طفره رفتن طالبان از پذیرش تعهدات دوجانبه با ایران / هشدارهای لازم به امارت اسلامی داده شود

محمد مجیدی معتقد است: اینکه گفته می‌شود درگیری‌های مرزی توسط نیروهای خودسر طالبان انجام می‌شود در واقع فرار امارت اسلامی از تعهدات دوجانبه بوده و اتفاق اخیر نیز ناشی از عدم توجه طالبان به قواعد بین المللی در خصوص موضوعات مرزی است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، همانطور که پیش‌بینی می‌شد چالش‌هایی با امارت اسلامی در مورد برخی مسائل مشترک فی ما بین به وجود آمد. مسائلی که به اعتقاد برخی کارشناسان ریشه اصلی آن در عدم آشنایی رهبران طالبان با مسائل مربوط به حکمرانی در سطح داخلی و بین المللی است. در هفته‌های اخیر موضوع حقابه ایران از رود هیرمند چالش برانگیز شد و طالبان از عمل به تعهدات خود طفره می‌رود. البته آنها ادعا می‌کنند که به دلیل کم آبی امکان انجام تعهداتشان را ندارند اما تصاویر ماهواره‌ای از سد کمالخان گویای واقعیت دیگری است. علاوه بر این، درگیری مرزی بین نیروهای مرزبانی ایران و افغانستان در روز شنبه هفته جاری یک بار دیگر دردسر ساز شد و چند کشته از دو طرف به جا گذاشت. به همین بهانه گفتگویی با دکتر محمد مجیدی –کارشناس مسائل افغانستان- انجام شد.

لزوم پاسخگو کردن طالبان در موضوعات مشترک فی ما بین

وی ضمن ضد و نقیض خواندن اخبار و اطلاعات منتشر شده در مورد درگیری مرزی اظهار کرد: احتمالا در پی واکنش نیروهای مرزبانی ایران به ورود قاچاقچان مواد مخدر و همچنین حدود 20 الی 30 نفر افراد مسلح که گفته می‌شود با هماهنگی طالبان وارد مرزهای ایران شدند، منجر به درگیری طرفین شد. مجیدی با اشاره به اینکه نیروهای مرزبانی ایران چاره‌ای جز واکنش نشان دادن نداشتند، خاطر نشان کرد: اگرچه این درگیری پس از دیدار بین مسئولین سیستان و بلوچستان با مقامات ایالت نیمروز پایان یافت اما لازم است فکری اساسی در مورد این درگیری‌های گاه و بیگاه انجام شود.

از نظر این کارشناس افغانستان اینکه گفته می‌شود این اتفاقات توسط نیروهای سرخود انجام می‌شود در واقع فرار امارت اسلامی از تعهدات دوجانبه است و اتفاق اخیر نیز ناشی از عدم توجه طالبان به قواعد بین المللی در خصوص موضوعات مرزی است. به گفته وی، ناآشنایی طالبان با خطوط مرزی از جمله عوامل این مشکلات است و الته ما نیز اشتباهاتی در این زمینه انجام داده‌ایم که یکی از آنها تکمیل نکردن دیوارهای مرزی در برخی نقاط مرزی با افغانستان است.

مجیدی در ادامه افزود: ایران باید مراقب باشد که در تله آمریکایی‌ها و دیگر کشورها گرفتار نشود و طالبان نیز اگر می‌خواهد حکومتش دوام داشته باشد باید هوشیارنه رفتار کند؛ زیرا بی‌توجهی به حقوق مرزی و ادامه تنش‌ها به نفع هیچ یک از طرفین نیست. وی تاکید کرد: مسئولین جمهوری اسلامی باید طالبان را در این خصوص آگاه کنند و هشدارهای لازم را به آنها بدهند و در این زمینه به هیچ وجه نباید کوتاهی به خرج داد.

به گفته این کارشناس مسائل افغانستان، مشکل ورود مهاجرین که به موضوعی مزمن در مرز با افغانستان تبدیل شده باید در اسرع وقت حل و فصل شود زیرا این ورود و خروج‌ها بعضا مشکلات زیادی از جمله قاچاق مواد مخدر و سلاح نیز به دنبال دارد. وی با اشاره به اینکه بخشی از این مشکل باید در سطح حاکمیتی دو کشور حل شود، تصریح کرد: یکی از راه‌های مقابله با این مسئله نیز در سطح نظامی و انتظامی است و طبعا نیروهای مرزی مجبورند به اینگونه تعرضات واکنش نشان دهند.

مجیدی در ادامه اظهار کرد: موضوعاتی از قبیل حقابه، مناقشات مرزی، حقوق شیعیان و فارس زبان‌ها، مبارزه با داعش، امرو مهاجرین و برخی موضوعات دیگر در ارتباط با مواد مخدر باید با جدیت از طریق طالبان پیگیری شود و عملکرد طالبان نیز از هیم نطریق ارزیابی شود زیرا رفتار و گفتار رهبران طالبان دارای یک تناقض آشکار است و هیچ یکی از مسائل ذکر شده در عمل حل نشده است و علیرغم ادعای طالبان در تعهد به حقابه ایران می‌بینیم که هیچ اقدامی در این خصوص انجام نشده است.

وی پیش بینی کرد که احتمالا در آینده با چالش‌های بیشتری با طالبان مواجه خواهیم شد. مجیدی در پاسخ به سوالی در مورد ارزیابی عملکرد دیپلمات‌های ایرانی و نماینده ویژه رییس جمهور در امورد افغانستان اظهار کرد: متاسفانه در ایران هر مسئله‌ای به یک چالش دوقطبی داخلی تبدیل می‌شود و تفاوت نگاه اصولگریان و اصلاح طلب‌ها در خصوص موضوعات مختلف خارجی دردسر ساز شده و معمولا راهکارهای آنان مبتنی با واقعیت‌های جامعه شناختی نیست.

این کارشناس افغانستان با اشاره به اظهارات قبلی رئیس جمهور مبنی بر اینکه عمل به تعهد در خصوص حقابه ملاک ارزیابی طالبان خواهد بود، خاطر نشان کرد: در عمل شاهد بی‌تعهدی طالبان هستیم و همین امر سبب شد تا در سفر رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان شاهد موضع‌گیری ایشان بودیم. وی در انتها تاکید کرد: باید مراقب بود که تنش‌های سیاسی به تنش‌های نظامی تبدیل نشود.

 انتهای پیام/  

کد خبر: 1183206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =