متخلفان در زمینه واردات موبایل‌های لاکچری نقره‌داغ می‌شوند؟

بحث قیمت‌گذاری و تضییع حقوق مصرف‌کننده در واردات آیفون‌های آمریکایی رفرش و ریپک مدت‌ها است که مورد تاکید قرار گرفته و اخیرا سازمان حمایت به این مسئله ورود کرده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، اخیرا و با توجه به حاشیه‌های متعددی که در خصوص واردات تلفن‌های همراه بالاتر از ۶۰۰ دلار، مانند بحث گران‌فروشی آنها مطرح شده است، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان طی نامه‌ای از برخی از واردکنندگان تلفن‌های همراه خواسته است تا نسبت به ارائه اطلاعات کاملی در خصوص میزان دقیق واردات تفکیکی هر محصول ، فهرست کامل خریداران با اعلام میزان نوع و قیمت کالای فروخته شده و نشانی پستی تعداد موجودی کالا مربوط به سال ۱۴۰۱ و دو ماهه سال جاری در قالب فایل اکسل به همراه بهای تمام شده اقدام کنند.

قطع انگشتان دست مالباخته به‌هنگام سرقت موبایل

ماجرا از این قرار است که تلفن‌های همراه پایین‌تر ۶۰۰ دلار به عنوان نیاز ضروری جامعه شناخته شده‌اند و واردات آنها براساس نرخ ارز رسمی انجام می‌شود. با این وجود طی این مدت شاهد نوسانات این دسته از تلفن‌های همراه متاثر از تغییرات قیمت تلفن‌های همراه بالاتر از ۶۰۰ دلار بودیم.

واردات تلفن‌های همراه بالاتر از ۶۰۰ دلار براساس رویه واردات در برابر صادرات خود انجام می‌شود و به همین دلیل نیز قیمت این دسته از تلفن‌های همراه مستقیما به نرخ بازار آزاد و حتی در مواردی بیش از آن متصل شده است. در مواردی که از رویه واردات در برابر صادرات خود برای واردات کالاهای آماده به مصرف استفاده می‌شود، این صادرکننده است که نرخ ارز خود را تعیین می‌کند و دیده شده در مواردی این نرخ بیش از نرخ بازار آزاد در نظر گرفته شده است.

به این ترتیب شاهد هستیم که حدود ۵۰۰ میلیون دلار ارزی که  باید از طریق آن واردات کالاهای واسطه‌ای تولید و ماشین‌آلات وارد کشور شود برای واردات کالاهای آماده مصرفی یعنی آیفون‌های آمریکایی رفرش و ریپک هزینه می‌شود چرا که سود هنگفتی را برای واردکننده آن در پی دارد.

ضرورت برخورد بازدارنده با متخلفان واردات تلفن‌های همراه لاکچری

با توجه به اینکه در این رویه وارداتی، واردکننده حاشیه سود بالایی برای خود در نظر می‌گیرد، در نهایت این مصرف‌کننده است که باید هزینه‌های اضافی را پرداخت کند. با توجه به اینکه مدت‌ها است این ابهامات در خصوص رویه واردات در برابر صادرات خود وجود دارد و بازرسی و نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان اخیرا طی نامه‌ای از برخی شرکت‌های واردکننده خواسته است تا جزئیات واردات، قیمت فروش و بهای تمام شده کالاهای خود را اعلام کنند.

با توجه به اینکه این مسئله مربوط به حقوق مصرف‌کنندگان است، این انتظار از سازمان حمایت وجود دارد تا در خصوص بررسی‌های انجام شده و تخلفات احتمالی شفاف‌سازی کند. همچنین باید با واردکنندگانی که در این زمینه تخلفی مرتکب شده‌اند با قاطعیت برخورد شود تا مجددا شاهد بروز چنین مواردی در حوزه واردات تلفن‌های همراه نباشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1186382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =