فعالیت‌های آموزشی استادان چگونه ارزشیابی می‌شود؟

استادان بر اساس فعالیت‌هایی مانند برنامه‌ریزی آموزشی، ارائه آموزش، مدیریت و رهبری آموزشی، ارزیابی فراگیران و راهنمایی و مشاوره ارزشیابی می‌شوند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اعضای هیئت علمی به عنوان مهمترین نیروی انسانی دانشگاه‌های علوم پزشکی وظایف و مسئولیت‌های متعددی به عهده دارند که در تحقق اهداف عالی دانشگاه‌ها بسیار موثر است. بنابراین برای حفظ و ارتقا کیفیت آموزش، برخورداری دانشگاه از نظام منسجم و جامع ارزشیابی استاد ضروری است.

انتخاب سرآمدان آموزشی با هدف الگوسازی مناسب در دانشگاه‌ها

برای حفظ و ارتقا کیفیت آموزش، برخورداری دانشگاه از نظام منسجم و جامع ارزشیابی استاد لازم است. در این ارتباط، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آیین نامه «جامع نظام ارزشیابی کیفیت عملکرد آموزشی اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی» را تدوین و به دانشگاه‌ها ابلاغ کرده است. 

اهداف ارزشیابی: 

آیین نامه «جامع نظام ارزشیابی کیفیت عملکرد آموزشی اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی» اهداف آموزشی را دنبال می‌کند که شامل تاثیر نمره ارزشیابی در تبدیل وضعیت استخدامی اعضای هیئت علمی تاثیر نمره ارزشیابی در ارتقای مرتبه علمی اعضای هیات علمی و ارائه بازخورد موثر به عضو هیئت علمی در راستای ارتقای کیفیت آموزش است.

بر اساس ماده ۱ شیوه نامه اجرایی آیین نامه «ارتقا اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی علوم پزشکی» حوزه های مورد ارزشیابی فعالیت‌های آموزشی اعضای هیئت علمی بسیار متنوع است. هر یک از اعضای هیئت علمی به طور معمول در طیف وسیعی از این فعالیت‌ها را شامل می‌شود.

البته در هنگام ارزشیابی کیفیت عملکرد آموزشی هر یک از اعضای هیئت علمی طیف وسیعی از فعالیت‌های آموزشی وی که در آن مشغول فعالیت است، مورد ارزشیابی قرار می گیرد.

جمع بندی نهایی نتایج ارزشیابی با در نظر گرفتن مفاد اسناد بالا دستی یعنی آیین نامه «ارتقا اعضای هیئت علمی» باید متناسب با سهم یادگیرندگان رده‌های مختلف در ارتباط با فعالیت‌های آموزشی استاد صورت گیرد.

گفتنی است که فعالیت‌های آموزشی اعضای هیئت علمی در ۵ حوزه زیر قابل دسته بندی است.

مهارت‌های ارائه آموزش(تدریس)

مهارت‌های ارائه آموزش شامل «ارائه سخنرانی، آموزش دروس عملی، آموزش در گروه‌های کوچک (بالینی و غیر بالینی)، آموزش بالینی سرپایی، بستری، اتاق عمل و سایر عرصه‌های اموزش بالینی- مشارکت در گزارش صبحگاهی، مشارکت در سمینارها و کنفرانس‌های آموزشی، تهیه مواد آموزشی و کمک آموزشی برای ارائه دروس مربوطه، ارائه دروس به صورت مجازی مطابق با دستورالعمل‌های مصوب معاونت آموزشی دانشگاه» است.

برنامه ریزی آموزشی

طراحی و اجرای برنامه درسی و طرح درس مانند «برنامه ریزی واحد درسی و چرخش بالینی» و  «اصلاح برنامه‌های آموزشی موجود برحسب نتایج حاصل از نیازسنجی» و «نقاط ضعف و قوت برنامه» و «بازنگری طرح درس» جزء فعالیت‌های آموزشی استادان است.

راهنمایی و مشاوره 

وظیفه استادن در امر راهنمایی و مشاوره شامل راهنمایی آموزش گیرندگان در سطوح مختلف برای افزایش بازدهی آنها در فعالیت‌های یادگیری از جمله یادگیری بهتر مهارت‌های نوشتن پروپوزال، گزارش و مقاله مرتبط با پایان نامه یا طرح تحقیاتی بدون توجه به جایگاه حقوقی عضو هیئت علمی در موارد مذکور است.

مدیریت و رهبری آموزشی

رهبری آموزشی استادان شامل فعالیت‌هایی نظیر برنام ریزی، پیگیری مستمر و فعال تعالی سازمانی، ارزیابی مستمر اقدامات انجام شده، انتشار فعالیت‌های به عمل آموده و جذب منابع مورد نیاز و سایر حیطه های مدیریت است.

ارزیابی فراگیران

ارزیابی فراگیران شامل طراحی آزمون برای سطوح مختلف، همکاری در برگزاری آزمون، طراحی و اجرای روش‌ها و ابزارهای ارزیابی یا ازمون در سطوح مختلف با توجه به نقاط ضعف و قوت روش‌های موجود است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1180926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =