افزایش نرخ بیکاری جوانان ۱۸ تا ۲۴ ساله چینی/ تعویق فارغ‌التحصیلی برای کاهش هزینه‌ها

افزایش نرخ بیکاری دانشجویان چینی باعث شده است که این افراد برای کاهش هزینه‌های زندگی، فارغ‌التحصیلی را به تعویق انداخته و ترجیح دهند در دانشگاه بمانند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، پایان سال تحصیلی در چین با برگزاری جشن‌های فارغ‌التحصیلی متعددی همراه است؛ اما برخی دانشجویان سال آخر ترجیح داده‌اند فارغ‌التحصیلی را به تعویق انداخته و برای یکسال دیگر در دانشگاه بمانند.

اختلاف آماری ۱۳۰ درصدی از تعداد دانشجویان بین‌الملل در ایران

یانبی (yanbi) اصطلاحی است که پیش‌تر در چین برای به تعویق انداختن فارغ‌التحصیلی به دلیل مردودی، بیماری یا مشکلات خانوادگی به کار می‌رفت. این اصطلاح امروز بر دانشجویانی اطلاق می‌شود که به جای تلاش برای یافتن شغل و حضور در بازار کار، ترجیح می‌دهند در دانشگاه بمانند تا از هزینه پایین خوابگاه و سایر تسهیلات دانشگاهی یارانه‌ای بهره‌مند شوند.

برخی دانشجویان برای ماندن در دانشگاه، عمدا در دوره‌هایی رد شده بودند یا تعداد واحدهای لازم را برای انجام این کار تکمیل نکردند، شرکت

افزایش نرخ بیکاری جوانان ۱۸ تا ۲۴ ساله چینی

آمارها نشان می‌دهد که ۱۱.۶ میلیون دانشجو در ماه‌های ژوئن و ژوئیه فارغ‌التحصیل شدند. پس از آن نرخ بیکاری جوانان ۱۸ تا ۲۴ ساله به رکورد ۲۱.۳ درصد در ژوئن رسید، در حالی که نرخ بیکاری در ماه می ۲۰.۸ درصد بود.

دانشجویان به رسانه‌ها گفتند که رقابت برای امتحانات خدمات کشوری و استخدام عمومی بسیار سنگین است. همچنین همزمانی این آزمون‌ها با امتحانات سال آخر و پایان‌نامه باعث می‌شود که دانشجویان ترجیح بدهند یک سال بیشتر در دانشگاه بمانند.

یکی دیگر از نکاتی که دانشجویان اشاره کردند این بود که به زمان بیشتری برای آماده شده برای امتحانات تکمیلی متمرکز چین نیاز دارند. امسال حدود ۴.۵۷ میلیون دانشجو در آزمون کارشناسی ارشد ثبت نام کردند که در مقایسه با ثبت نام ۳.۷ میلیون نفری سال ۲۰۲۱ نشان‌دهنده افزایش ۲۱ درصدی ثبت‌نام‌کنندگان است. از این تعداد فقط یک نفر از هر پنج نفر در مقطع کارشناسی ارشد سال ۲۰۲۲ پذیرفته شدند. به علاوه، برخی کارشناسان معتقدند احتمالا قبولی‌های امسال داوطلبان کمتر از ۲۰ درصد خواهد بود

دانشگاه‌ها، دانشجویان را تحت فشار قرار دهند تا در مورد پیشنهادهای شغلی دروغ بگویند

رکود شغلی در چین باعث شده است که برخی دانشگاه‌ها، دانشجویان را تحت فشار قرار دهند تا در مورد پیشنهادهای شغلی دروغ بگویند. به همین دلیل، وزارت آموزش چین به دانشگاه‌ها و کالج‌ها هشدار داده‌اند که اطلاعات استخدام فارغ‌التحصیلان را جعل نکنند. در اطلاعیه‌های ماه‌های اخیر، این وزارتخانه اعلام کرده است که مؤسسات مجاز به اجبار یا ترغیب دانشجویان به امضای قراردادهای کاری یا کار نیستند.

همچنین برخی دانشگاه‌ها راه را برای ماندن دانشجویان هموار کرده‌اند. برای مثال، دانشگاه پکن یک سیستم پشتیبانی سخاوتمندانه برای دانشجویانی دارد که فارغ‌لتحصیلی‌شان را به تعویق انداخته‌اند که شامل کاهش هزینه‌های تحصیل و اقامت در خوابگاه به نصف، شرکت در تبادلات دانشجویی و حضور در بازدیدهای تحصیلی از دانشگاه‌های دیگر است.

روزنامه رسمی چاینا دیلی هفته گذشته گزارش داد که برخی از کالج‌ها نه تنها اطلاعات استخدام فارغ التحصیلان را به دروغ گزارش کرده‌اند، بلکه حتی قراردادهای کاری یا قراردادهایی را برای دانشجویان جعل کرده‌اند.‌

انتهای پیام/

کد خبر: 1191077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =