اختلاف طبقاتی امید را از جامعه می‌گیرد/ دلیل افزایش خشونت در اجتماع چیست؟

یک جامعه‌شناس گفت: اختلاف طبقاتی امید را از جامعه می‌گیرد و این فرصت را فراهم می‌کند که افراد به شکل ناروایی کسب درآمد داشته باشند که این خشم را افزایش می‌دهد. جامعه ما خشن شده است و حتی این خشم را در خانواده‌ها نیز می‌توان مشاهده کرد.

 امیرمحمود حریرچی جامعه‌شناس در رابطه با اختلاف طبقاتی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز گفت: ما در طبقات پایین‌تر شاهد این هستیم ک بعضاً از تأمین نیازهای اولیه و حداقل‌ها ناتوانند در عوض طبقات بالاتر از سطح رفاهی خوبی برخوردارند و در کشوری مثل کشور ما لاکچری زندگی می‌کنند و رفتار زشتی از خود بروز می‌دهند که این رفتار تحقیر فقرا است.

بیشتر بخونید:

نجف: سال آینده با فاصله طبقاتی بالایی رو به رو خواهیم بود

 وی افزود: اختلاف طبقاتی را نمی‌شود از بین برد اما می‌شود آن را کم کرد. بیشتر کشورها برای کم کردن فاصله طبقاتی از توسعه یافتگی همه جانبه استفاده کردند؛ چون شایسته سالاری و مردم سالاری در این کشورها حاکم است، به فکر پاسخگویی به مردم هستند و برای اینکه اختلاف طبقاتی را از بین ببرند، توسعه اقتصادی را در دستور کار قرار دادند و به واسطه آن به توسعه اجتماعی می‌رسیم و بعد توسعه فرهنگی نیز از آن حاصل می‌شود.

 جامعه‌شناس عنوان کرد: توسعه همه جانبه باعث به وجود آمدن اخلاقیات می‌شود و سبب می‌شود که افراد حقوق یک‌دیگر را حفظ کنند و به دنبال کسب پول زور و حرام نباشند. 

 وی اظهار کرد: در قانون اساسی ما، به رعایت حقوق انسانی بسیار پرداخته شده است ولی در اصل، ما از این آرمان بسیار فاصله داریم؛ کشور ما امکانات لازم برای توسعه را دارد هم از نظر نیروی انسانی و هم از نظر وسعت جغرافیایی؛ ما از نظر منابع جزو کشورهای اول هستیم که می‌توانیم با استفاده از این امکانات اختلاف طبقاتی را کم کنیم .

‌جامعه‌شناس گفت: هرچه می‌گذرد بحث خط فقر بیش تر عنوان می‌شود چراکه بیش تر از نیمی از کشور ما زیر خط فقر به سر می‌برند.

 حریرچی راجب آسیب‌های اختلاف طبقاتی گفت: اختلاف طبقاتی امید را از جامعه می‌گیرد و این فرصت را فراهم می‌کند که افراد به شکل ناروایی کسب درآمد داشته باشند که این خشم را افزایش می‌دهد. جامعه ما خشن شده است و حتی این خشم را در خانواده‌ها نیز می‌توان مشاهده کرد.

 جامعه‌شناس عنوان کرد: اگر جایی اختلاف طبقاتی زیاد باشد یعنی به قوانین توجهی نمی‌شود و فرصت‌های برابر برای رشد همه طبقات وجود ندارد بلکه طبقاتی که رانت، پارتی و ثروت بیشتری دارند، می‌توانند به درجات بالایی در جامعه دست پیدا کنند.

 حریرچی اظهار کرد: خط فقر روز به روز در حال افزایش است که این باعث به وجود آمدن بیشتر اختلاف طبقاتی می‌شود و طبقات برخوردار فقرا را تحقیر می‌کنند که باعث می‌شود فرد مستضعف به هر دری بزند تا بتواند زندگی‌اش را نگه‌ دارد.

 وی افزود: اختلاف طبقاتی می‌تواند باعث افزایش جنایات شود چراکه خشونت افراد به اشکال مختلفی بروز پیدا می‌کند مثلا مصرف مواد مخدر صنعتی بسیار افزایش داشته است و نوعی حس انتقام جویی در طبقات پایین وجود دارد که باعث می‌شود از طبقات بالاتر کینه داشته باشند.

 جامعه‌شناس گفت: در این مورد که تحقیق می‌کردم، بین فقرا و پولدارها دعوایی صورت گرفته بود و زمانی که با این‌ها صحبت کردم گفتند، شما زندگی خوبی دارید ولی ما هیچ چیز برای از دست دادن نداریم و اینکه چه اتفاقی برایمان می‌افتد برای کسی اهمیتی ندارد و این خودش یک خطر بزرگ است.

 انتهای پیام/

کد خبر: 1192286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =