روابط بانکی ایران و روسیه رو به بهبود

نائب رئیس اتاق ایران و روسیه ضمن اشاره به بهبود روابط بانکی دو کشور، گفت: آذربایجان نمی تواند در پروژه رشت- آستارا کارشکنی کند از سویی دیگر این کشور خود نیازمند این مسیر است.

به گزارش گروه ورزشی ایسکانیوز، کامبیز میرکریمی در مورد روابط تجاری با روسیه، اظهار داشت: امسال دو اتفاق مهم افتاده و می‌افتد فعالیت بانک‌ها گسترده شده است. میربیزنس بانک با نرخ مناسبی ارزهای صادرکنندگان را به روبل می‌خرد؛ یعنی امسال برای اولین بار شرکت‌ها از این نرخی که میربیزنس ارزها را می‌خرد استقبال کردند.

روسیه بزرگ‌ترین مشتری پسته ایران

نایب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه افزود: طبیعتاً وقتی میربیزنس روبلی بخرد و رفع تعهد هم انجام شود، پول‌ها و کشورهای واسطه برای تسهیل معاملات بین ایران و روسیه کنار می‌روند.

میرکریمی ادامه داد: همچنین نیمه دوم امسال تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا کامل اجرا خواهد شد و تعرفه کالاها صفر خواهد شد.

وی تصریح کرد: همین دو نکته یعنی ارتباط بانکی و تجارت آزاد موجب می‌شود جهش ارتباط تجاری بین ایران و روسیه بهتر از قبل شود.

مزایای اجرای پروژه رشت- آستارا

نایب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه در مورد کریدور شمال- جنوب گفت: تقاضا برای ترانزیت کالا از دو جهت تحت فشار است؛ یکی افزایش حجم تجارت و دوم هم تحریم‌های روسیه که موجب شد توجه روسیه به بازار شرق جلب شود که بهترین مسیر شرق هم همین کریدور شمال- جنوب است. بنابراین بسیاری از کالاها که قبلاً از طریق دریای سیاه به اروپا می‌رفت یا از طریق مرزهای جاده‌ای بین روسیه و اروپا مبادله می‌شد مسیر تغییر کرده است و از مسیر ایران استفاده خواهد شد.

وی افزود: در کریدور شمال- جنوب که از مسیر ایران می‌گذرد هم مسیر جاده‌ای، هم ریلی و هم دریای خزر را داریم. در حال حاضر با کمبود کشتی، کامیون و پست‌های گمرکی مواجه هستیم بنابراین لازم است مسیر راه آهن تقویت شود.

میرکریمی گفت: در حال حاضر تمام مسیر شمال- جنوب با راه آهن به یکدیگر متصل هستند و فقط مسیر رشت- آستارا مانده است که در صورت تکمیل این بخش کامل می‌توان از ظرفیت خطوط راه آهن در مسیر شمال- جنوب استفاده کرد.

آذربایجان نمی‌تواند کارشکنی کند

نایب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه در مورد احتمال کارشکنی آذربایجان تصریح کرد: ایران مسیرهای جایگزین زیادی دارد اما آذربایجان این ظرفیت و امکانات را ندارد. آذربایجان خودش به شدت نیازمند این مسیر است. اتفاقاً آذربایجان پست‌های گمرکی اضافه کرده و سرمایه گذاری در این حوزه برای آذربایجان مهم است و نمی‌تواند کارشکنی کند.

وی در ادامه درباره نحوه توسعه تجارت با روسیه نیز گفت: موافقتنامه تجارت آزاد بدون تأخیر و با سرعت باید انجام شود؛ همکاری‌های فنی و بهداشتی بین ایران و روسیه تقویت شود زیرا وقتی تعرفه‌ها صفر می‌شود موانع غیرتعرفه ای بیشتر خود را نشان می‌دهد؛ به عنوان نمونه مشکلات در بخش سازمان‌های بهداشتی و دامپزشکی باید حل شود.

میرکریمی افزود: همچنین باید این وضعیت ثبات مقررات نرخ ارز که تقریباً به سمت تک نرخی شد ن (در روبل) در حال حرکت است ادامه یابد.

وی گفت: علاوه بر این با توجه به جهش صادرات و فشاری که روی ترانزیت ایجاد شده، نیاز است دولت زیرساخت‌های سخت افزاری و مسیرهای ترانزیت را تقویت کند. در حال حاضر ظرفیت شمال- جنوب تکمیل است اما باید روی زیرساخت‌ها سرمایه گذاری صورت گیرد تا در آینده دچار مشکل نشویم.

نایب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه اضافه کرد: روسیه سالانه بین ۲۶۰ تا ۲۷۰ میلیارد دلار واردات انجام می‌دهد که سهم ایران از این بازار زیر نیم درصد است. بنابراین می‌توان این سهم را تا ۱۰ درصد هم افزایش داد.

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1182256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =