دانشگاه‌های جهان چگونه از خودکشی دانشجویان پیشگیری می‌کنند؟

خودکشی و رفتارهای پرخطر منتهی به آن یکی از دغدغه‌های اصلی کالج‌ها و دانشگاه‌ها است. در این زمینه راهکارهای پیشگیرانه دانشگاه‌ها برای مقابله با خودکشی دانشجویان ارائه می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، خودکشی و رفتارهای پرخطر منتهی به آن یکی از دغدغه‌های اصلی کالج‌ها و دانشگاه‌ها است، چرا که یکی از علل اصلی مرگ و میر در بین دانشجویان به‌شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید:

خودکشی چهارمین عامل مرگ جوانان است

ایسکانیوز پیش‌تر در گزارش بحران افزایش خودکشی دانشجویان در جهان به بیان گزارش‌های آماری از خودکشی جوانان و دانشجویان در کشورهای مختلف پرداخت. در این گزارش آمده است که خودکشی چهارمین علت مرگ و میر جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله حداقل در ۱۷ کشور جهان است. این آمار زنگ خطری برای خانواده‌ها و دولت‌ است. اغلب جوانان سال‌های اولیه جوانی خود را در دانشگاه‌ها می‌گذرانند. به همین دلیل، از نهادهای آموزش عالی انتظار می‌رود که ارزیابی مناسبی از سلامت روان دانشجویان داشته و راهکارهای مناسبی برای پیشگیری از خودکشی ارائه کنند.

کارشناسان معتقدند که کالج‌ها و دانشگاه‌ها فرصت‌های منحصر به فردی در راستای برنامه‌ریزی برای پیشگیری از خودکشی در اختیار دارند. یکی از ماموریت‌های اصلی مراکز سلامت روان دانشگاه‌ها، تلاش در زمینه پیشگیری از خودکشی دانشجویان است.

ارتقای شبکه‌های ارتباط اجتماعی، بهبود دسترسی به خدمات بهداشت روان در داخل و خارج از دانشگاه و شناسایی دانشجویان در معرض خودکشی مهم‌ترین راهکارهایی است که دانشگاه‌ها می‌توانند برای پیشگیری در خودکشی دانشجویان اتخاذ کنند.

کارشناسان سه راهکار عمده برای پیشگیری از خودکشی دانشجویان در دانشگاه‌ها ارائه می‌کنند که شامل ارزیابی نیاز به خدمات بهداشت روان، اتخاذ راهکارهای پیشگیرانه جامع از خودکشی و تدوین سیاست‌های روشن است. در ادامه به بیان آن‌ها می‌پردازیم؛

دانشگاه‌ها در راستای ارزیابی نیاز دانشجویان به خدمات بهداشت روان، لازم است که نظرسنجی‌هایی از آن‌ها در مورد نیازهای سلامت روان و تصوراتشان در مورد مشاوره انجام دهند. نتایج این نظرسنجی‌ها به مشاوران دانشگاه کمک می‌کند تا مشکلات روانی افراد را تشخیص داده و بر اساس آن راهکارهای حمایتی لازم را اتخاذ کنند.

راهکار دوم، توجه به این موضوع ات که پیشگیری از خودکشی نیازمند تلاش همه جانبه است. این تلاش‌ها شامل شناسایی دانشجویان در معرض خودکشی، ارائه مراقبت و درمان موثر برای دانشجویان با چالش سلامت روان و سرمایه‌گذاری در برنامه‌های بالادستی برای ارتقای مهارت‌های مثبت زندگی و سلامتی دانشجویان است.

راهکار سوم این است که دانشگاه‌ها باید پروتکل‌های روشنی برای شرایط بحرانی یا بستری شدن دانشجویان در بیمارستان تدوین کنند. پروتکل‌ها به مشاوران، کادر پزشکی و مدیران دانشگاه‌ها کمک می‌کند تا با سرعت عمل از رویه‌های تعیین شده پیروی کنند. 

وقوع خودکشی چه عوارضی برای دانشگاه‌ها دارد؟

دانشگاه‌هایی که با معضل خودکشی دانشجویان مواجه می‌شوند برای جلوگیری از سرایت این آسیب به دیگر افراد باید برنامه‌ریزی داشته باشند. هدف اصلی دانشگاه‌ها در این شرایط باید بازگشت جامعه دانشگاهی به سطح پیش از وقوع بحران باشد.

در این راستا، لازم است راهکارهای زیر را در پیش بگیرند؛ کمک به افرادی که تحت تاثیر خودکشی قرار گرفته‌اند برای پشت سر گذاشتن تروما و اندوه خود، جلوگیری از بروز رفتارهای تقلیدی خودکشی (افرادی که با دردهای روانی دست و پنجه نرم می‌کنند، ممکن است با شنیدن این خبر، احساس کنند خودکشی یک گزینه مناسب است)   

انتهای پیام/

کد خبر: 1197528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =