بحران افزایش خودکشی دانشجویان در جهان/ خودکشی چهارمین عامل مرگ جوانان است

بررسی آمارهای خودکشی دانشجویان در جهان نشان‌دهنده افزایش مرگ جوانان به دلیل خودکشی در سال‌های اخیر است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، خودکشی چهارمین علت مرگ و میر جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله حداقل در ۱۷ کشور جهان است. این آمار زنگ خطری برای خانواده‌ها و دولت‌ است. اغلب جوانان سال‌های اولیه جوانی خود را در دانشگاه‌ها می‌گذرانند. به همین دلیل، از نهادهای آموزش عالی انتظار می‌رود که ارزیابی مناسبی از سلامت روان دانشجویان داشته و راهکارهای مناسبی برای پیشگیری از خودکشی ارائه کنند.  

بیشتر بخوانید:

خودکشی دانشجوی خوابگاهی دانشگاه علامه طباطبائی

خودکشی؛ دومین عامل مرگ دانشجویان آمریکایی

خودکشی دانشجویان یکی از نگرانی‌های اصلی دانشگاه‌های آمریکایی است. نرخ خودکشی دانشجویان آمریکایی در سال‌های گذشته افزایش یافته است. آمارها نشان می‌دهد که هم‌اکنون میزان خودکشی دانشجویان آمریکایی هزار و ۱۰۰ نفر در سال است. این رقم، خودکشی را به دومین دلیل مرگ در بین دانشجویان تبدیل کرده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که خودکشی در بین جوانان سیاهپوست آمریکا از سال ۲۰۱۴ تاکنون ۳۰ درصد افزایش یافته است.

دانشجویانی که افکار خودکشی دارند معمولا یک یا چند مورد از نشانه‌های زیر را دارند؛ صحبت در مورد سربار بودن برای دیگران، صحبت بیش از حد در مورد مرگ، احساس گیر افتادن در یک موقعیت بدون امکان موفقیت، تحمل درد قابل توجه از نظر عاطفی یا جسمی، رفتارهای پرخطر مانند رانندگی بی‌احتیاط یا سومصرف مواد مخدر.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که ناامیدی یکی از عوامل اصلی خودکشی دانشجویان است. بر اساس یک نظرسنجی‌ که بیش از ۵۰ هزار دانشجو در سال ۲۰۱۹ به آن پاسخ دادند، بیش از ۵۷ درصد دانشجویان در ۱۲ ماه گذشته احساس ناامیدی را تجربه کرده‌اند.

خودکشی دانشجویان در انگلستان؛ سه مرگ به ازای هر ۱۰۰ هزار دانشجو

خودکشی عامل اصلی مرگ جوانان زیر ۳۵ سال در انگلستان است. حدود سه چهارم (۷۴ درصد) خودکشی‌ها در سال ۲۰۲۱ مرد بودند. کارشناسان معتقدند که هر کسی در هر سنی می‌تواند ناراحتی روانی و افکار خودکشی را تجربه کند.

ارقام منتشر شده توسط اداره آمار ملی (ONS) انگلستان نشان می‌دهد که میزان خودکشی دانشجویان آموزش عالی در سال تحصیلی ۲۰۲۰-۲۰۱۹ در انگلستان و ولز سه مرگ به ازای هر ۱۰۰ هزار دانشجو بوده است.

هم‌اکنون دولت انگلستان از دانشگاه‌ها درخواست کرده است که برای پیشگیری از خودکشی اقدام کنند. وزیر آموزش عالی انگلیس اعلام کردکه دانشگاه‌های انگلیسی باید تا سپتامبر ۲۰۲۴ به اولویت‌بندی سلامت روان متعهد شوند.

افزایش افکار خودکشی جوانان در کانادا

سلامت روان جوانان کانادایی در ۱۰ سال گذشته رو به کاهش بوده است. به این معنا که در سال ۲۰۰۳، حدود ۷۶ درصد جوانان کانادایی وضعیت روانی خود را عالی اعلام کرده‌اند؛ اما این رقم در سال ۲۰۱۴-۲۰۱۳ به ۷۳ درصد کاهش یافته و در سال ۲۰۱۹ به ۶۰ درصد رسید.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در ۲۰ سال گذشته در نظرسنجی‌های بهداشتی کانادایی‌ها، به ندرت در مورد افکار خودکشی سوال شده است. آخرین آمار مربوط به سال ۲۰۱۹ است که در آن، ۱۷.۵ درصد از جوانان اعلام کردند که در طول زندگی خود به خودکشی فکر کرده‌اند.

کارشناسان معتقدند که افزایش افکار خودکشی می‌تواند معیار مهمی برای کاهش سلامت روان باشد؛ اما آمار خودکشی‌های موفق کانادایی‌های ۱۵ تا ۲۹ ساله، از سال‌ ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ نسبتا ثابت بوده است. نرخ خودکشی در این سال‌ها به طور متوسط ۱۱.۴ در هر ۱۰۰ هزار نفر بوده است که نشان‌دهنده میانگین ۷۷۵ مرگ در سال است.

خودکشی دلیل مرگ ۳۵ درصد جوانان استرالیایی

خودکشی عامل اصلی مرگ در بین استرالیایی‌های ۱۵ تا ۲۴ ساله است. آمارها نشان می‌دهد که ۳۲۲ جوان استرالیایی (۱۸ تا ۲۴ ساله) جان خود را از دست دادند. ۱۱۲ مورد مرگ ناشی از خودکشی در میان کودکان و نوجوانان (۱۷ سال به بالا) رخ داده است که اکثر آنها در سنین ۱۵ تا ۱۷ سال (۷۱ درصد) رخ داده است.

مرگ‌های ناشی از خودکشی ۳۴ درصد از کل مرگ‌ها را در جوانان ۱۷-۱۵ ساله و ۳۵ درصد از کل مرگ‌ها در سنین ۱۸ تا ۲۴ سال را تشکیل می‌دهند. در سال ۲۰۲۱، مرگ و میر ناشی از خودکشی، ۲.۲ درصد از کل مرگ و میرها در کودکان ۱۴ سال و کمتر را تشکیل می‌داد.

افزایش ۳۲ درصدی خودکشی دانشجویان در هند

آمارهای خودکشی در هند نشان می‌دهد که خودکشی دانشجویان این کشور در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ در دوران پاندمی کرونا افزایش چشمگیری یافته بود. به طوری که بیش از ۱۳ هزار دانشجو در سال ۲۰۲۱ در هند جان خود را به دلیل خودکشی از دست دادند (بیش از ۳۵ نفر در هر روز) این تعداد نشان دهنده افزایش خودکشی‌ها نسبت به سال ۲۰۲۰ با ۸۶۴ مورد است.

بر اساس گزارش‌ها، مرگ بر اثر خودکشی دانشجویان از سال ۲۰۱۷، ۳۲ درصد افزایش یافته است. کارشناسان هندی معتقدند که عواملی مانند فشار تحصیلی شامل انتظارات زیاد از سوی والدین، استادان و جامعه می‌تواند منجر به استرس و فشار بیش از حد بر دانشجویان شود. همچنین مشکلات سلامت روانی مانند افسردگی، اضطراب و اختلال دوقطبی می‌تواند در خودکشی دانشجویان نقش داشته باشد. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1197405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =