تعیین ساز و کار ثبت نام داوطلبان در انتخابات مجلس / نمایندگان خواستار اعلام اسامی دریافت کنندگان خودروی رانتی شدند

نشست علنی مجلس شورای اسلامی برگزار شد و ادامه بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در دستور کار امروز مجلس قرار داشت.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، نشست علنی امروز (یکشنبه ۱۷ اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف و با حضور ۲۰۴ نفر از نمایندگان، برگزار شد.

قالیباف: اولویت سیاست خارجی مجلس ارتباط با کشورهای اسلامی است

حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، دستور کار امروز صحن علنی را به شرح زیر قرائت کرد:

ادامه بررسی گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها درباره طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی

بررسی ایرادات شورای نگهبان در لایحه شورای حل اختلاف

گزارش کمیسیون اقتصادی درباره لایحه الحاق ۵ تبصره به ماده ۲ قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

گزارش شور دوم کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد طرح اصلاح موادی از قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی

گزارش شور دوم کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه اصلاح ماده (۸) قانون بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه

گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح اصلاح قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی

گزارش کمیسیون اصل نود در مورد سامانه جامع اطلاعات اموال غیرمنقول دستگاه های اجرایی(سادا) (افزایش تعرفه های گاز در زمستان سال ۱۴۰۱)

بررسی تقاضای دو فوریت در مورد طرح اصلاح قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز

مخالفت مجلس با کاهش زمان استعفای مدیران برای ثبت‌نام در انتخابات

نمایندگان مجلس در ادامه بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات با کاهش زمان استعفای مدیران برای ثبت نام در انتخابات مجلس مخالفت کردند.

جوکار رییس کمیسیون شوراهای مجلس: در قانون دو ماه برای فرآیند ثبت نام و اعتراض به نتایج بررسی صلاحیت‌ داوطلبان پیش بینی شده است که ما آن را به ۵ ماه افزایش دادیم.

با توجه به اینکه اگر بنا باشد براساس قانون فعلی افراد ۶ ماه قبل از ثبت نام نیز استعفا دهند. آنگاه یکسال قبل از انتخابات باید استعفا بدهند. یعنی عملا افراد باید اکنون برای نامزدی در انتخابات آتی استعفا داده باشند. بنابراین با این وضعیت طرح فعلی حتی اگر به قانون نیز تبدیل شود، اجرای آن به مجلس دوازدهم نمی‌رسد.

 شرایط مجریان و ناظران انتخابات مجلس مشخص شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ۵ شرط برای مجریان و ناظران انتخابات مجلس در نظر گرفتند.

نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه، 17 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با مواد 20، 21 و 22 موافقت کردند و بر اساس آن،  ۵ شرط برای مجریان و ناظران انتخابات مجلس در نظر گرفتند.

در ماده 20 آمده است:

متن زیر به‌عنوان ماده (32 مکرر) به قانون الحاق می‌شود:

ماده32 مکرر- به‌منظور تعیین معتمدان هیأت اجرائی، فرماندار حداکثر ظرف مدت چهل و هشت ساعت پس از صدور دستور تشکیل هیئت‌های اجرایی، مجموعاً سی‌نفر از شخصیت‏های دینی، سیاسی، علمی، فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی محل که دارای صلاحیت‏های مندرج در این قانون باشند را به‏عنوان معتمد با مشخصات قابل شناسایی جهت تعیین صلاحیت به هیأت‏ نظارت مربوط معرفی می‏نماید. هیأت‏ نظارت با اخذ نظر مراجع ذیصلاح موظف است حداکثر ظرف دو روز، اظهارنظر کتبی خود نسبت ‏به تأیید صلاحیت معتمدان معرفی‌شده را برای فرماندار ارسال کند. پس از تأیید هیأت نظارت با رعایت تبصره (1) این ماده، فرماندار حداکثر ظرف مدت دو روز جلسه‏ای با حضور هیأت نظارت شهرستان و حداقل دوسوم معتمدان مذکور تشکیل می‏دهد که ضمن آن هشت نفر معتمدان هیأت اجرائی با رأی مخفی و اکثریت نسبی به‏عنوان عضو اصلی و پنج نفر عضو علی‏البدل به‏ترتیب آراء انتخاب می‌شوند.

تبصره1- چنانچه هیأت‏ نظارت با دلایل موجه کل یا تعدادی از معتمدان پیشنهادی را تأیید نکرد، فرماندار مربوط موظف است ظرف بیست و چهار ساعت با اعضای حقوقی هیئت تشکیل جلسه داده و به تعداد دو برابر مورد نیاز، افراد واجد شرایط دیگری را با مشخصات قابل شناسایی جهت تعیین صلاحیت به هیأت‏ نظارت مربوط پیشنهاد دهد. هیأت‏ نظارت حداکثر ظرف مدت چهل و هشت ساعت نظر خود را به صورت کتبی اعلام می‏نماید. اگر برای مرتبه دوم، معتمدان پیشنهادی، مورد تأیید هیأت‏ نظارت مربوط قرار نگیرند، در صورتی‏که حداقل بیست نفر مورد تأیید باشند، اعضای اصلی و علی‏البدل را از میان خود انتخاب می‌کنند، در غیر این صورت استاندار با هماهنگی هیأت نظارت ظرف بیست‌وچهار ساعت، باقی‌مانده از سی نفر معتمد را انتخاب خواهند کرد.

تبصره2- نحوه تشکیل، مهلت، ترکیب و تعداد اعضای هیأت‌ اجرائی حوزه‌های انتخابیه فرعی با هیأت اجرائی مرکز حوزه انتخابیه یکسان است.

تبصره 3- تقصیر در فرآیند تشکیل هیئت های اجرایی از طرف فرماندار یا بخشدار یا هیئت اجرایی و هیئت ‌های نظارت مستوجب مجازات نقدی درجه هفتم قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 با اصلاحات و الحاقات بعدی است.

تبصره 4- اعتراض به تصمیمات هیات های نظارت در صلاحیت هیئت مرکزی نظارت است.

نمایندگان همچنین در ماده 21 این طرح ماده 33 قانون انتخابات مجلس را به شرح زیر اصلاح کردند:

ماده33- شرایط اعضای هیأتهای نظارت و اجرایی، هیات های بازرسی وزارت کشور و شورای نگهبان، ناظران شورای‌ نگهبان، اعضای شعب و نمایندگان فرماندار و بخشدار به شرح زیر است:

1- اعتقاد و التزام عملی به احکام اسلام و قانون ‌اساسی

2- حداقل سواد خواندن و نوشتن

 3- عدم وابستگی به گروههای غیرقانونی

4- عدم سابقه محکومیت کیفری مؤثر و محرومیت از حقوق اجتماعی

5- عدم سابقه محکومیت به تخلفات و جرائم انتخاباتی

تبصره1- اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی، تنها از شرط ایمان و التزام عملی به اسلام معاف بوده و سایر شرایط قانونی لازم را باید دارا باشند.

تبصره2- مقامات منصوب کننده مکلفند در صورت اطلاع از نبود این شرایط درخصوص اعضای مذکور در این ماده اقدام به تغییر آنها نمایند.

تبصره3- هیچ‌یک از اعضای  موضوع این ماده نباید داوطلب نمایندگی بوده و یا با نامزدهای انتخابات به‌ترتیب زیر خویشاوندی نسبی یا سببی داشته باشند:

الف- خویشاوندی نسبی: پدر، مادر، فرزند، برادر و خواهر.

ب- خویشاوندی سببی: همسر؛ همسر فرزند داوطلب، پدر، مادر، برادر و خواهر همسر.

 تبصره 4- در صورتی که اعضای حقوقی هیئت اجرایی شامل فرماندار، نماینده رئیس دادگستری و رئیس ثبت احوال با هر یک از نامزدها خویشاوند باشند، مقام منصوب کننده باید فردی را به عنوان جایگزین وی معرفی کند.

در ادامه بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس در ماده 22 تاکید شد که ماده (40) قانون به‌شرح زیر اصلاح و تبصره های «1»، «2» و «3» ابقا می‌شود:

ماده40- هیأت اجرائی مرکز حوزه انتخابیه و حوزه‌های فرعی حداکثر تا یک ماه پیش از روز اخذ رای، برای هر شعبه ثبت‌نام و أخذ رأی، سه تا پنج‌نفر و در شعب پرتراکم هفت‌ تا نه نفر و در تهران حداکثر تا 11 نفر، از معتمدان محل، انتخاب و به فرماندار یا بخشدار جهت صدور حکم معرفی می‌نمایند.

 نمایندگان در نامه‌ای به هیات رئیسه مجلس خواستار اعلام اسامی دریافت کنندگان خودروی رانتی شدند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با امضای نامه ای خواستار انتشار اسامی دریافت‌کنندگان خودروی رانتی شدند. تاکنون بیش از 80 نماینده مجلس این نامه را امضا کرده اند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در صحن مجلس با امضای متنی خواستار انتشار اسامی دریافت‌کنندگان خودروی رانتی شدند.

علی خضریان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس با اعلام این خبر گفت: این نامه توسط بنده چند روز قبل در سامانه مجلس به ثبت رسید و در حال حاضر به امضای حدود ۸۰ نفر از نمایندگان رسیده و امضاهای آن همچنان رو به افزایش است.

نمایندگی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با ناجوانمردانه خواندن حملات صورت گرفته به مجلس در ماجرای دریافت خارج از ضابطه خودرو ها اظهار داشت: در این نامه از هیئت رئیسه خواسته شده تا اسامی کسانی که این خودروها را دریافت کرده‌اند چه کارمند باشند و چه نماینده منتشر کند.

 ساز و کار ثبت نام داوطلبان در انتخابات مجلس تعیین شد

با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی داوطلبان نمایندگی مجلس باید ظرف مدت هفت روزبا مراجعه به سامانه الکترونیکی مشخص شده، ضمن تکمیل پرسشنامه‏ مخصوص اعلام داوطلبی، مدارک و گواهینامه‌های مربوط را بارگذاری و شناسه رهگیری اخذ کنند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی امروز مجلس، گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها  در مورد طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را بررسی کرده و مواد ۲۲ و ۲۳  این طرح را به تصویب رساندند و بر اساس آن، مقرر کردند که داوطلبان نمایندگی مجلس باید ظرف مدت هفت روز از تاریخ انتشار دستور شروع ثبت نام به ‏وسیله‏ وزارت‏ کشور، به سامانه الکترونیکی که وزارت کشور جهت ثبت‌نام اعلام کرده است، مراجعه و ضمن تکمیل پرسشنامه‏ مخصوص اعلام داوطلبی، مدارک و گواهینامه‌های مربوط را بارگذاری و شناسه رهگیری اخذ کنند.

بر اساس ماده ۲۲ این طرح؛ ماده (۴۰) قانون به‌شرح زیر اصلاح و تبصره های «۱»، «۲» و «۳» ابقا می‌شود:

ماده ۴۰- هیأت اجرائی مرکز حوزه انتخابیه و حوزه‌های فرعی حداکثر تا یک ماه پیش از روز اخذ رای، برای هر شعبه ثبت‌نام و أخذ رأی، سه تا پنج‌نفر و در شعب پرتراکم ۷ تا ۹ نفر و در تهران حداکثر تا ۱۱ نفر، از معتمدان محل، انتخاب و به فرماندار یا بخشدار جهت صدور حکم معرفی می‌نمایند.

بر اساس ماده ۲۳ این طرح؛ ماده (۴۵) قانون و تبصره های ۱ و ۲و ۳ آن به‌شرح زیر اصلاح و سه تبصره به عنوان تبصره های ۴ و ۵ و ۶ به آن الحاق می‌شود:

ماده۴۵- داوطلبان نمایندگی مجلس باید ظرف مدت هفت روز از تاریخ انتشار دستور شروع ثبت نام به‏ وسیله‏ وزارت‏ کشور، به سامانه الکترونیکی که وزارت کشور جهت ثبت‌نام اعلام کرده است، مراجعه کنند و ضمن تکمیل پرسشنامه‏ مخصوص اعلام داوطلبی، مدارک و گواهینامه‌های مربوط را بارگذاری و شناسه رهگیری اخذ نمایند.

تبصره ۱- لزوم مراجعه حضوری داوطلبان برای ثبت‌نام یا تأیید نهایی ثبت‌نام به مراکز ثبت‌نام با تشخیص وزارت کشور خواهد بود. مراجعه حضوری به مراکز ثبتنام از ساعت (۸) صبح تا (۱۶) عصر می باشد. تمدید زمان مذکور حداکثر تا ساعت (۲۴) بر عهده ستاد انتخابات کشور است.
تبصره۲- عدم مراجعه به مراکز ثبت نام یا عدم تکمیل پرسشنامه‏ مخصوص اعلام داوطلبی یا عدم بارگذاری مدارک و گواهینامه‌های مربوط و اخذ شناسه رهگیری در موعد مقرر جهت تأیید نهایی ثبت‌نام، به‌منزله عدم‌ ثبت‌نام است.

تبصره۳- پرسشنامه اعلام داوطلبی باید حاوی اطلاعات شخصی و خانوادگی، سوابق از جمله علمی، شغلی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی داوطلب باشد. مفاد این پرسشنامه توسط وزارت کشور تهیه و به تایید هیئت مرکزی نظارت می‌رسد.

تبصره ۴- داوطلبان نمایندگی مجلس که در خارج از کشور به سر می برند، باید جهت ثبت‌نام به سفارتخانه یا نمایندگی های سیاسی جمهوری اسلامی ایران یا کنسولگری در خارج از کشور مراجعه نمایند. سفارت یا نمایندگی سیاسی یا کنسولگری مذکور مکلفند با فوریت، مدارک ثبت‌نام داوطلبان مذکور را از طریق وزارت امورخارجه به وزارت‌کشور ارسال ‌کنند تا در مهلت قانونی نسبت ‌به ثبت در سامانه و بررسی صلاحیت وی در هیأت ‌اجرائی حوزه‌ انتخابیه اقدام قانونی به‌عمل آید.

تبصره ۵- وزارت‏ کشور موظف است درخصوص نحوه اجرای حکم این ماده از طریق رسانه‌های گروهی به عموم مردم اطلاع‌رسانی کند و فرمانداران و بخشداران نیز مکلفند به‌نحو مقتضی در حوزه انتخابیه خود اطلاع‌رسانی کنند.

تبصره ۶- اخذ مدارک و اسنادی که از طریق استعلام های الکترونیکی قابل دریافت هستند و همچنین اخذ مجدد اسناد داوطلبانی که دارای سابقه ثبت نام هستند، ممنوع است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1180359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =