پاسخ ایران به هرگونه ماجراجویی جمهوری آذربایجان قطعی خواهد بود

دو مقام آگاه در گفت‌وگوهای جداگانه با ایسکانیوز به شرط افشا نشدن نامشان اظهار کردند که پاسخگویی ایران در صورت آغاز ماجراجویی از سوی دولت باکو قطعی بوده و حتی هماهنگی‌های لازم با روسیه در این خصوص انجام شده است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، از هفته گذشته رسانه‌ها اخباری در مورد انباشت و ارسال سلاح توسط جمهوری آذربایجان و ترکیه و آرایش نظامی آنها در مرزهای ارمنستان منتشر می‌کنند. در عین حال جمهوری اسلامی اعلام کرده که تغییر در مرز کشورهای منطقه خط قرمز ایران محسوب می‌شود و به هر اقدامی در این ارتباط پاسخ خواهد داد. همین موضوع در گفتگوی تلفنی روسای جمهور ایران و ارمنستان مورد تاکید قرار گرفته است.

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد گذشته از موضع گیری‌های سیاسی نیروهای ایرانی هم از نظر رزمی و هم تسلیحاتی با آمادگی کامل در مرز با کشور ارمنستان حضور دارند و آماده واکنش هستند. دو مقام آگاه در گفت‌وگوهای جداگانه با خبرنگار ایسکانیوز به شرط افشا نشدن نامشان اظهار کردند که پاسخگویی ایران در صورت آغاز ماجراجویی از سوی دولت باکو قطعی بوده و حتی هماهنگی‌های لازم با روسیه در این خصوص انجام شده است.

بیشتر بخوانید:

عدم اطمینان ارمنستان به حمایت ایران / پاسخ تهران به تحولات قفقاز با هماهنگی مسکو انجام می‌شود

به نظر می‌رسد باکو با تحریک رژیم صهیونیستی و آنکارا و به دلیل قرار داشتن ارمنستان در موضع ضعف در تلاش است تا امتیازات حداکثری از ایروان اخذ نموده و زیاده‌خواهی خود را به ارمنی‌ها تحمیل کند. هدف اصلی دولت علی‌اف، علیرغم مذاکرات انجام شده تصاحب کامل منطقه قره باغ با توسل به زور است و عدم آمادگی نظامی ارمنستان به لحاظ نظامی، باکو را برای دستیابی به رویاهایش مصمم کرده است.

با این حال جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از قدرت‌های منطقه‌ همواره اعلام کرده که اجازه این مسئله را نخواهد داد. حضور نیروهای نظامی ایرانی در منطقه و آمادگی آنها با رویکرد بازدارندگی انجام شده و همزمان پیام‌های هشدارآمیز لازم به طرف مقابل برای دست برداشت از اهداف شوم خود داده شده است.

به اعتقاد برخی تحلیلگران، درگیری روسیه در جنگ اوکراین موجب تنها ماندن ارمنستان در این مناقشه شده و از همین رو دولت پاشینیان با روی اوردن به غربی‌ها در تلاش است تا قدرت عمل خود را افزایش دهد. در همین راستا، قرار است نیروهای ارمنستان یک مانور نظامی مشترک با نیروهای آمریکایی انجام دهند. البته گروهی از کارشناسان بر این باورند که برگزاری این مانور از سوی آمریکایی‌ها کمی مشکوک بوده و شاید با هدف تحریک بیشتر باکو برای آغاز ماجراجویی‌هایش در حال انجام است.  

در نهایت باید به این نکته اشاره کرد که نیروهای امنیتی و نظامی ارمنستان به خوبی حساسیت شرایط را درک کرده و در هماهنگی کاملا با همتایان ایرانی خود هستند. اگرچه غربگرا بودن دولت مستقر در ارمنستان و برخی اشتباهات تاکتیکی آنها موجب پیچیده‌تر شدن شرایط شده است، اما به هر حال تجربه نشان داده که جمهوری اسلامی ایران از توانمندی لازم و کافی برای مدیریت تحولات منطقه‌ای برخوردار بوده و در دفاع از منافع ملی خود به هیچ وجه کوتاه نخواهد آمد.  

انتهای پیام/

کد خبر: 1197530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • دلشن GB ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
      1 1
      چندسال پیش باید الهام رو در هم میکوبیدیم.این اتفاق اگر بیفته در آینده نزدیک طمع اذربایجان قطعا بیشتر خواهد شد و اون موقع باید در مرز خودمون باهاشون بجنگیم.
    • من AM ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
      0 1
      در اصل ایران و آمریکا با هم به توافق رسیده اند