چرا داروهای سرطان در فضا آزمایش می‌شوند؟

دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در سن‌دیگو روش جدیدی را برای درمان سرطان ابداع کرده‌اند؛ آنها داروهای ضدسرطانی خود را در ایستگاه فضایی بین‌المللی آزمایش می‌کنند، اما چرا؟

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا اولین کسانی هستند که روش درمانی خود را برای از بین بردن سرطان در فضا آزمایش می‌کنند. آنها با پرتاب سلول‌های بنیادی جدیدشان به ایستگاه فضایی بین‌المللی هم روی تاثیر داروها و هم چگونگی تاثیر فضا بر سلامت سلول‌های بنیادی فضانوردان مطالعه خواهند کرد.  

کاتریونا جیمیسون، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا و مدیر موسسه سلول‌های بنیادی سنفورد در مورد این مطالعه می‌گوید: فضا یک محیط استرس‌زای منحصر به فرد است. با انجام این آزمایش‌ها در مدار پایین زمین، می‌توانیم مکانیسم‌های تکامل سرطان را در یک چارچوب زمانی فشرده درک کنیم و استراتژی‌های جدیدی را برای مهار سلول‌های بنیادی سرطانی توسعه دهیم.

فضانوردان مریخ کجا دفن می‌شوند؟

آنها از شرایط ریزگرانشی یا نزدیک به گرانش صفر استفاده می‌کنند تا فرآیند پیری، التهاب و اختلال عملکرد سیستم ایمنی را در سلول‌های بنیادی انسان تسریع کنند و معتقدند که این کار نه تنها دانش ما را در مورد حفظ سلامت فضانوردان گسترش می‌دهد، بلکه اطلاعات مفیدی را نیز در مورد درمان سرطان روی زمین ارائه می‌دهد.

تاکنون یک ماموریت در این زمینه انجام شده و فضانورد خصوصی Axiom به فضا پرتاب شده تا مدل‌های پیش‌بینی اختلال عملکرد سیستم ایمنی و سلول‌های بنیادی پیش‌سرطانی را توسعه دهد. حال دومین ماموریت هم انجام شد، زیرا محققان دریافتند که سلول‌های بنیادی سرطانی در مدار پایین زمین راحت‌تر بازسازی و به درمان‌های استاندارد مقاوم می‌شوند.

دانشمندان برای دومین سفر خود، Axiom Mission 2 (Ax-2)، مدل‌های ارگانوئیدی سرطان خون، کولورکتال و سرطان سینه را به مدار پایین زمین فرستاده‌اند تا بفهمند چگونه سرطان‌ها برای مقاوم شدن به درمان‌های استاندارد سازگار می‌شوند. آنها دو مهارکننده ADAR1 را آزمایش خواهند کرد تا ببینند آیا تولید سلول‌های سرطانی را معکوس می‌کنند و بر پیشرفت سرطان تاثیر می‌گذارند یا خیر. این در حالی است که بیان بیش از حد ADAR1 به سلول‌های سرطانی اجازه می‌دهد که از پاسخ‌های ایمنی طبیعی بدن فرار کنند و در نهایت تمام بدن را فرا بگیرند.

دانشمندان همچنین یک مطالعه طولی برای نظارت بر سلامت فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی، ردیابی سلول‌های بنیادی قبل، حین و بعد از پرواز فضایی انجام خواهند داد. نمونه‌های خون برای ارزیابی فعالیت آنزیم‌های ویرایش‌کننده DNA و RNA مرتبط با اختلال عملکرد سیستم ایمنی و تغییرات پیش سرطانی تجزیه و تحلیل خواهند شد. اطلاعات به‌دست‌آمده به محققان کمک می‌کند تا درک کنند که چگونه این آنزیم‌ها با این شرایط مرتبط هستند و اقدامات متقابل بالقوه را توسعه دهند.

گفتنی است که این آزمایش‌ها بخشی از پروژه مرکز تحقیقات مداری سلول‌های بنیادی فضایی یکپارچه (ISSCOR) با بودجه ناسا است که طی ۱۰ روز انجام خواهد شد و پس از آن داده‌ها در دانشگاه کالیفرنیا جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1182775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =