حمله به غزه تاکتیک نتانیاهو برای خروج از فشارهای داخلی است

طوقی نصیرات با انتقاد از سکوت مجامع بین المللی در قبال حملات مکرر رژیم صهیونیستی به فلسطینی‌ها، این حملات را که در بحبوحه اعتراضات هفتگی علیه نتانیاهو انجام می‌شود، تاکتیکی از سوی نخست وزیر اسرائیل برای منحرف کردن افکار عمومی داخلی و بین المللی در خصوص اوضاع داخلی این رژیم می‌داند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، صبح روز سه شنبه چهل جنگنده رژیم صهیونیستی در عملیاتی به نام «سپر و تیر» مواضعی در نواز غزه را بمباران کردند. بر اساس گزارش رسانه‌های غربی در این حملات سه تن از فرمانده‌های گروه‌های مقاومت فلسطینی به همراه ده‌ها شهروند دیگر که کودکان نیز در بین آنها بودند، به شهادت رسیدند. به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی که این روزها به دلیل تحولات منطقه‌ای و عادی سازی بین کشورهای اسلامی منزوی‌تر از قبل شده، این حملات را با هدف تغییر موازنه منطقه انجام داده است.

پس از آغاز روند آشتی بین ایران و عربستان سعودی و برخی دیگر از کشورهای منطقه و همچنین به نتیجه رسیدن روند بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، رژیم صهیونیستی خود را بازنده اصلی تحولات منطقه‌ای دید. علاوه بر این، محور مقاومت در هفته‌های گذشته پاسخ‌های کوبنده‌ای به این رژیم داد و برای اولین بار از نقاط مختلف از جمله سوریه سرزمین‌های اشغالی را مورد حمله موشکی قرار داد.

شکاف روز افزون در اسرائیل، اتحاد بی‌سابقه در بین گروه‌های مقاومت

طوقی نصیرات از کارشناسان و اعضای مرکز رفیق حریری و برنامه‌های خاورمیانه اندیشکده شورای آتلانتیک در این باره می‌گوید: این حملات نمونه دیگری از حملات اسرائیل به مناطق تحت محاصره فلسطین و عدم واکنش جامعه بین المللی به اقدامات این رژیم است. وی با اشاره به جان باختن یک زندانی فلسطینی پس از هشتاد و شش روز اعتصاب غذا در اعتراض به «بازداشت اداری» در زندان اسرائیل اظهار کرد: بیش از دوازده فلسطینی از جمله شش زن و چهار کودک جان خود را در این حملات از دست دادندهمچنین یک مدرسه ابتدایی فلسطینی که با بودجه اتحادیه اروپا در نزدیکی بیت لحم ساخته شده بود، تخریب شد. وی افزود: یورش‌ها و حملات متعدد به فلسطینی‌ها در چند ماه گذشته از سال 2023 منجر به کشته شدن بیش از 110 نفر شده که بالاترین میزان در سال‌های اخیر است.

این تحلیلگر آمریکایی افزود: در ماه مبارک رمضان، نیروهای اسرائیلی به مسجد الاقصی یورش بردند، اماکن مقدس را هتک حرمت کردند و به شهرک نشینان تندرو اسرائیلی اجازه ورود به این محوطه را دادند. از نظر وی، اگرچه این حملات جنایت کارانه به امری عادی از سوی رژیم صهیونیستی تبدیل شده اما همزمانی آن با اعتراضات داخلی در سرزمین‌های اشغالی جای تامل دارد. نصیرات می‌افزاید: حمله به غزه در بحبوحه اعتراضات هفتگی علیه او تاکتیکی مناسب برای انحراف از عناوین منفی داخلی و بین المللی درباره فشارهای ضد دمکراتیک او است.

این کارشناس شورای آتلانتیک معتقد است: نتانیاهو به صورت همزمان به شهرک سازی ادامه و سرزمین‌های اشغالی را مورد تحقیر و حمله قرار می‌دهد، افراطی‌ترین صداها را در جامعه اسرائیل بلند می‌کند و همچنین به استفاده از حملات و سرکوب‌ها علیه فلسطینی‌ها ادامه خواهد داد تا وجهه خود را در سطح بین‌المللی و داخلی به عنوان یک محافظ قوی از اسرائیل ارتقا دهد.

از نظر وی: حتی تحت یک ائتلاف لیبرال اسرائیل، حملات هوایی به نوار غزه و حملات در کرانه باختری یک رویداد ثابت و نشانه‌ای از ناامنی اسرائیل به عنوان یک قدرت اشغالگر است. نصیرات در انتها تاکید می‌کند: اینکه آیا این حملات منجر به تشدید گسترده‌تر خشونت می‌شود، برای فلسطینی هایی که همچنان با خشونت روزانه در ایست های بازرسی، محله ها و مکان های عبادت خود مواجه خواهند شد، اهمیت چندانی ندارد، البته اگر در حملات هوایی کشته نشوند.

 انتهای پیام/  

کد خبر: 1180973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =