‌تواند دانشجوهای منطقه را هم تحت پوشش قرار دهد. اهداف و سیاست‌های دانشگاه پیام‌نور منحصر به فرد است

انتهای پیام/

کد خبر: 1179358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =