نبود زیرساخت‌های لازم برای افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی در کشور / وام اربعین به ۱۰۴ دانشجوی علوم پزشکی پرداخت شد

« تجمع دانشجویان دندانپزشکی مقابل وزارت بهداشت و درخواست از شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ورود به روند جذب معلمان» از جمله مهم‍ترین اخبار تشکل‌های صنفی-دانشجویی در هفته گذشته بودند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «ایجاد تنوع در نوع و نرخ غذای دانشجویی و درخواست بسیج اساتید از نمایندگان مجلس برای توجه به معیشت مردم» از مهم‌ترین خبرهای حوزه‌های تشکل‌های دانشگاهی و شوراهای صنفی در هفته گذشته بودند. 

بیشتر بخوانید:

 مبلغ وام مسکن متاهلی دانشجویان در تهران به ۷۰ میلیون تومان رسید

از جمله دیگر عناوین مهم این حوزه‌ها می‌توان به « فعالیت ۳۳ هزار نفر در سامانه همیار دانشجو» اشاره کرد. 

مطابق هفته‌های گذشته، ایسکانیوز در گزارش زیر مهمترین و گزیده‌های اخبار حوزه صنفی_دانشجویی را در هفته‌ اول شهریورماه آورده است:

حوزه تشکل‌های دانشگاهی

زیرساخت‌های لازم برای افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی وجود ندارد

۴۰ تشکل دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی کشور در نامه ای به  حجت الاسلام رئیسی، رئیس جمهور درباره افزایش ظرفیت رشته های پزشکی نکاتی را متذکر شدند.

در این نامه تاکید شده است: تصمیم به افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی در حالی گرفته شده که زیرساخت‌های مورد نیاز برای این تعداد ورودی از جمله تعداد اعضای هیئت علمی و فضای فیزیکی، آموزشی و رفاهی به تناسب افزایش نیافته و این امر فشار مضاعفی بر دانشگاه‌ها وارد آورده است. خروجی این مسیر، قربانی ساختن کیفیت باهدف افزایش کمیت بوده و مغایر با سیاست های کلی سلامت است. به عبارت دیگر، احتمالا با سیل عظیمی از دانش آموختگان پزشکی روبه‌رو خواهیم بود که به سبب آموزش ناکافی و با کیفیت کم، توانمندی کافی جهت خدمت رسانی و برعهده گرفتن مسئولیت های نظام سلامت را نداشته و در نهایت این سلامت مردم است که قربانی این بی تدبیری خواهد شد. 

در این نامه بیان شده است:  تصمیم به افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی در حالی گرفته شده که زیرساخت‌های مورد نیاز برای این تعداد ورودی از جمله تعداد اعضای هیئت علمی و فضای فیزیکی، آموزشی و رفاهی به تناسب افزایش نیافته و این امر فشار مضاعفی بر دانشگاه‌ها وارد آورده است. بی‌تردید حکمرانی عاقلانه و عمل به قانون بدون هرگونه ملاحظه، از عوامل مهم پایداری و صلاح هر جامعه است. حکمرانی سلامت نیز در کشور از چنین قاعده‌ای مستثنی نیست. سیاست های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری بایستی نصب العین برنامه ریزی و سیاستگذاری در حوزه سلامت باشد.

معیشت در اولویت تصویب برنامه هفتم توسعه قرار گیرد

اساتید بسیجی در بیانیه پایان دوره دانش‌افزایی و توانمند سازی بسیج اساتید در مشهد از مجلس انقلابی خواستند با توجه به دغدغه‌های اقتصادی و معیشتی مردم و موج سواری دشمنان، معیشت را به عنوان اولویت خود در تصویب برنامه هفتم توسعه در نظر بگیرند. 

در این بیانیه عنوان شده است: با توجه به دغدغه های اقتصادی و معیشتی ملت شریف ایران و موج سواری دشمنان، از مجلس انقلابی می خواهیم معیشت مردم را بعنوان اولویت خود در تصویب برنامه هفتم توسعه در نظر بگیرند. در آستانه بازگشایی دانشگاه‌ها و با توجه به خباثت دشمنان و رسانه های بیگانه برای ایجاد التهاب در دانشگاه‌ها و با هدف بازماندن از رشد و عقبگرد از پیشرفت های علمی، اساتید بسیجی با رصد هوشمندانه با هرگونه تحرک و دسیسه چینی بدخواهان ملت ایران مقابله خواهند کرد. 

شورای عالی انقلاب فرهنگی جزئیات نیروهای دو مدرکی را شفاف‌سازی کند

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کشور نامه‌ای خطاب به اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره جذب و تامین معلم در سال ۱۴۰۲ نوشت.

در این نامه تصریح شده است: ضرورت حمایت از دانشگاه ماموریت محور فرهنگیان، بیش از گذشته احساس و ادراک می‌شود. بر همین اساس، دستور کارهایی که با هدف تامین معلّم، به موازات این دانشگاه در حال طرح و تصویب است، نه تنها اسباب گذار از بحران کمبود منابع انسانی را به درستی فراهم نمی آورند، بلکه با اتخاذ برخی روش ها چون تربیت معلم کاردانی و یا تربیت معلم دو مدرکی در پستوهای شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر نهاد های تقنینی آموزش و پرورش، اصل و اساس ایده تربیت معلّم به حاشیه رانده شده و اولویت هایی چون ارتقا روند دانشگاه و بسط و توسعه آن به جهت افزایش کارکرد آن در جذب و تربیت نیرو، محلی از اعراب نخواهد داشت.

در این بیانیه تاکید شده است: اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، ناظر بر اولویت هایی مانند انقضای ظرفیت پذیرش مدرک کاردانی و یکپارچه سازی جذب مدرک کارشناسی در سراسر کشور، شفاف سازی جزئیات نیروهای دو مدرکی و جذب پلکانی با سیر نزولی در سال های آتی و حذف قاطع بند ویژه جذب نیروهای خاص استعدادهای درخشان تا پیش از اعلام نتایج انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲ اقدام کنند.

اساتید انگشت شماری به دلیل رکود علمی لغو قرارداد شده‌اند

 محمدرضا مردانی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور با اشاره به سوء استفاده سیاسی برخی جریان ها و احزاب داخلی و معاندین خارج کشور از موضوع  لغو  قرارداد تعدادی از اساتید دانشگاه ها که به دلیل رکود علمی صورت گرفته است، گفت: سازمان بسیج اساتید دفاع تمام عیار از حقوق و منزلت همه اساتید را تکلیف خود دانسته و آنرا به عنوان یک مطالبه جدی پیگیری می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در عین حال  بسیج اساتید اجازه نمی‌دهد عده‌ای فرصت طلب از این موضوع کاملا حقوقی و قانونی به بهره برداری سیاسی بپردازند. 

برپایی موکب دانشجویی بین‌المللی «طلاب المقاومه الحسینیه» با حضور ۲۰۰ خادم

محمد متقی دستنائی مسئول موکب دانشجویی بین‌المللی طلاب المقاومة الحسینیه بیان کرد که امسال هم با تأکید ویژه مبنی بر همکاری با تشکل‌های دیگر، ظرفیت گسترده‌ای برای بهبود کیفیت برنامه‌ها با حجم ۲۰۰ خادم در نظر گرفته شده است. 

گفتنی است، موکب طلاب المقاومه الحسینیه، به همت بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام و همراهی دانشجویان بسیجی دانشگاه‌های تهران از سال ۱۳۹۵ در طریق نجف به کربلا تأسیس شده است.

حوزه صنفی_دانشجویی 

پرداخت وام اربعین به ۱۰۴ دانشجوی علوم پزشکی

حمید رئیسی معاون تسهیلات صندوق رفاه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مطرح کرد که تا کنون چهار دانشگاه البرز، قم، یزد و بوشهر به صورت کامل وام اربعین را به دانشجویان پرداخت کرده‌اند. بنابراین ۱۰۴ دانشجو وام دریافت کرده که مبلغ آن حدود ۴۰۰ میلیون تومان است.

وی ادامه داد: اسناد ۲۸ دانشگاه هم روز گذشته به صندوق رفاه دانشجویان ارسال شده و کارشناسان مربوطه نیز در حال بررسی مدارک هستند. حدود ۴۷۴ دانشجو مدارک خود را ارسال کرده و مبلغ یک میلیارد و ۸۹۶ میلیون تومان در چند روز آینده به آنان پرداخت خواهد شد.

دانشجویان دندانپزشکی در اعتراض به برگزاری آزمون صلاحیت بالینی تجمع کردند

جمعی از دانشجویان دندانپزشکی سراسر کشور در اعتراض به نحوه برگزاری، عدم اعلام منابع و تاریخ آزمون صلاحیت بالینی دندانپزشکی ۷ شهریورماه مقابل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تجمع کردند. این دانشجویان خواستار لغو آزمون شدند.

گفتنی است که امسال آزمون صلاحیت بالینی ۹ مهر ماه برگذار خواهد شد اما تاکنون فقط منبع آزمون کلیه دروس کوریکولوم دندانپزشکی عمومی اعلام شده و جزییاتی برای آن مشخص نشده است.

فعالیت ۳۳ هزار نفر در سامانه همیار دانشجو 

هاشم داداش پور معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری مطرح کرد که حدود ۳۳ هزار نفر از دانشجویان سراسر کشور تحت عنوان همیار دانشجو در دانشگاه‌ها مشغول به فعالیت هستند.

وی تصریح کرد: با توجه به افزایش هزینه‌ها و برای حمایت از دانشجویان در شیوه نامه جدید همیار دانشجو در سال جاری، مبلغ دست مزد دانشجویان افزایش یافته است به طوری که بر اساس شیوه نامه جدید طرح همیاردانشجو، هر کدام از دانشجویان می‌توانند به عنوان همیار دانشجو تا ۱۰۰ ساعت در قسمت‌های مختلف دانشگاه اشتغال به کار داشته باشند و بر اساس فعالیتی که انجام می‌دهند ساعتی ۱۸ تا ۲۵ هزار تومان برای آن‌ها لحاظ می‌شود، این مبلغ برای دانشجویان متاهل یک و نیم برابر ضریب فوق محاسبه خواهد شد.

نوع و نرخ غذای دانشجویی متنوع می‌شود 

مسعود گنجی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم  از تنوع بخشی غذاهای دانشجویی در سال جاری خبرداد و گفت: البته اگر بتوانیم امسال و اگر نتوانیم سال آینده اجرایی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: بنابراین بسته به نوع غذاها قیمت‌ها متفاوت خواهد بود، این لیست را در اختیار دانشگاه قرار می‌دهیم و به دانشگاه‌ها اعلام می کنیم، درصدی از آن را با توجه به توانایی که دارید از دانشجویان دریافت کنید و دیگر نیاییم و مبالغ را ثابت کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1196209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =