به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، آموزش یکی از وظایف مهم اعضای هیئت علمی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی است. در نتیجه ارزشیابی و ارتقای کیفیت آموزش و مدرسان از وظایف اصلی دانشگاهها محسوب میشود. هدف نهایی ارزشیابی عملکرد آموزشی اعضای هیئت علمی نیز ارتقای آموزش، تسهیل یادگیری فراگیران و تربیت دانش آموختگانی با توانمندی بیشتر و موثرتر است.
فعالیتهای آموزشی استادان چگونه ارزشیابی میشود؟
بنابراین برای حفظ و ارتقا کیفیت آموزش، برخورداری دانشگاه از نظام منسجم و جامع ارزشیابی استاد لازم است. در این ارتباط، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آیین نامه «جامع نظام ارزشیابی کیفیت عملکرد آموزشی اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی» را تدوین و به دانشگاهها ابلاغ کرده است.
ساختار واحد ارزشیابی استاد و شرح وظایف آنها
بر اساس ماده ۲ آیین نامه «جامع نظام ارزشیابی کیفیت عملکرد آموزشی اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی» ارکان اجرایی ارزشیابی استاد در دانشگاههای علوم پزشکی شامل معاونت آموزشی دانشگاه یا مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی و دانشکدهها است. در ادامه اجزای هر کدام از این بخشها آمده است.
الف) حوزه معاونت آموزشی
این آیین نامه شورای آموزشی، مدیریت امور هیئت علمی، واحد ارزشیابی استاد و کمیته ارزشیابی استاد در مرکز مطالعات را جزو حوزه معاونت آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی تعریف کرده است. شرح وظایف این واحدها بیان شده است.
شورای آموزشی
وظایف شورای آموزشی برای ارزشیابی استاد شاملتصویب آئین نامه دانشگاهی، تعیین شاخص ارزشیابی استاد، تصویب فرمها و فرایند های نظرسنجی ارزشیابی اساتید و تصویب موارد استفاده از نتایج ارزشیابی استاد است.
مدیریت امور هیئت علمی
استفاده از نتایج ارزشیابی استاد در جذب و ارتقا مرتبه اساتید، استفاده از نتایج در تمدید قرار داد و تبدیل وضعیت اساتید و مدیریت مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی نیز از وظایف واحد مدیریت امور هیئت علمی در دانشگاههای علوم پزشکی است.
واحد ارزشیابی استاد
برگزاری جلسات کمیته ارزشیابی دانشگاه اجرای فرایندهای ارزشیابی استاد که در حیطه وظایف مرکز مطالعات است نظارت بر فرایند جمع آوری اطالعات بوسیله فرمهای الکترونیکی ارزشیابی جمع بندی و تحلیل نتایج ارزشیابی فراهم کردن بستر الزم برای ارزشیابی آنلاین اساتید با حفظ اصول رازداری و محرمانگی در جمع آوری و نگهداری اسناد مربوطه ارتقاء سیستم ارزشیابی استاد تجمیع نمرات فرم های ارزشیابی صدور نتایج تجمیعی و رؤسای دانشکده ها)کمیته منتخب هیات ممیزه
کمیته ارزشیابی استاد در مرکز مطالعات
اعضایکمیته ارزشیابی استاد در مرکز شامل معاون آموزشی دانشگاه، مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، مسئول دفاتر توسعه دانشکده ها یا معاون آموزشی دانشکده ها، کارشناس مسئول واحد ارزشیابی استاد مرکز مطالعات است.
گفتنی است کهدبیر کمیته ارزشیابی استادان، مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی است.
کمیته ارزشیابی
ذکر این نکته حائز اهمیت است که وظایف کمیته ارزشیابی براساس آیین نامه «جامع نظام ارزشیابی کیفیت عملکرد آموزشی اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی» شامل مواردی از جمله «بررسی نقاط ضعف و قوت اساتید، بررسی پیشنهادات واصله از دفاتر توسعه دانشکدهها، پیشنهاد سیاست های لازم جهت ارتقا سیستم ارزشیابی استاد، بررسی اعتراضات اساتید به فرایند و نتایج ارزشیابی استاد، پیش بینی راهکارهای اجرایی برای ارائه بازخورد به اساتید و دانشکدهها، تهیه گزارش سالیانه ارزشیابی اساتید، پیشنهاد راهکار لازم برای ترغیب و الزام دانشجویان به تکمیل فرمهای ارزشیابی، تأیید نهایی پرسشنامههای طراحی و بازنگری شده توسط دفاتر توسعه و همکاری واحد ارزشیابی استاد، تحلیل نتالیج ارزشیابی اساتید در هر نیمسال و ارسال گزارش محرمانه به معاونت آموزشی دانشگاه» است.
ب) دانشکدهها
رئیس دانشکده در ارزشیابی اساتید وظیفه اصلی برعهده دارند که این وظایف شامل بررسی نتایج ارزشیابی استاد ارسال شده از طرف مرکز مطالعات، ارائه بازخورد به اساتید دانشکده، استفاده از نتایج ارزشیابی در تصمیم گیریهای مرتبط است.
معاون آموزشی
معاون آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی نیز وظایف مهمی در ارزشیابی اساتید بر عهده دارند که شامل «نظارت بر ثبت دقیق، کامل و به روز بودن اطلاعات سیستم درباره اساتید مسئول درس، اساتید همکار درس، نوع درس، دانشجویانی که آن واحد درسی را اخذ کرده اند جهت استفاده در سیستم ارزشیابی، ثبت اطلاعات اساتید در سامانه آموزشی سما و تخصیص کد استاد (اعضای هیئت علمی و اساتید مدعو) در امور هیئت علمی، تعریف کد استاد با کد ملی و عدم تعریف مجدد» است.
دفتر توسعه دانشکده یا واحد ارزشیابی استاد دانشکده
وظایف دفتر توسعه دانشکاه زیر نظر دفتر توسعه دانشگاه فعالیت دارد، شامل «بازنگری فرمهای ارزشیابی گروههای آموزشی با نظارت و همکاری واحد ارزشیابی استاد مرکز مطالعات و گروه آموزشی،اجرای ارزشیابی استاد به صورت آنلاین، توجیه دانشجویان درباره اهمیت ارزشیابی و اطمینان دادن درباره محرمانه بودن شرکت در جلسات کمیته ارزشیابی، ارائه راهکارها و پیشنهاد سیاستها، بررسی نتایج ارزشیابی استادان غیر هیئت علمی برای ارجاع به معاون آموزشی دانشکده یا مسئول امور هیئت علمی دانشکده جهت تصمیم گیری در مورد ادامه و یا قطع قرارداد با آنها، ارائه آموزشهای توجیهی به دانشجویان و اساتید دانشکده» است.
انتهای پیام/
نظر شما