جزئیات برگزاری کنکور ۱۴۰۳ اعلام شد

معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور درباره نحوه برگزاری کنکور سراسری ۱۴۰۳ توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، در حاشیه نشست مسئولان سازمان سنجش آموزش کشور با مسئولان اجرایی و حفاظتی برگزاری آزمون نوبت دوم سراسری ۱۴۰۲ که امروز (۳۰ اردیبهشت‌ماه) در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴ و ۱۵ تیرماه برای پذیرش مهرماه ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد و امروز با حضور در استان خوزستان با نمایندگان تام الاختیار برگزاری کنکور سراسری جلسه برگزار شد. این جلسه، کارگاهی توجیهی است و تمام مواردی که در ارتباط با کنکور در پیش داریم را با نمایندگان در میان خواهیم گذاشت، با هم تبادل نظر می‌کنیم و به ابهامات و سوالات پاسخگو خواهیم بود و سعی می‌کنیم کنکور خوبی برگزار کنیم.

ضرورت مشارکت نهادها برای برگزاری کنکور و امتحانات نهایی

 وی افزود: کنکور یکی از دغدغه‌های اصلی خانواده‌ها است و سرنوشت تعداد زیادی از بچه‌ها با کنکور رقم می‌خورد و ما به عنوان مجریان برگزاری کنکور باید تمام تمهیدات لازم را بیندیشیم. کنکور مراحل متعددی دارد و برخی از این اقدامات از جمله طراحی سوالات و مشخص کردن مکان برگزاری آزمون، پیش از برگزار آزمون انجام می شود. برخی اقدامات نیز حین کنکور انجام می‌شود از جمله تعیین محیط مناسب و قرنطینه سوالات.

مروتی گفت: اگر پیش‌بینی کنیم ممکن است تقلبی انجام شود و یا افرادی بخواهند خارج از ضابطه در آزمون سراسری شرکت کنند، برای جلوگیری از آن باید تمهیداتی انجام شود. در نهایت نیز اقداماتی از جمله جمع‌آوری و اسکن پاسخنامه‌ها و دفترچه‌ها و استخراج نتایج نهایی، پس از برگزاری کنکور انجام می شود. در نهایت نیز درصورتی که داوطلب در نوبت اول نیز شرکت کرده است دو نتیجه با هم مقایسه می‌شود و نتیجه بالاتر ملاک قرار می‌گیرد و سوابق آموزش و پرورش نیز احصا می‌شود.

تاکید بر ایجاد سابقه تحصیلی و تاثیر ۴۰ درصدی در کنکور

وی بیان کرد: امسال سوابق تحصیلی آموزش و پرورش تاثیر قطعی ۴۰ درصدی در نتیجه کنکور دارد. کنار هم قرار گرفتن همه این مراحل، نمره کل فرد را مشخص می‌کند و در نهایت رتبه تعیین و انتخاب رشته انجام می‌شود.

معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور در خصوص داوطلبانی که تاکنون سابقه ایجاد نکرده‌اند، عنوان کرد: داوطلبانی که هنوز سابقه تحصیلی خود را ترمیم نکرده‌اند، حتما به آموزش و پرورش مراجعه کنند و ترمیم و یا سابقه ایجاد کنند زیرا تاثیر سابقه تحصیلی ۴۰ درصد قطعی است. امیدواریم همه داوطلبان مستعدی که حقشان است وارد دانشگاه‌ها شوند و در آینده ضمام امور کشور به دست‌شان سپرده شود.

کنکور سال‌های آینده چگونه برگزار می‌شود؟

وی گفت: تاکنون بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای سال ۱۴۰۳، سابقه تحصیلی پایه دوازدهم تاثیر قطعی ۵۰ درصدی دارد. در کنکور سال ۱۴۰۴، سابقه تحصیلی پایه یازدهم و دوازدهم تاثیر ۶۰ درصدی دارد و از سال ۱۴۰۵ به بعد سابقه تحصیلی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم تاثیر ۶۰ درصدی در کنکور دارد.

مروتی در پاسخ به اینکه آیا کنکور ۱۴۰۳ نیز دو مرحله‌ای است؟ افزود: این را فعلا در پیش گرفته‌ایم اما مجلس شورای اسلامی نظراتی دارد و موضوع را به شورای سنجش و پذیرش که مرکب از وزرا و نمایندگان مجلس است، موکول کرده‌اند. تا بررسی مجدد انجام شود، هر چه نتیجه باشد را برای کنکور سال ۱۴۰۳ اعلام خواهیم کرد اما تا حال حاضر تا وقتی این جلسه برگزار نشده است، قانون شورای عالی انقلاب فرهنگی را اجرا می‌کنیم.

تغییر شیوه برگزاری آزمون از کاغذی به هوشمند

وی گفت: در پیش‌بینی‌هایی که برای سازمان سنجش کرده‌ایم حتما باید آزمون‌ها از شیوه کاغذی به هوشمند برسد. اکنون طراحی سوال به صورت هوشمند است و از همه طراحان سوال و اساتید آموزش و پرورش دعوت می‌کنیم که سوالات خود را در سامانه‌ای که در سازمان سنجش ایجاد شده است، ارائه دهند. این سوالات پالایش می‌شوند و سوالات خوب استخراج و ممیزی انجام می‌شود و بانک سوالات تشکیل می‌شود. بعد از آن در نظر است که با توجه به نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای فراهم‌شده در سازمان سنجش، بتوانیم آزمون را به صورت الکترونیکی برگزار کنیم.

معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور در این صورت، همان لحظه افراد می‌توانند متوجه شوند که چند درصد درست پاسخ داده‌اند. این آزمون به صورت آزمایشی در چند جای کشور برگزار شده است و امیدواریم در سال‌های آینده و به ویژه در هدف‌گذاری سال ۱۴۰۳، آزمون را هوشمند برگزار کنیم.

علی‌محمد آخوندعلی رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در حاشیه این جلسه گفت: ایمنی آزمونی که پشت سرگذاشتیم زبان‌زد بود و به استان‌هایی مثل خوزستان اشاره شد و خوشبختانه در برگزاری کنکور، مساله خاصی نداشتیم.

انتهای پیام

کد خبر: 1182144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • فاطمه IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      4 1
      اکثر دانش اموزان این مصوبه رو نمیخان. نمیدونم چرا این شورا الکی واسه خودش میبره ومیدوزه. دست از سر دانش اموز ای بیچاره بردارید و تاثیر معدل مثبت کنید