درخواست گروسی از ایران برای همکاری با آژانس اتمی

مدیرکل آژانس بین‌اللمللی انرژی اتمی در مصاحبه‌ای با فرانس‌۲۴ خواستار همکاری ایران با این نهاد بین‌المللی است.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه‌ای با فرانس‌24 خواستار همکاری ایران با این نهاد بین‌المللی شد. 

گروسی: پیشرفت‌هایی در روند اجرای توافق با ایران حاصل شده است

گروسی در این مصاحبه ادعای مجری برنامه مبنی بر اینکه توافق ایران و آژانس کارآمد نبوده را رد کرد اما گفت که همکاری‌های میان ایران و آژانس در سطح و سرعت مورد پسند او پیش نرفته است.

گروسی گفت: «من با قضاوت شما مبنی بر اینکه [توافق ایران و آژانس] کارساز نیست موافق نیستم.  فکر نمی‌کنم که آن توافق کارکردش در سطح و سرعتی باشد که من دوست دارم شاهد آن باشم.»

وی اضافه کرد: «چیزی که بر سر آن توافق کردیم این بود که ایران با آژانس در زمینه محدودسازی برخی از فعالیت‌هایش همکاری کند و به ما اجازه بدهد تجهیزات نظارتی بیشتری داشته باشیم.»

او در ادامه گفت: «ما توانسته‌ایم بعضی از این کارها را انجام دهیم اما نه همه آنها را.  ایران دارد به فعالیت‌های غنی‌سازی‌اش ادامه می‌دهد و البته این مایه نگرانی است.»

مدیر کل آژانس تصریح کرد: «به همین دلیل است که چیزی که ما به همتایان ایرانی‌مان می‌گوییم این است که تنها راه برای به دست آوردن قدری اعتماد بین‌المللی این است که کمک کند و ما با همکاری کند. بدون این کار، آن موضوع امکان‌پذیر نخواهد بود.»

رافائل گروسی در بخش دیگری از این مصاحبه درباره شایعات تکذیب‌شده مربوط به تماس‌های میان ایران و آمریکا برای حصول نوعی توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران نیز واکنش نشان داد.

گروسی گفت: «من از این نوع تماس‌های دوجانبه بین ایران و در این مورد خاص آمریکا و یا هر کشور دیگر با هدف رسیدن به نوعی کاهش تنش مطعلع هستم. این نوع تماس‌ها به خودی خود بد نیستند.»

وی اضافه کرد: «چیزی که من همیشه می‌گویم و گفتن آن از جانب من هم مایه شگفتی نباید باشد این است که چنین توافقی باید قابل راستی‌آزمایی باشد و ما باید بتوانیم آن را راستی‌آزمایی کنیم.»

گروسی تصریح کرد: «در صورتی که چنین توافقی وجود داشته باشد من مشتاق خواهم بود جزئیات بیشتری درباره آن به دست بیاورم. بنابراین، شکل و نوع چنین توافقات احتمالی به تصمیم‌های سیاسی کشورها بستگی دارد.»

مدیر کل آژانس اتمی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره توافق هسته‌ای برجام گفت: «شما به برجام اشاره کردید. درست است، این توافق در حال حاضر در وضعیت بسیار بدی قرار دارد. اساساً یک پوسته خالی است. هیچ‌کس مرگ آن را اعلام نکرده اما هیچ فعالیت دیپلماتیکی حول آن وجود ندارد.»

وی اضافه کرد: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کماکان در آنجا حضور دارد بنابراین من امیدوارم که چنانچه توافق جایگزین یا هر نوع توافق دیگری حاصل شود از ما دعوت شود تا طرفی باشیم که کارهای بازرسی و راستی‌آزمایی را انجام دهیم تا اطمینان حاصل شود تعهدات لحاظ‌شده واقعی هستند نه فقط یک برگه کاغذ.»

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1187585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =