جذابیت‌های هوش مصنوعی و هویت‌هایی که در دنیای دیجیتال تکثیر می‌شوند/ گمانه‌زنی‌ها درباره ظهور «اندرویدهیومن‌ها»!

عضو هیأت علمی گروه کامپیوتر و فناوری اطلاعات دانشگاه آزاد اسلامی قزوین گفت: یک گمانه‌زنی وجود دارد که شاید به طور کلی با توسعه هوش مصنوعی در آینده موجودیت فیزیکی انسان دیگر  معنا نداشته باشد و هویت انسان در دنیای دیجیتال معنا پیدا کند که مرز نگرانی‌ها و جذابیت‌های به وجود آمده در خصوص هوش مصنوعی نیز دقیقا همین‌جاست.  

بابک کرسفی؛ عضو هیأت علمی گروه کامپیوتر و فناوری اطلاعات دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در خصوص چالش‌های هوش مصنوعی اظهار کرد: برای صحبت پیرامون این موضوع باید هوش را به عنوان یک عامل بررسی کنیم و ببینیم که در واقع ما چه چیزی را "معیار" هوش تعریف می‌کنیم؟چرا که ما انواع و اقسام هوش از هوش ریاضیاتی گرفته تا هوش هیجانی و احساسی را داریم. 

هوش مصنوعی فعلا خلاقیت هوش انسانی را ندارد/ خطر تعامل چت‌بات‌های هوشمند با زبانی که برای انسان قابل درک نیست!

وی ادامه داد: در دسته به خصوصی از هوش‌ها که به خصوصیات فطری انسان و موجود بیولوژیکی مرتبط است سیستم‌های هوشمند مصنوعی موفقیتی را در رقابت با انسان کسب نخواهند کرد.   

کرسفی تصریح کرد: در فاکتورهایی که چندان خصوصیات انسانی ملاک نباشد همچون حافظه یا انجام عملیات تکراری می‌تواند توسط ماشین صورت بگیرد و در چنین مواردی سیستم‌های هوشمند برتری دارند.

وی با تاکید بر اینکه همه چیز بستگی به این عامل دارد که از هوش مصنوعی در چه حوزه‌ای بخواهیم استفاده بکنیم، افزود: در حوزه هوش مصنوعی از دو منظر به موضوع نگاه می‌کنیم که یکی نظریه پردازی و دیگری نگرش مهندسی است که وقتی ما نظریه پردازی میکنیم به این معناست که در موجود بیولوژیک یا زنده مکانیزم‌های عملکردی، تفکری و تصمیم‌گیری را شناسایی بکنیم و دقیقا بر اساس همین مکانیزم‌ها سیستمی را طراحی کنیم که بتواند بر پایه همین تصمیم‌گیری ها یا روش‌ها عمل کند.

عضو هیأت علمی گروه کامپیوتر و فناوری اطلاعات دانشگاه آزاد اسلامی قزوین خاطرنشان کرد: اما در نگرش مهندسی کاری به این موضوع نداریم که انسان چگونه تصمیم میگیرد بلکه یک بلک وایت می‌سازیم و می‌گوییم همان خروجی هایی که انسان تولید می‌کند را به "هر روشی" که میتوانی تولید بکن.  

وی گفت: مثال بارز این موضوع انواع و اقسام وسایل نقلیه‌ای است که توسط انسان ساخته شده است. ما در طبیعت چرخ نداریم اما اکثر وسایل نقلیه بر پایه چرخ حرکت می‌کنند در صورتی که سیستم های طبیعی بر اساس مکانیزم دوپا، چهارپا و... حرکت می‌کنند ولی انسان بر پایه نگرش مهندسی چرخ را ابداع کرده که از سیستم‌های طبیعی هم بهتر عمل می‌کند.  

کرسفی تصریح کرد: این نگرش مهندسی البته نقص‌هایی هم دارد به طور مثال شما هیچ وسیله‌ای را پیدا نمی‌کنید که همچون بزکوهی و با چهارپا به راحتی روی کوه حرکت کند که این موضوع نشان می‌دهد قابلیت بیولوژی بسیار بالاتر از سیستم‌های مصنوعی است.  

وی ادامه داد: در مصداق هواپیما هم ما در واقع پرنده‌ای را نداریم که همچون هواپیما پرواز کند در صورتی که بافت مشابهی دارند و بر اساس تغییر فشار بالا و پایین بال است اما نوع پیاده‌سازی متفاوت است البته اخیرا ریزپرنده‌ها یا ربات‌هایی ساخته شده‌اند که شبیه به مرغ دریایی بال می‌زنند.

هوش مصنوعی رشته‌های دانشگاهی را تسخیر کرده است

عضو هیأت علمی گروه کامپیوتر و فناوری اطلاعات دانشگاه آزاد اسلامی قزوین با بیان اینکه امروز هوش مصنوعی به نوعی در تمامی رشته‌های دانشگاهی وارد شده است، تصریح کرد: در محافل علمی و دانشگاهی دیگر جایی را نمی‌توان یافت که از مکانیزم ها و الگوریتم های هوش مصنوعی استفاده نکند.  

وی گفت: هوش مصنوعی امروز به عنوان علمی شناخته میشود که به سایر علوم دیگر برای رفع چالش‌ها و بهبود عملکردشان خدمت ارائه میکند و رشته های کامپیوتر، ریاضیات و صنایع مدعی تولید این دانش هستند.   

کرسفی با بیان اینکه اساسا هوش بر پایه دو بال مهم یعنی ریاضیات و فلسفه حرکت میکند، افزود: ابزار آن را الکترونیک و کامپیوتر میسازند حتی امروزه علوم پزشکی، متخصص های عصب‌شناسی، حیوان‌شناسان و... هم مدعی هستند و اگر همه علوم با یکدیگر ترکیب شوند آن نخ و ریسمانی که اینها را به یکدیگر متصل میکند از نظر من هوش مصنوعی است.

انسان‌های اندرویدی که تکثیر می‌شوند! 

 عضو هیأت علمی گروه کامپیوتر و فناوری اطلاعات دانشگاه آزاد اسلامی قزوین با اشاره به اینکه یک نوع از مدل‌های human، اندرویدهیومن است، افزود: این بدین معنی است که اگر دانشمندان بتوانند محتویات ذهنی یک انسان را به صورت کامل در یک مکانیزم زیرساختار پیاده بکنند این برنامه را می‌توان به صورت یک app اندرویدی یا به صورت ios روی گوشی‌ها داشت یعنی من به عنوان نفر x میتوانم در قالب یک اپلیکیشن روی گوشی‌ها تکثیر شوم!

وی خاطرنشان کرد: این هم یک گمانه‌زنی است که شاید به طور کلی در آینده موجودیت فیزیکی انسان دیگر  معنا نداشته باشد و هویت انسان در دنیای دیجیتال معنا پیدا کند و مرز نگرانی‌های به وجود آمده در خصوص هوش مصنوعی نیز دقیقا همین جاست.  

کرسفی اضافه کرد: می‌تواند دنیایی شکل بگیرد که کلا زندگی به طور مثال در متاورس ادامه پیدا کند و در واقع انسان‌های اندرویدی می‌توانند در متاورس زندگی کنند که این جنبه‌های هوش مصنوعی علی رغم اینکه بسیار جذاب هستند اما روی دیگر آن هم میتواند بسیار نگران‌کننده باشد.  

وی با اشاره به اینکه انسان همواره تمایل داشته که فناناپذیر باشد و در صورت توسعه هوش مصنوعی انسان اندرویدی همواره می‌تواند جاودان باشد، تصریح کرد: در هر جایی که هوش مصنوعی بخواهد وارد ساختار بیولوژیکی و طبیعی شود من به شخصه احساس خطر خواهم کرد چون احتمال اینکه از سیستم طبیعی بهتر عمل کند وجود دارد.  

دانشگاه آزاد اسلامی قزوین برند هوش مصنوعی و رباتیک است

عضو هیأت علمی گروه کامپیوتر و فناوری اطلاعات دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی قزوین امروز به عنوان برند هوش مصنوعی و رباتیک شناخته شده است و علاوه بر واحد قزوین واحدهای دیگر دانشگاه آزاد در سراسر کشور هم ورود خوبی به حوزه هوش مصنوعی داشته‌اند و اگر نگوییم پیشرو، تنه به تنه بسیاری از دانشگاه‌های مطرح ایران حرکت می‌کنیم. 

انتهای پیام/  

کد خبر: 1196256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =