تکمیل فرم ارزشیابی اساتید در ایام امتحانات ممنوع / نکاتی که باید درباه تکمیل پرسشنامه بدانید

امکان دسترسی دانشجویان به پرسشنامه‌های الکترونیک ارزشیابی اساتید، حتما باید قبل از آزمون پایان ترم باشد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ارزشیابی استادان با هدف این فرایند به منظور ارتقای کیفیت عملکرد آموزشی استادان در ابعاد مختلف، اعم از روش تدریس، شئون مدرسی، توان اداره کلاس، توان علمی، علاقه‌مندی به امر آموزش و رعایت مقررات آموزشی انجام می‌شود.

ارزشیابی اساتید در دانشگاه‌های علوم پزشکی چگونه است؟

بنابراین برای حفظ و ارتقا کیفیت آموزش، برخورداری دانشگاه از نظام منسجم و جامع ارزشیابی استاد لازم است. در این ارتباط، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آیین نامه «جامع نظام ارزشیابی کیفیت عملکرد آموزشی اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی» را تدوین و به دانشگاه‌ها ابلاغ کرده است.

ابزار ارزشیابی استادان پرسشنامه 

پرسشنامه یکی از ابزار ارزشیابی استادان است که باید به منظور نظر سنجی مدیران، دانشجویان و همکاران اس آن را پر  کنند. 

براساس آیین نامه «جامع نظام ارزشیابی کیفیت عملکرد آموزشی اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی» تمام حوزه‌های فعالیت استاد در موضوع تدریس در پرسشنامه های مربوط به دانشجویان مانند دانش تخصصی، مهارت‌های طراحی آموزشی، مهارت‌های ارائه آموزش و تدریس و ارزشیابی دانشجو آورده شود. همچنین 

مهارت‌های مدیریت دوره و منش حرفه‌ای استاد و مدیران  مانند نظم و انضباط آموزشی، انجام وظایف آموزشی محوله، مسئولیت پذیری در آموزش، رفتار حرفه ای، کیفیت تدریس و همکاران مانند روش تخصصی ، مشارکت و کار تیمی، اخالق حرفه ای، نظم و مسئولیت پذیری   پوشش داده شود.

گفتنی است که باید پرسشنامه ارزشیابی دروس تئوری در همه دانشکده‌ها یکسان باشد.

لازم اسن پرسشنامه های مورد استفاده در دانشکده های مختلف با توجه به نوع درس از جمله عملی – آزمایشگاهی یا بالینی بودن و گروه آموزشی دارای تنوع کافی و اختصاصی باشند.

ضروری است توضیحات لازم در مورد اهمیت کاربرد و چگونگی تکمیل پرسشنامه ها بصورت شفاف و قابل فهم به فراگیران ارائه شود. این امر به عهده واحد ارزشیابی دفاتر توسعه دانشکده ها است. 

ارزشیابی اساتید از دیدگاه اخلاق حرفه ای با گنجاندن چند سوال که توسط اعضای کمیته ارزشیابی در این زمینه گزینش شده در فرم های ارزشیابی تدریس بالینی صورت پذیرد.

منابع اطلاعات در ارزشیابی استاد

برای ارزشیابی فعالیت‌های آموزشی عضو هیات علمی باید حسب مورد از نتایج حاصل از نظر خواهی از فراگیران، مدیران و مسئوالن و همکاران ذی ربط استفاده شود. 

لازم است برنامه ریزی به گونه ای صورت گیرد که از تمام این منابع به صورت مناسب و متناسب با نوع فعالیتهای آموزشی عضو هیات علمی استفاده شود.

به این منظور ضروری است ابتدای هر نیمسال تحصیلی دامنه فعالیتهای آموزشی هر یک از اعضای هیات علمی در گروه آموزشی و با مشارکت خود اعضای هیات علمی تعیین شود و ضمن ابالغ این فعالیتها به عضو هیات علمی، نحوه ارزشیابی آن مشخص گردد.

نظرخواهی از فراگیران

فراگیران شامل دانشجویان دوره های کاردانی، کارشناسی، دکترای عمومی، تخصصی، فوق تخصصی و تحصیلات تکمیلی یا شرکت کنندگان در دوره های آموزش مداوم است که عضو هیات علمی در آموزش آنها مشارکت دارد.

نظرخواهی از فراگیران باید در زمان و مکان مناسب انجام شود به گونه ای که شرایط زمان و مکان تاثیر نامطلوبی بر صحت و دقت اطلاعات گردآوری شده نداشته باشد. از انجام نظرسنجی(فرم) در زمان برگزاری آزمون پرهیز شود.

در پایان می‌توان گفت؛ در صورت امکان در هر نیمسال تحصیلی نظرخواهی از کلیە فراگیرانی که عضو هیات علمی در فرآیند آموزش آنها درگیر است، انجام شود. همچنین امکان دسترسی افراد برای تکمیل پرسشنامه‌های الکترونیک، حتما قبل از آزمون پایان ترم باشد. نظرخواهی از فراگیران باید بطور مستمر حداقل در هر سال یکبار بعمل آید.  تمام دانشجویان موظف به تکمیل فرم های ارزشیابی  استادان است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1183747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =