کارگر: قیمت هر کیلوگرم موز ۸۸ الی ۹۵ هزار تومان است

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی با بیان اینکه قیمت موز در سطح خرده فروشی بین ۸۸ تا ۹۵ هزار تومان است گفت: این روزها گرانی موز داریم اما گرانفروشی نه، چرا که قیمت ارز تعیین کننده نرخ وارداتی ها است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز،  اسدالله کارگر گلشن آبادی، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در خصوص شرایط حاکم بر بازار میوه و تره بار گفت: همانطور که می دانید در حوزه کاری ما اصولا کالای دپو شده وجود ندارد و بار به روز می آید و به روز هم مصرف می شود. از سوی دیگر معمولا این فصل چندان فصل خوبی نیست و میوه های فصلی زیاد جا نیفتاده است و با این وجود امسال خوشبختانه بهتر از سالهای قبل است.

قیمت روز میوه و تره‌بار دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲

کارگر گلشن آبادی افزود: در کل، امسال تا الان وضعیت بازار بسیار خوب بوده است این در حالی است که در سالهای قبل میوه هایی مانند «هندوانه و ملون» دیر رس بود اما در سالهای اخیر زود به بازار می آید و لذا امسال به اصطلاح سیاه بهاره را احساس نکردیم و کمبودی در بازار وجود نداشت.

سیب در صدر گرانی میوه ها

وی خاطر نشان کرد: امتیازی که داشتیم این بود که خوشبختانه امسال چندان گرفتار بلایای طبیعی نشدیم و از سوی دیگر در بخش میوه های نوبرانه به موقع شاهد کاهش قیمتها بوده ایم.

وی همچنین خاطر نشان کرد: در بخش صیفی جات نیز شرایط بازار خوب است و طبیعت و امتیاز حوزه تره بار این است که هر کالای اگر به صورت مقطعی کمبودی در بازار داشته باشد بلافاصله به ثبات خود برمیگردد؛ مثل سال قبل که با کمبود هویج مواجه شدیم و بعد از مدتی وضعیت عادی شد و امسال هم که با کمبود و گرانی پیاز مواجه بودیم که به سرعت برطرف شد و فعلا بازار آرامی را داریم و به دلیل فصلی که در پیش داریم قطعا کاهش قیمتها را نیز از اوایل خرداد که تنوع محصولات هست، خواهیم داشت.

کارگر گلشن آبادی در خصوص بیشترین نوسان قیمتی در حوزه میوه ها نیز اظهار داشت: در بخش میوه های داخلی جدای از میوه ها نوبرانه، امسال قیمت میوه سیب در سطح بوده و افزایش قیمت داشت.

افزایش قیمت و یا گرانی هایی که در بخش میوه رخ می دهد حاصل افزایش قیمت در دیگر بخش ها است که بر حوزه میوه جات نیز تاثیر می گذارد

وی ادامه داد: مساله مهم این است که در کل تورم در بخش میوه نداریم یعنی گرانی در میوه داشته ایم اما تورم از کالاهای دیگر تزریق شده است. به عبارت ساده تر با افزایش قیمتی که در کالاهای اساسی بخصوص در نیمه دوم سال قبل داشتیم تورم به بخش میوه هم تزریق شد.

قیمت هر کیلوگرم موز ۸۸ الی ۹۵ هزار تومان

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در پاسخ به این سوال که در بخش میوه های واردتی چقدر نوسان قیمتی وجود دارد نیز گفت: در بحث میوه های وارداتی اصولا چهار قلم داریم که به صورت قانونی وارد کشور می‌ شود که در این میان میوه «موز» از نظر قیمتی این روزها در صدر است در حدی که نتوانستیم در کشف قیمت لحاظ کنیم و قیمت را تحت عنوان «عرضه و تقاضا» قید کردیم. البته این عرضه و تقاضا به معنای هرج و مرج نیست و در قیمت گذاری فاکتور خرید ملاک است.

وی افزود: با این تفاسیر اکثر عرضه کننده ها با سود کم این روزها میوه موز را عرضه می کنند و لذا می توان گفت الان گرانی موز داریم اما گرانفروشی در این بخش نداریم؛ به این معنا که مثلا وقتی عرضه کننده ای موز را به نرخ ۸۰ هزار تومان را از میادین خریداری می کند با نرخی در همان گستره و دامنی قیمتی و با سود بسیار ناچیز به دست مصرف کننده نهایی می رساند.

کارگر گلشن آبادی خاطر نشان کرد: با این تفاسیر الان قیمت هر کیلوگرم موز در سطح خرده فروشی ۸۸ تا ۹۵ هزار تومان است که قائدتا بستگی به کیفیت موز دارد و مثلا موز هندی ضعیف تر و اکوادوری آن کیفی تر و گرانتر است و افزایش قیمت این روزها میوه موز مانند دیگر میوه های وارداتی اصولا به نوسان نرخ ارز بستگی دارد و افزایش نرخ ارز افزایش در این حوزه ها را رقم می زند.

کشاورزی کشور در مقایسه با کشوری مانند ترکیه نهایتا تا ۲۰ درصد علمی شده است در حالی که داشتن بازاری پایدار در گروی علمی شدن است

کارگر گلشن آبادی اذعان داشت: خوشبختانه چند سالی است که با صنعتی و علمی کردن کشاورزی و به واسطه توسعه آبیاری های نوین در باغات و مزارع، تولیدات به روز است و کمبود نداریم. با این وجود گرانی های این بخش به دلیل هزینه هایی است که به اصطلاح از حاشیه ها به این بخش وارد می شود.

وی همچنین با تاکید بر اینکه کلیه افزایش قیمت ها در کلیه بخش ها بر افزایش قیمت میوه تاثیر گذار است گفت: به عنوان مثال افزایش قیمت کالاهای اساسی از مرغ و تخم مرغ گرفته تا روغن و غیره اثرگذار است چون کشاورزان و کارگران بخش کشاورزی نیز مصرف کننده این کالاها هستند و ناخواسته خروجی این گرانی ها روی میوه ها موثر است.

در مقایسه با ترکیه ۲۰درصد کشاورزی را علمی کرده ایم

رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران همچنین اظهار داشت: همانطور که می دانید ایران چهار فصل است و زحمت کش ترین بهره برداران را داریم اما این بخش باید علمی تر پیش برود و به خصوص الگوهای خوبی که در دیگر کشورها و مناطق اجرا می شود را در حوزه کشاورزی کشور اجرایی کنیم تا شرایط تولید و عرضه بهتر از شرایط فعلی شود. وی ادامه داد: علمی کردن کشاورزی قطعا رهاوردهایی برای ما دارد همانطور که در سالهای بسیار دور تا برج سوم سال سیب زمینی تازه نداشتیم اما الان می بینیم که از اسفند ماه سیب زمینی تازه به بازار تزریق می شود و مصرف کننده اصلا متوجه تغییر بازار در فصل های مختلف نمی شود چون کمبودی حس نمی کند و این اصل علمی سازی کشاورزی است.

وی با تاکید بر اینکه بایستی تکنولوژی های پیشرفته به کشاورزی کشور راه یابد خاطر نشان کرد: درست است که کشاورزی ما علمی شده اما شاید در مقایسه با کشورهای دیگر از جمله ترکیه نهایت ۲۰درصد علمی شده باشیم. این در حالی است که این کشور در مقایسه با ما در واقع در حوزه کشاورزی هیچ بود اما سریعا به این موضوع آگاه شدند که داشتن بازار پایدار در حوزه کشاورزی منوط به علمی پیش بردن تمامی کارهای بخش کشاورزی است. لذا باز هم جا دارد که کشاورزی را بیش از این علمی سازیم.

کد خبر: 1181627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =