خطرات افزایش آلاینده‌ ازن در هوا برای سلامتی / چطور از خودمان مراقبت کنیم؟

یک متخصص گفت: کودکان، نوجوانان و بزرگسالانی که در فضای باز ورزش می‌کنند یا در فضای باز کار می‌کنند، جایی که غلظت ازن بالاترین میزان را دارد، در معرض بیشترین خطر آسیب ناشی از این آلاینده هستند. تنفس ازن در سطح زمین می‌تواند باعث ایجاد انواع مشکلات سلامتی از جمله درد قفسه سینه، سرفه، تحریک گلو و احتقان شود.

ابراهیم نوری گوشکی متخصص پزشکی خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز در رابطه مضرات افزایش آلاینده ازن در هوای برخی کلان شهرها مثل تهران گفت: هنگامی که ازن با پوست تعامل می‌کند، ذخایر آنتی اکسیدانی طبیعی آن، به ویژه ویتامین‌های E و C را از بین می‌برد، در این صورت پوست مستعد آسیب می‌شود. همچنین به پروتئین‌ها و لیپیدهای پوست شما آسیب می‌رساند و می‌تواند باعث حملات آسم شود.

بیشتر بخوانید:

هشدار آلودگی هوا /آلاینده نامرئی هوای تهران باعث اثرات ریوی و تنفسی می‌شود

وی افزود: مطالعات انجمن سرطان آمریکا، نشان می‌دهد که قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض ازن بر افزایش مرگ‌و میر ناشی از مشکلات تنفسی و قلبی تنفسی موثر است. علاوه بر این، چندین مطالعه جدید گزارش کرده‌اند که  قرار گرفتن در معرض طولانی مدت اثرات نامطلوبی بر بروز آسم و  عملکرد ریه دارد.

نوری در رابطه با این که ازن چه مشکلاتی برای سلامتی ایجاد می‌کند گفت: ازن می‌تواند باعث سرفه و گلو درد یا خارش شود، تنفس عمیق را دشوارتر  و هنگام نفس عمیق باعث درد شود، راه‌های هوایی را ملتهب و آسیب رساند، ریه‌ها را بیشتر مستعد عفونت کند، بیماری‌های ریوی مانند آسم، آمفیزم و برونشیت مزمن را تشدید کند، دفعات حملات آسم را افزایش دهد و  انقباض ماهیچه‌های مجاری هوایی شود، هوا را در آلوئول‌ها نگه دارد و منجر به خس خس سینه و تنگی نفس شود.

وی در رابطه با تاثیر آلودگی‌های ازن بر چشم گفت: علت اصلی نابینایی در دنیا آب مروارید است. در صورت کاهش ۱ درصدی سطح ازن، ۰.۳ تا ۰.۶ درصد افزایش خطر آب مروارید وجود خواهد داشت. عدسی چشم ممکن است توسط عوامل اکسیداتیو آسیب ببیند. اکسیژن اکسیداتیو تولید شده توسط اشعه ماوراء بنفش می‌تواند به شدت به عدسی چشم آسیب برساند و قرنیه چشم نیز در اثر اشعه ماوراء بنفش به شدت آسیب می‌بیند. فوتوکراتیت، آب مروارید، نابینایی همگی در اثر اشعه ماوراء بنفش ایجاد می‌شوند.

نوری در ادامه عنوان کرد: ازن می‌تواند به بافت های دستگاه تنفسی آسیب برساند و باعث التهاب و تحریک شود و علائمی مانند سرفه، سفتی قفسه سینه و بدتر شدن علائم آسم را در پی داشته باشد. به طور خاص، استنشاق ازن باعث التهاب و تحریک بافت‌های پوشاننده راه‌های هوایی انسان می‌شود و باعث ایجاد و بدتر شدن علائم مختلفی می‌شود. قرار گرفتن در معرض ازن می‌تواند حجم هوایی را که ریه‌ها در آن تنفس می‌کنند کاهش دهد و باعث تنگی نفس شود. ازن در دوزهای کافی نفوذ پذیری سلول‌های ریه را افزایش می‌دهد و آن‌ها را در برابر سموم و میکروارگانیسم‌ها حساس‌تر می‌کند. وقوع و شدت اثرات سلامتی ناشی از قرار گرفتن در معرض ازن در بین افراد بسیار متفاوت است، حتی زمانی که دوز و مدت قرار گرفتن در معرض یکسان باشد.

وی افزود: کودکان، نوجوانان و بزرگسالانی که در فضای باز ورزش می‌کنند یا در فضای باز کار می‌کنند، جایی که غلظت ازن بالاترین میزان را دارد، در معرض بیشترین خطر آسیب ناشی از این آلاینده هستند. تنفس ازن در سطح زمین می‌تواند باعث ایجاد انواع مشکلات سلامتی از جمله درد قفسه سینه، سرفه، تحریک گلو و احتقان شود.

متخصص پزشکی خانواده تصریح کرد: افراد سالم نیز هنگام قرار گرفتن در معرض آلودگی ازن دچار مشکل در تنفس می‌شوند. از آنجا که ازن در هوای گرم تشکیل می‌شود، هرکسی که در تابستان زمانی را در خارج از منزل سپری می‌کند ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد، به ویژه کودکان، کارگران در فضای باز و افرادی که ورزش می‌کنند. برخی از افرادی که در هیچ یک از این دسته بندی‌ها قرار نمی‌گیرند نیز ممکن است خود را نسبت به ازن حساس باشند.

وی در اربطه با این که چگونه از پوست خود محافظت کنیم اظهار کرد: آنتی اکسیدان‌ها مواد یا مواد مغذی هستند که می‌توانند از آسیب اکسیداتیو به بدن جلوگیری کنند یا آن را کاهش دهند. با شستن روزانه صورت، لایه برداری ۲ تا ۳ بار در هفته و استفاده روزانه از یک مرطوب کننده غنی از آنتی اکسیدان، از پوست محافظت کنید. یک مرطوب کننده غنی از آنتی اکسیدان خوب آبرسانی می‌کند و مانعی بین پوست، رادیکال‌های آزاد و سایر آلاینده ها ایجاد می‌کند. همچنین، خوردن یک رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان ها یک خط دفاعی عالی در برابر اثرات مخرب آلودگی است. آنتی اکسیدان‌ها در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شوند، اما اغلب آن‌ها رنگ های روشن دارند. غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مانند گوجه فرنگی، هویج، کدو حلوایی، سیب زمینی شیرین، فلفل دلمه‌ای، سبزیجات برگ دار و غیره را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

وی افزود: هیدراته بمانید تا سموم را از سیستم خود خارج کنید و پوست خود را سالم نگه دارید. آب، پوست را هیدراته می‌کند، باعث رشد سلولی می‌شود، گردش خون را بهبود می‌بخشد، به کاهش سیاهی زیر چشم کمک می‌کند و خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می‌بخشد. برای محافظت از پوست خود در برابر اثرات آلودگی آب، می‌توانیدآب آشامیدنی خود را فیلتر کنید تا کلر و سایر سموم را از آن خارج کنید یا فقط آب معدنی بنوشید. هر روز صبح و عصر پوست خود را با یک پاک کننده بدون کف تمیز کنید تا کثیفی از بین برود و از احتقان پوست جلوگیری کنید. با این حال، بیش از حد تمیز یا اسکراب نکنید. اگر بیش از حد با یک شوینده صابونی تمیز کنید یا بیش از حد اسکراب کنید، خطر آسیب رساندن به سد چربی محافظ پوست خود را دارید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1194577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
      0 0
      بسیار عالی دست مریزاد عالی عالی