ادعای آمریکا درباره استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در رابطه با ادعای استفاده روسیه از پهپادهای ساخت ایران در جنگ اوکراین مدعی شد که واشنگتن اطلاعاتی را در این زمینه در اختیار اوکراین قرار داده است و به این کار ادامه می‌دهد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، متیو میلر، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا، در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره اظهارات حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، درباره خواست تهران از اوکراین برای ارائه مدرک درباره ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین مدعی شد: اگر درخواستی از سوی وزیر امور خارجه ایران از اوکراین برای دریافت مدرک مطرح‌شده باشد، قطعاً ما ارائه کرده‌ایم. ما از آغاز این درگیری اطلاعاتی را با اوکراین به اشتراک گذاشته‌ایم و من مطمئن هستم که از ادامه این کار خوشحال خواهیم شد.

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین| مشاور سابق رئیس پنتاگون: روسیه با استفاده از سیستم هدایت ماهواره‌ای در حال نابودی ارتش اوکراین است

بنا بر گزارش وبسایت وزارت امور خارجه آمریکا، میلر در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا از اوکراین در ارائه این مدارک حمایت خواهد کرد، گفت: این تصمیمی است که اوکراین باید بگیرد و در این صورت ما آماده همکاری با کی‌یف هستیم.

غرب و آمریکا از زمان آغاز جنگ اوکراین تلاش کرده‌اند تا با طرح ادعای بی‌اساس و اثبات‌نشده مبنی بر استفاده مسکو از پهپادهای ساخت ایران علیه اوکراین پای ایران را به این جنگ بکشانند. این در حالی است که این ادعا بارها از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران و روسیه رد شده است.

حسین امیرعبداللهیان که به ژاپن سفر کرده است روز دوشنبه در نشستی خبری در پاسخ به سوالی در ارتباط با ادعاهای اوکراین و غربی‌ها مبنی بر ارسال پهپاد از سوی ایران به روسیه جهت استفاده مسکو از این پهپادها در جنگ اوکراین تصریح کرد: ما در جمهوری اسلامی ایران از توان دفاعی قوی و تکنولوژی بالایی برخورداریم و از این توان دفاعی برای تامین حداکثری امنیت کشور و امنیت منطقه‌مان استفاده می‌کنیم.

او با بیان اینکه «در طول سال‌های گذشته یکی از ابعاد همکاری‌ها با روسیه در زمینه دفاعی بوده است»، گفت: اما هیچگاه برای به‌کارگیری پهپاد یا سلاح ایرانی در جنگ اوکراین امکاناتی را در اختیار مسکو قرار نداده‌ایم. طبعاً شما می‌دانید که روسیه خود یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان سلاح در جهان است. من امروز گزارشی را در یکی از رسانه‌های ژاپنی مطالعه می‌کردم که تاکید می‌کرد که بخش عمده‌ای از سلاح‌های استفاده‌شده در اوکراین، سلاح‌های آمریکایی و غربی است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران افزود: ما هیچ‌ پهپادی را برای استفاده در جنگ اوکراین در اختیار هیچ طرفی قرار نداده‌ایم.

بنا بر این گزارش، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در پاسخ به سوال دیگری درباره ادعای جدید یک رسانه مبنی بر اینکه به‌تازگی یک شهروند آمریکایی دیگر در ایران بازداشت شده است، گفت: من این گزارش را دیده‌ام اما نمی‌خواهم با جزئیات درباره آن صحبت کنم. آنچه می‌توانم بگویم این است که ما تلاش می‌کنیم تا آمریکایی‌هایی را که در ایران بازداشت هستند، آزاد کنیم. در چند هفته گذشته گزارش‌هایی در این باره منتشر شده است و در این شرایط که اولویت اصلی ما آزادی آنها و بازگشت امن آنها به کشور است، برای من بدیهی است که این موضوع بسیار حساسی است و فکر نمی‌کنم اظهار نظر دقیق در مورد آن سودمند باشد.

او در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چند شهروند آمریکایی در ایران بازداشت هستند، تنها تاکید کرد که این موضوع از حساسیت بالایی برخوردار است و صحبت‌کردن درباره آن می‌تواند روی روند آزادی آنها تاثیر بگذارد.

میلر ادامه داد: واقعاً نمی‌توانم به این سؤال بدون واردشدن به روندی که در تلاش برای آزادی آنها هستیم، پاسخ دهم. ما برای آزادی آمریکایی‌های بازداشت‌شده در ایران تلاش می‌کنیم و امیدوارم که این اتفاق بیفتد اما در مورد جزئیات هیچ یک از آنها به دلایلی که قبلاً بیان کردم، اظهار نظر نمی‌کنم.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1193123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =