علائم و نشانه‌های اختلال دوقطبی / آدم‌های پرانرژی که افکار خودکشی در سر دارند

دوقطبی یک اختلال روانی است که با نوسانات شدید بین شیدایی (عشق و شیفتگی بسیار زیاد) و افسردگی شناخته می‌شود. این اختلال به طور میانگین از حدود ۲۵ سالگی شروع می‌شود، اگرچه ممکن است در نوجوانی هم اتفاق بیفتد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز به نقل از مدیسن نت، به گفته اتحادیه بیماری‌های روانی آمریکا  بیش از ۱۰ میلیون نفر در این کشور با اختلال دوقطبی زندگی می‌کنند.

علائم رایج افسردگی که باید مورد توجه جدی قرار گیرند

این اختلال با تغییرات شدید و چشمگیر خلق و خوی شناخته می‌شود که می‌تواند افراد را غافلگیر کند. تغییر سریع از شادی به ناامیدی یکی از نشانه‌های اختلال دوقطبی است. این بیماران می‌توانند با درمان زندگی پایدار و رضایت بخشی داشته باشند.

اختلال دوقطبی چیست؟

دوقطبی یک اختلال روانی است که با نوسانات شدید بین شیدایی (عشق و شیفتگی بسیار زیاد) و افسردگی شناخته می‌شود. این اختلال به طور میانگین از حدود ۲۵ سالگی شروع می‌شود، اگرچه ممکن است در نوجوانی هم اتفاق بیفتد.

جیمز مادوکس یکی از محققان دانشگاه جورج میسون در ایالت ویرجینیا، درباره این بیماری می‌گوید: رفتارها در اختلال دوقطبی شبیه نوسانات خلق و خوی عادی افراد در طول روز نیستند.

 وی افزود: رفتارهای فرد مبتلا شامل یک دوره شیدایی است که می‌تواند چند هفته یا چند ماه طول بکشد و به دنبال آن سقوط به یک افسردگی اساسی اتفاق می‌افتد که می‌تواند چند هفته تا چند ماه طول بکشد.

علائم اختلال دوقطبی

علائم اصلی اختلال دوقطبی شیدایی یا جنون خفیف و افسردگی است. به گفته انجمن روانشناسی آمریکا، این دوره‌ها ممکن است به طور جداگانه، یکی پس از دیگری یا همزمان رخ دهند.

نشانه‌های دوره شیدایی شامل موارد زیر است:

     خلق و خوی بسیار خوب و پرانرژی

     علائم روان پریشی، مانند توهم و تفکر هذیانی

     رفتارهای بدون فکر

     ریسک‍‌پذیری

     تصمیم‌گیری ضعیف

     تحریک‌پذیری، بی‌قراری

     اعتماد به نفس بیش از حد

     افکار خودکشی

هیپومانیا(جنون خفیف) مشابه اما خفیف‌تر است. فرد در این شرایط می‌تواند در محل کار، مدرسه و اجتماع خوب عمل کند.

مرحله افسردگی اختلال دوقطبی شامل علادم زیر است:

     رفتارهای با انرژی کم که عملکرد را دشوار می‌کند

     خواب غیرمعمول

     احساس گناه، ناامیدی یا شکست

     افکار خودکشی

     تحریک‌پذیری

     تمرکز نداشتن

چه چیزی باعث ابتلا به اختلال دوقطبی می‌شود؟

دانشمندان هنوز یک علت واحد برای اختلال دوقطبی پیدا نکرده‌اند. آنها فکر می‌کنند که چندین عامل ممکن است در این امر نقش داشته باشند، از جمله:

· ابتلای یکی از اعضای خانواده، به ویژه خواهر، برادر یا والدین

· رویدادهای استرس زا مانند طلاق، مرگ عزیزان یا مشکلات مالی که باعث ایجاد حالت‌های شیدایی، هیپومانیا یا افسردگی می‌شود.

· عملکرد و ساختار مغز

آیا اختلال دوقطبی ژنتیکی است؟

مادوکس می‌گوید: تحقیقاتی وجود دارد که نشان می‌دهد، بخشی از آسیب‌پذیری در برابر اختلال دوقطبی ژنتیکی و ارثی است.

یک مطالعه منتشر شده در مجله Nature Genetics نشان داده که ژنی به نام AKAP۱۱ تأثیر قابل توجهی بر خطر ابتلا به اختلال دوقطبی دارد. این مطالعه شامل حدود ۲ هزار و ۸۰۰ شرکت کننده بود. احتمال وجود این ژن درافراد مبتلا به اختلال دوقطبی بیشتر از دیگران است.

دکتر استیون هیمن، مدیر مرکز تحقیقات روانپزشکی استنلی در موسسه Broad MIT و هاروارد کمبریج می‌گوید: ا این اولین بار است که ما جهش‌های ژنی را پیدا کرده‌ایم که تأثیرات بزرگ در اختلال دوقطبی ایجاد می‌کنند.

انواع اختلال دوقطبی شامل موارد زیر می‌شود:

     اختلال دوقطبی نوع یک: فرد حداقل یک دوره شیدایی را تجربه می‌کند و حالت‌های او اغلب ممکن است بین شیدایی و افسردگی متناوب باشند.

     اختلال دوقطبی نوع ۲: فرد بین افسردگی و هیپومانیا (جنون خفیف) جابه‌جا می‌شود اما شیدایی کامل را تجربه نمی‌کند.

     سیکلوتیمیا: رفتار فرد حداقل به مدت ۲ سال بین افسردگی و هیپومانیا (جنون خفیف) است و هر بار کمتر از هشت هفته خلق و خوی طبیعی داشته است.

     اختلال دوقطبی با ویژگی‌های دیگر: در این دسته فرد خلق و خوی غیرعادی و پرانرژی داشته و معیارهای سه نوع دیگر اختلال دوقطبی را ندارد.

درمان‌های اختلال دوقطبی

چندین گزینه درمانی وجود دارد، از جمله:

     داروهای اختلال دوقطبی مثل لیتیوم که تثبیت کننده خلق و خو هستند

     درمان شناختی رفتاری (CBT) برای کمک به تغییر شکل تفکر و الگوهای رفتاری

     روان درمانی بر راهبردهای خودمراقبتی و خودتنظیمی

مادوکس می‌گوید: در درمان رفتاری شناختی می‌توان برای کمک به فرد، قبل از هر چیز، عامل استرس‌زای زندگی او را شناسایی کرد چراکه ممکن است این عامل باعث ایجاد مرحله شیدایی شود. در این روش به فرد کمک می‌کنند تا مدیریت بهتر استرس را یاد بگیرد. روان درمانی می‌تواند در کمک به فرد برای مدیریت علائم و عوارض موثر باشد.

مادوکس همچنین بر اهمیت صحبت با روانپزشک تأکید کرد و گفت: روانپزشک می‌تواند داروهایی مانند لیتیوم را برای کمک به مدیریت علائم اختلال دوقطبی تجویز کند.

تفاوت اختلال شخصیت مرزی و دوقطبی

اختلال دوقطبی بیشتر در بیولوژی سیستم عصبی ریشه دارد و به دارو پاسخ می‌دهد. نوسانات خلقی مشخصه هر دو بیماری است اما افراد مبتلا به اختلال دوقطبی تمایل دارند بین دوره‌های شیدایی و افسردگی از نظر عاطفی ثبات داشته باشند؛ این موضوع برای کسانی که اختلال شخصیت مرزی دارند، صادق نیست.

اختلال شخصیت مرزی با بی‌ثباتی عاطفی شناخته می‌شود. نوسانات خلقی در این گروه می‌تواند شدید باشد، اما معمولاً مدت زمان جابه جایی بسیار سریع و کوتاه است. برای مثال ممکن است فردی در یک مکالمه احساس آزار و اذیت کند و فریاد بزند و سپس ۳۰ ثانیه بعد کاملاً آرام و عادی باشد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1182281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =