افکار عمومی آمریکا بازگشت نیروهای نظامی به خاورمیانه را نخواهد پذیرفت / واشنگتن دنبال جنگ روانی علیه ایران + فیلم

یوسف عزیزی با بیان اینکه ادعای جدید آمریکا مبنی بر اعزام نیرو به خاورمیانه بیشتر جنبه تبلیغاتی و جنگ روانی علیه ایران دارد، اظهار کرد: بازگرداندن مجدد نیروهای نظامی به خاورمیانه که پس از تخلیه افغانستان منطقه را ترک کردند، از نظر افکار عمومی آمریکا قابل پذیرش نیست.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، هفته گذشته خبری مبنی بر احتمال استقرار نیروی‌های نظامی آمریکا در کشتی‌های تجاری عبوری از خلیج فارس به نقل از چند مقام امنیتی این کشور مطرح شد. منابع آمریکایی مدعی شدند که هدف از این اقدام «جلوگیری از توقیف کشتی‌های تجاری توسط ایران» خواهد بود. پیش از آن نیز وزارت دفاع آمریکا مدعی شد که قصد دارد با هدف تامین امنیت کشتی‌های تجاری و نفت‌کش‌های این کشور توان دفاعی خود را در خلیج فارس تقویت نموده و در این راستا تعدادی هواپیمای جنگنده اف-۳۵ و ناوشکن «توماس هوندر» را به منطقه اعزام کند. به منظور بررسی اهداف چنین ادعاهایی از سوی مقامات و رسانه‌های آمریکایی گفتگویی با دکتر یوسف عزیزی –تحلیلگر مسائل بین الملل- انجام شد.

عزیزی در پاسخ به سوالی در مورد خبر استقرار استقرار نیروی‌های نظامی آمریکا در کشتی‌های تجاری عبوری از خلیج فارس گفت: اولین باری است که چنین چیزی توسط آمریکایی‌ها مطرح شده و حتی در زمان جنگ نفت‌کش‌ها در دهه 1980 که تاثیر شگرفی در بازار انرژی داشت، چنین کاری از سوی ایالات متحده انجام نشد که نیروهای ویژه نظامی خود را روی کشتی‌های تجاری قرار بدهند.

بیشتر بخوانید:

آمریکا فقط از طریق توافق با ایران می‌تواند به مقصود خود برسد / آیا قفل برجام باز خواهد شد؟

وی با اشاره به اینکه وابستگی آمریکا به نفت خلیج فارس نسبت به 40 سال پیش بسیار کاهش یافته است، اظهار کرد: آمریکا از حدود 10 الی 15 سال پیش به دلیل پیشرفت تکنولوژی استخراج نفت از ماسه (نفت شیل) توانست وابستگی خود را به انرژی خاورمیانه تا حد زیادی کاهش دهد و در حال حاضر نیاز آمریکا به انرژی منطقه کمتر از 10 درصد است. به اعتقاد این کارشناس بین الملل، علیرغم کاهش وابستگی آمریکا به انرژی خاورمیانه، همچنان از اهمیت جایگاه منطقه برای واشنگتن کاسته نشده است که دلیل آن توجه کشورهای دیگر از جمله چین و هند و تلاش آنها برای استفاده از منابع انرژی خاورمیانه است.

عزیزی با عجیب خواندن تصمیم اخیر مقامات آمریکا خاطر نشان کرد: دولت بایدن سعی کرده که تحریم‌های یکجانبه آمریکا بر فروش نفت ایران را اجرا و در عمل برخی نفت‌کش‌های ایرانی یا خارجی که نفت ایران را حمل می‌کنند را توقیف کند. با بیان اینکه یکی از روش‌های آمریکا تطمیع و تهدید نفت‌کش‌های خارجی حامل نفت ایران است، تصریح کرد: اقدام دولت بایدن برای انحراف مسیر برخی نفت‌کش‌ها و انتقال آنها به آمریکا موجب شد که ایران کشتی‌های متخلف حامل نفت آمریکا را توقیف کند و به گفته رسانه‌های آمریکایی به ازای هر نفت‌کش ایرانی که توسط آمریکا توقیف شد، ایران هم یک نفت کش آمریکایی را توقیف کرده است.

این کارشناس با اشاره به اتفاق مشابه که ایران در پاسخ متقابل به توقیف یکی نفت‌کش ایرانی توسط انگلیس در جبل الطارق، یک نفت‌کش انگلیسی را توقیف کرد، گفت: آمریکایی‌ها فکر می‌کنند شاید با این کار بتوانند جلوی ایران را بگیرند اما باید گفت که فعلا این اقدام در حد حرف است و اجرای آن برای همه کشتی‌های تجاری امکانپذیر نیست.

عزیزی با اشاره به تاکید روسای جمهور پیشین آمریکا در خصوص کاهش اهمیت خاورمیانه برای آمریکا و افکار عمومی این کشور و تلاش بر تمرکز بر شرق آسیا به ویژه چین گفت: حتی در اسناد امنیتی چند سال اخیر این کشور چین به عنوان خطر اول و روسیه در جایگاه دوم تهدید قرار گرفته است لذا بازگرداندن مجدد نیروهای نظامی به خاورمیانه که پس از تخلیه افغانستان منطقه را ترک کردند، از نظر افکار عمومی آمریکا قابل پذیرش نیست.

به اعتقاد این کارشناس مسائل بین الملل، به نظر می‌رسد راه انداختن این بحث تبلیغاتی توسط آمریکایی‌ها بیشتر جهت جنگ روانی علیه ایران است. وی در پاسخ به سوالی در مورد اهداف پنتاگون مبنی بر انتشار اخبار اعزام جنگنده و تجهیزات بیشتر به خلیج فارس نیز گفت: چند ماه پیش مشخص شد که آمریکا عملا اکثر جنگنده‌های استراتژیک خود را از منطقه خارج کرده و به شرق آسیا انتقال داده است.

عزیزی در ادامه افزود: آمریکا اخیر 15000 نیروی جدید به فیلیپین اعزام کرد و در حال تجهیز چند پایگاه خود در این کشور هستند و به نظر می‌رسد رزمایش‌های نظامی و اخبار اعزام جنگنده به خلیج فارس بیشتر جنبه جنگ روانی دارد و در حوزه بازدارندگی قابل تفسیر است. به اعتقاد این کارشناس، آمریکا اکنون کاملا درگیر جنگ اوکراین است و چشم انداز مشخصی برای پایان این جنگ وجود ندارد و بایدن اذعان کرده بود که از نظر اعزام تجیهزات برای اوکراین تحت فشار هستند و بنابراین آمریکا در شرایی نیست که بخواهد جنگ جدیدی در خاورمیانه ایجاد کند.

وی با بیان اینکه آغاز یک جنگ جدید نیازمند مجوز کنگره است، تصریح کرد: کنگره آمریکا مجوز جنگ را به بایدن نخواهد داد و از طرف دیگر گشترش درگیری‌های آنها با چین اجازه آغاز جنگ در خاورمیانه را به آمریکایی‌ها نخواهد داد. از نظر عزیزی، ورود آمریکا به سال انتخابات ریاست جمهوری دولت بایدن را بر آن داشته تا از همه ظرفیت‌ها برای رای‌آوری مجدد استفاده کند، بنابراین به نظر می‌رسد که دولت بایدن در سال آخر خود نه امکان دستیابی به توافق با ایران را دارد و نه اجازه آغاز یک جنگ تمام عیار؛ بنابراین بایدن در تلاش است با اقدامات نمایشی لابی صهیونیست را از خود راضی کند تا آنها نیز تامین بودجه کمپین‌های انتخاباتی را به عهده بگیرند.

این کارشناس مسائل بین الملل در خصوص تناقض رفتاری آمریکا در شرایطی که روابط کشورهای منطقه رو به بهبودی است گفت: اقدامات و اظهارات آمریکا در چند وقت اخیر بی‌ارتباط با بهبود روابط کشورها نیست؛ زیرا آنها می‌خواستند خودشان مدیریت نظم منطقه‌ای را به دست بگیرند و اوباما قصد داشت آن نقشی را که اکنون چین بین ایران و عربستان ایفا کرده، خودش به عهده بگیرد. لذا آمریکا مخالف نظمی در منطقه خاورمیانه است که با همکاری کشورهایی از قبیل چین، روسیه و خود کشورهای منطقه شکل گرفته باشد.

وی افزود: علیرغم همه تلاش‌های آمریکا شاهد تغییر نگرش کشورهای منطقه هستیم و نمونه اخیر آن خروج کشور امارات از اتحاد دریایی با آمریکا و ارائه پیشنهاد تشکیل اتحاد دریایی با ایران است که مورد استقبال تهران نیز قرار گرفت. عزیزی در انتها در پاسخ به سوالی در مورد احتمال افزایش تنش بین ایران و آمریکا در صورت توقیف نفت‌کش دیگری توسط یکی از طرفین اظهار کرد: این مسئله کاملا به حقوق بین الملل مرتبط است و در صورتی که توقیف در داخل آب‌های مرزی ایران باشد به نظر نمی‌رسد که آمریکایی‌ها دست به اقدامی بزنند، اما ادعای آمریکایی‌ها این است که ایران در آب‌راه‌های آزاد بین المللی دست به این اقدام می‌زند که همه این‌ها به این بستگی دارد که آیا آمریکا می‌خواهد بحث تحریم ایران را با جدیت بیشتری پیگیری بکند یا خیر.

به اعتقاد عزیزی درصورتی که بایدن دست به اقدامات یک‌جانبه، خطرناک و غیر قانونی از نظر حقوق بین الملل بزند، ایران عملا چاره‌ای جز اعمال قانون به روش خود ندارد؛ زیرا متاسفانه حقوق بین الملل و شورای امنیت سازمان ملل متحد نمی‌تواند آمریکا را در برابر رفتا خلاف قانونش پاسخگو کند. لذا وقتی ایران رفتاری غیرقانونی بر ضد منافعش مشاهده کند، مجبور است خودش دست به اقدام بزند. هر چند که این کارشناس مسائل بین الملل در انتها تاکید کرد: دولت بایدن در شرایطی نیست که بخواهد مسائل را با ایران بحرانی‌تر کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1193127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =