بازگشت روند صعودی به بازار طلا و سکه/ زمان مناسب برای ورود سرمایه‌گذاران به بازار چه موقعی است؟

بازار طلا و سکه این روزها با نوسانات جزئی در حال فعالیت است و به نوعی می‌توان گفت این بازار به ثبات رسیده است، اما آیا این ثبات در آینده نیز تداوم خواهد داشت؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، بازار طلا و سکه در اواخر سال گذشته با نوسانات زیادی روبرو بود و افزایش یکباره قیمت سکه و طلا سبب نگرانی سرمایه گذاران این بازار شد. اما با آغاز سال جدید و ایجاد ثبات در قیمت دلار این روزها شاهد ثبات همراه با نوسانات جزئی در این بازار هستیم، اما سوالی که ایجاد می‌شود این است که آیا این روند ثباتی در بازار ادامه خواهد داشت؟

بیشتر بخوانید:

وضعیت بازار طلا و سکه در سال ۱۴۰۲/ قیمت‌ها صعودی می‌شود؟

تعدادی از کارشناسان این بازار معتقدند که این روند کوتاه مدت است و بازار طلا و سکه در ِآینده با رشد و افزایش قیمت روبرو خواهد شد، حجت الله فرزانی کارشناس و پژوهشگر اقتصادی  در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز،‌ در این باره اظهار کرد: قیمت طلا به دو عامل نرخ ارز و قیمت طلای جهانی وابسته است. بنابر تغییرات این دو عامل قیمت طلا نیز تغییر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه عمده تغییرات قیمت طلا در ایران بر اساس قیمت دلار است، گفت: در حال حاضر باتوجه به در پیش گرفتن سیاست‌های رقابتی تقاضا برای ارز کاهش یافته، قیمت دلار نیز باتوجه به سیاست‌های فعلی بانک مرکزی و دسترسی به منابع ارزی به ثبات رسیده است. اگر تصمیم‌های رئیس کل بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز به صورت جدی اجرا شود، می‌تواند بر کنترل بازار ارز تاثیر داشته باشد.

فرزانی درباره پیش‌بینی بازار طلا و ارز بیان کرد: موضوع حفظ ثبات در بازارهای سرمایه در آینده به شیوه مدیریتی بانک مرکزی وابسته خواهد بود البته کنترل تقاضا نیز تاثیر گذار است و در حال حاضر معاملات در بازار طلا کاهش یافته است.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به اینکه در وضعیت فعلی کدام بازار برای سرمایه گذاری بهتر است، گفت: باتوجه به رکودی که در کلیت بازارهای مالی، وجود دارد؛ فعلا صندوق‌های با درآمد ثابت ها و بانک‌ها این روزها بهترین روش برای سرمایه گذاری هستند.

وی افزود: البته اگر نقدینگی افزایش پیدا کند سرمایه گذاران باید از صندوق ها خارج و وارد بازار سرمایه شوند.

اما در این میان عده‌ای از کارشناسان معتقدند که بازار طلا و سکه به روند نزولی خود ادامه خواهد داد و به کاهش قیمت‌ها خوش بین هستند. عبادالله محمدولی عضو اتحادیه بازار طلا و سکه و کارشناس این بازار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز،‌ درباره وضعیت این بازار اظهار کرد: کاهش قیمت طلا و سکه باتوجه به ماه محرم و کم شدن مناسبت‌ها طبیعی است و پیش‌بینی می‌شود قیمت و سکه در این دو ماه روند کاهشی خود را ادامه خواهد دهد.

وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت طلا سبب افزایش قیمت سایر کالاها نیز خواهد شد، افزود: در سال‌های گذشته نیز قیمت طلا و سکه در ماه محرم کاهشی بوده، اما نوسانات در این بازار متفاوت است. در چند ماه آینده نیز پیش‌بینی می‌شود با به پایان رسیدن ماه محرم و صفر قیمت‌ها مجددا تغییر یابد و ممکن است روند افزایشی خود را مجددا طی کند.

عضو اتحادیه بازار طلا و سکه عنوان کرد:‌ بهترین بازاری که می‌تواند ارزش افزوده برای سرمایه گذار داشته باشد، بازار طلا است و پیشنهاد میکنم افرادی که می‌خواهند از امنیت سرمایه خودشان مطمئن شوند این بازار را انتخاب کنند و در حال حاضر کاهشی بودن قیمت‌ها می‌تواند فرصت خوبی برای سرمایه گذاری باشد.

محمدولی افزود: سرمایه‌گذاران این بازار باید زمان مناسب را بشناسند تا بدانند چه زمانی وارد بازار شوند؛ تصمیم‌های به موقع در زمان‌ مناسب می‌تواند به حفظ سرمایه و امنیت آن کمک کند. توصیه می‌شود افراد برای سودآوری در کوتاه‌مدت به هیچ وجه در بازار ورود نکنند.

 کارشناس اقتصادی بیان کرد: کاری برای حفظ ارزش پول ملی انجام ندادیم، اگر صنعت احیا می‌شد و اشتغال افزایش می‌یافت ارزش پولی بیش از الان بود. مسئولان مربوط به این امر باید به‌ فکر افزایش تولید در کشور باشند تا شرایط اقتصادی پیشرفت بیشتری داشته باشد.

همانطور که گفته شده، عوامل متعددی در قیمت طلا و سکه دخیل هستند، که یکی از این عوامل مهم قیمت دلار است،‌ بنابراین باید منتظر ماند و دید که بازار ارز به کدام سو خواهد رفت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1192201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =