سفارت سوئد در بغداد به آتش کشیده شد/ تعطیلی کامل سفارت

وزارت‌خارجه‌های کشورهای عراق و سوئد در بیانیه‌هایی اقدام طرفداران جریان صدر عراق در آتش زدن ساختمان سفارت سوئد در بغداد را محکوم کردند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای آتش زدن سفارت سوئد در بغداد را که بامداد امروز پنجشنبه به دست جمعی از حامیان مقتدی صدر انجام شد، به شدت محکوم کرد.

پلیس سوئد با آتش زدن تورات مقابل سفارت اسرائیل موافقت کرد

این وزارتخانه در بیانیه خود تاکید کرد، "این اقدام در چارچوب حمله به هیات‌های دیپلماتیک و به خطر انداختن امنیت آنها قرار می‌گیرد".

در ادامه این بیانیه نیز آمده است، "دولت عراق به مسؤولان امنیتی مربوطه دستور داد تا تحقیقی فوری را در این خصوص آغاز کرده و اقدامات امنیتی لازم برای روشن شدن ابعاد مبهم این اقدام و شناسایی هویت و محاکمه عاملان آن در پیش گرفته شود".

وزارت خارجه سوئد نیز در واکنش به یورش به ساختمان سفارتش در بغداد با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد، " ما تمامی حملات به دیپلمات‌ها و کارمندان نهادهای بین‌المللی را محکوم می‌کنیم، حملات به سفارتخانه‌ها و دیپلمات‌ها به منزله نقض جدی توافقنامه وین است".

این وزارتخانه در ادامه مقامات عراقی را مسؤول حفاظت از هیات‌های دیپلمات و کارمندان آن دانست و تاکید کرد که تمامی کارمندان سفارتش در بغداد در حال حاضر در امنیت هستند و وزارتخانه به صورت منظم با آنها در تماس است.

پس از آنکه پلیس سوئد با برگزاری تجمع کوچکی مقابل سفارت عراق در استکهلم برای اهانت به قرآن کریم و پرچم عراق موافقت کرد، گروهی از حامیان جریان صدر عراق به رهبری مقتدی صدر بامداد پنجشنبه تظاهراتی را برپا کرده و ساختمان سفارت سوئد در بغداد را آتش زدند.

سلوان مومیکا، پناهنده عراق در سوئد، ۲۸ ژوئن مصادف با روز عید قربان، مقابل بزرگترین مسجد شهر استکهلم به قرآن کریم اهانت کرد.

منابع خبری از عراق گزارش دادند پس از حمله و به آتش کشیده شدن سفارت سوئد در بغداد، تمام فعالیت‌های این سفارتخانه بطور کامل به حالت تعلیق درآمده است.

همچنین همه کارکنان این سفارت موقتا به سفارت آمریکا در بغداد منتقل شده‌اند.

سفیر سوئد از عراق اخراج شد

نخست وزیر عراق به وزارت خارجه این کشور دستور داد که کاردار عراق در استکهلم را به کشور فرا بخواند و از سفیر سوئد در بغداد بخواهد که خاک عراق را ترک کند.

این تصمیم در پی تکرار مجوز دولت سوئد به آتش زدن قرآن کریم و اهانت به مقدسات اسلامی و آتش زدن پرچم عراق گرفته شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1190508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =