لزوم پاسخگو کردن طالبان در موضوعات مشترک فی ما بین / امارت اسلامی با متخلفان برخورد کند

عدم آشنایی نیروهای طالبان با موضوعات مهمی از جمله اصول مرزبانی، تعامل دیپلماتیک و ... موجب بروز مشکلات در مسائل فی مابین شده و جمهوری اسلامی ایران باید بدون هیچ گونه مماشاتی با اقدامات مشابه نیروهای طالبان برخورد کند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، روز گذشته درگیری بین نیروهای مرزی ایران و افغانستان رخ داد و منجر به شهادت یکی از نیروهای ایرانی و کشته و زخمی شدن چند نیروی طالبان شد. اما این اولین باری نبود که بی‌مبالاتی و عدم آشنایی نیروهای طالبان با اصول و قواعد مرزبانی منجر به درگیری بین دو طرف شد.

طفره رفتن طالبان از پذیرش تعهدات دوجانبه با ایران

در آذر ماه سال 1400 نیز در مرز نیمروز درگیری نسبتا شدیدی بین نیروهای مرزبانی ایرانی و نیروهای طالبان اتفاق افتاد. در آن رویداد نیز نیروهای طالبان ابتدا به کشاورزان ایرانی که در حال رفتن به زمین‌های خود بودند، شلیک کرده و پس از آن درگیری بین نیروهای دو کشور شکل می‌گیرد که بلافاصله در جلسه مشترک با حضور مقامات دو کشور موضوع حل و فصل شد. پس از آن نیز همین مسئله در مرزهای مختلف رخ داد.

به اعتقاد برخی کارشناسان مسائل افغانستان علت چالش برانگیز شدن برخی موضوعات مشترک در ارتباط با امارت اسلامی را باید در عدم آشنایی نیروهای طالبان با موضوعات مهمی از جمله اصول مرزبانی، تعامل دیپلماتیک و ... یافت. واقعیت این است که اکثر کارگزاران امارت اسلامی از میدان‌های جنگ به مناصب کنونی رسیده‌اند و با اصول و قواعد کرسی‌های جدید خود آشنایی ندارند.

به نظر می‌رسد که جمهوری اسلامی ایران باید ضمن پیگیری جدی این موضوع در مذاکرات با مسئولین امارت اسلامی و تاکید بر غیرقابل مماشات بودن برخورد با اقدامات مشابه نیروهای طالبان، جدیت خود را در این موضوع به امارت اسلامی دیکته کند. علاوه بر این، در روزهای اخیر کلیپ‌هایی در فضای مجازی منتشر شده که برخی چهره‌های منتسب به طالبان گزافه‌گویی‌هایی در مورد ایران انجام داده‌اند؛ اگرچه این افراد در حال حاضر جایگاه رسمی در امارت اسلامی ندارند، اما این مسئله نیز باید از طالبان خواسته شود که با این عوامل برخورد کند.

 انتهای پیام/  

کد خبر: 1183129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =