امکان ارائه تسهیلات مالی به شرکت‌های نوپا وجود ندارد

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: برای شرکت‌های نوپا که هنوز گردش مالی خاصی نداشته باشند امکان ارائه تسهیلات توسط صندوق وجود ندارد و به جای آن در قبال دانش فنی آن شرکت، صندوق بخشی از سهم آن شرکت را دریافت می‌کند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، جلسه هیئت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین با حضور عسکری غلامزاده، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل شد.

حضور شرکت‌های پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در رویداد پلیس هوشمند

در ابتدای جلسه زینالی رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین، فخاریان معاون پژوهش و فناوری استان و سمیعی رییس مرکز تحقیقاتی علوم شناختی دانشگاه اطلاعاتی پیرامون دستاوردهای دانشگاه در حوزه پژوهش و فناوری و تحقق درآمدهای غیرشهریه‌ای ارائه کردند.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در این جلسه اظهار کرد: این صندوق به منظور ایجاد زمینه‌های مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی، حمایت کمی و کیفی از فعالیت‌های پژوهشی و فناوری و ارائه خدمات و تسهیلات به کسب و کارهای دانش‌بنیان، خلاق، فناور و نوآور زیست‌بوم دانشگاه آزاد اسلامی کل کشور در حال فعالیت می‌باشد.

عسکری غلام‌زاده افزود: با سه رویکردِ شناساندن ماهیت، کارکرد، خدمات و دستاوردهای صندوق؛ آشنایی با ظرفیت‌ها، بسترها و شناسایی معضلات و مشکلات حوزه فناوری، نوآوری و اقتصادی استان‌ها؛ و ایجاد باب همکاری در قالب تفاهم‌نامه، تعیین کارویژه‌های فناورانه و اقتصادی برای استان و معرفی نماینده استانی؛ سفرهای استانی را انجام می‌دهیم.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: صندوق‌های پژوهش و فناوری وجهه قانونی دارند و ماهیت حقوقی این موسسه شرکت سهامی خاص است. هدف این صندوق کمک به شرکت‌ها و صاحبان ایده برای تجاری‌سازی طرح‌های فناورانه، نوآورانه و دانش‌بنیان، تسریع فرآیند تبدیل ایده به ثروت با حذف بروکراسی زائد، ایجاد کسب و کارهای جدید با ارزش افزوده بالا در حوزه‌های مختلف فناوری‌های پیشرفته است.

غلامزاده افزود: صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی محدودیت جغرافیایی ندارد و این صندوق با بهره‌گیری از ظرفیت شبکه وسیعی از کارشناسان فنی و اساتید خبره در همه حوزه‌های فناوری فعالیت می‌کند و شرکت‌های فعال در زیست‌بوم نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی، واحدهای دانشگاهی، اعضای هیئت علمی و سایر شرکت‌های دانش‌بنیان فناور و خلاق اقصی نقاط کشور می‌باشند. خدماتی که این صندوق ارائه می‌دهد شامل ارائه ضمانت‌نامه، ارائه تسهیلات، سرمایه‌گذاری، عاملیت مالی و خدمات تخصصی می‌باشد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه صندوق علاوه بر تامین مالی در قالب تسهیلات؛ در بخش سرمایه‌گذاری به دو شکل مشارکت مدنی و مشارکت حقوقی آماده همکاری با شرکت‌های مستقر در واحدهای دانشگاهی است، توضیح داد در قالب مشارکت مدنی صندوق برای تامین سرمایه درگردش قرارداد یک شرکت فناور واحد دانشگاهی یا خانواده دانشگاه در یک پروژه  مشخص شریک می‌شود و نهایتا از سود پروژه سهم خویش را برداشت می‌نماید.

وی گفت: برای شرکت‌های نوپا که هنوز گردش مالی خاصی ندارند امکان ارائه تسهیلات توسط صندوق وجود ندارد و به جای آن در قبال دانش فنی آن شرکت، صندوق بخشی از سهم آن شرکت را دریافت می‌کند و بدینگونه ارزش افزوده طرفین این مشارکت تعیین می‌شود.

در پایان این نشست ضمن پاسخ به سوالات و ابهامات حضار، تفاهم‌نامه همکاری میان طرفین منعقد شد.

در این تفاهم‌نامه تعیین وظایف طرفین در راستای تسهیل اجرای ماده ۴۵ قانون برنامه چهارم و ماده ۴۴ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور جزء موضوعات اولیه قرار گرفت.

این تفاهم‌نامه در ۱۰ ماده شامل موضوع تفاهم‌نامه، تعهدات طرفین، هزینه‌های تفاهم‌نامه، مدت تفاهم‌نامه، شیوه‌های اجرایی و تنظیم و به امضای اسماعیل زینالی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین و عسکری غلامزاده مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی رسید.

همزمان با این نشست میز خدمت مدیر ارزیابی و نظارت صندوق با مدیران ۹ شرکت و هسته فناور برتر مستقر در سراها و مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین برگزار گردید. این میز خدمت که با هماهنگی مدیران مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین برنامه‌ریزی شده بود، با هدف آشنایی تیم ارزیابی صندوق با فناوران برتر استان و اعلام نیاز تامین مالی یا سایر خدمات مورد نیاز این شرکت‌ها به صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

بازدید از امکانات و ظرفیت‌های واحد، کارگاه‌ها و شرکت‌های مستقر در مرکز رشد واحد، و حضور در نشست شورای استانی دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین و ... از دیگر برنامه‌های این سفر یک روزه بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1183110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =