پذیرش رسمی هنرپژوه در نظام استاد-شاگردی برای اولین بار در کشور/ ۴۰ دانشجو در ۴ گرایش نگارگری پذیرفته می‌شوند

رئیس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی واحد استاد فرشچیان گفت: امسال برای اولین بار به صورت رسمی در نظام استاد شاگردی دانشجو یا هنرپژوه پذیرفته میشود که این شیوه در دولت سیزدهم تصویب و در نظام آموزش عالی کشور به رسمیت شناخته شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ سجاد محمدیارزاده ظهر امروز در جلسه هم اندیشی با رسانه ها با موضوع نظام استاد-شاگردی در آموزش هنر کشور اظهار کرد: جامعه هنری ایران بالاخره به حق خود دست یافت و تصویب نظام استاد شاگردی یک دستاورد مهمی بود که با تلاش شورای سیاست گذاری و راهبردی دانشگاه استاد فرشچیان محقق شد.

بیشتر بخوانید:

دانشگاه آزاد اسلامی استاد فرشچیان در رشته نگارگری دانشجو می‌پذیرد

وی ادامه داد: این نظام برای اولین بار در دفترچه کنکور سال ۱۴۰۲درج شد و در واقع ما به دنبال این سوال بودیم که کدام شیوه هنرمند اصیل و متعهد تربیت خواهد کرد. تعداد و کمیت مشکل اصلی هنر است و در نظام استاد شاگردی کیفیت، محتوا و مهارت دغدغه اصلی ما بود.

یارزاده تصریح کرد: برای این شیوه فقط تصویب کافی نبود بلکه باید متن ها را تدوین میکردیم که در این راستا کتاب حکمت و آداب معنوی در هنر اسلامی اثر استاد رجبی دوانی را در این شیوه نامه رونمایی کردیم و درس اخلاق محور خواهد بود.

وی با اشاره به رسالت دانشگاه فرشچیان در جذب نخبگان هنری افزود: علاوه بر دکتر رجبی دوانی با نشان درجه یک هنری؛ ۹نفر نخبه هنری را هم جذب کردیم که مرتبه دانشیاری و استادی دارند.

رئیس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی واحد استاد فرشچیان یادآور شد: بعضی از این نخبگان مدرک لیسانس دارند اما مهم برای ما درجه هنری بود که به آن دست یافتیم.

وی اضافه کرد:رسالت دانشگاه فرشچیان تربیت هنرمند متعهد به باورها نظام اسلامی و اصول اعتقادی است که هنر اسلامی ایرانی برای ماندگاری میخواهد. وی افزود: نوع نگاه به هنر باید با این شیوه تغییر کند و استعداد یابی صورت بگیرد و زیرنظر استاد هنرپژوه فرآیند را در ۴ گرایش خواهد داشت.

یارزاده خاطرنشان کرد: این شیوه احیا گذشته نیست بلکه هدف ما این است که چه شیوه ای میتواند کارآفرین تحویل دهد. احیای نهضت امضا در این شیوه سرلوحه کار ما خواهد بود و این شیوه کارآفرینی و رونق اقتصادی را دنبال میکند.

یارزاده اضافه کرد: نظر استاد فرشچیان دقیقا روی شیوه پدر فرزندی است تا کاملا مراقبت شود و طراح به جامعه تحویل داده شود.

وی با بیان اینکه متون های ادبی همواره دغدغه استاد فرشچیان است،بیان کرد: از اصحاب رسانه درخواست دارم شیوه استاد شاگردی در نظام آموزشی و جامعه ما نهادینه شود. محمدیارزاده گفت: در این شیوه ۴گرایش نگارگری تذهیب تشعیر و صور خیالی اخذ شده که هنرپژوه در طول هر پایه تحت نظر ۳ یا چهار استاد اصلی قرار میگیرد و پایان ترم همه این اساتید اعمال نظر خواهند داشت که چند جلسه باید ادامه دهد و قائل به زمان و ثابت نیست.

وی ادامه داد: ظرفیت ۴۰هنر پژو در این دوره از طریق آزمون سراسری است اما برای دوره های بعد از طریق مصاحبه و صلاحیت علمی و عملی هم جذب خواهیم داشت. اخیرا گفتگو با دانشگاه های مطرح همچون دانشگاه تهران داشتیم که بتوانیم رشته هایی که نیاز داریم از جمله معماری سنتی و مرمت را اضافه کنیم.

رئیس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی واحد استاد فرشچیان یادآور شد: در این دوره کسانی که از طریق آزمون وارد شدند سپس وارد فرایند استعدادیابی میشوند و در آنجا مشخص میشود هنرپژوه چه استعداد و علاقه ای دارد و آداب خلق اثر را یاد میگیرند.

محمدیارزاده در پایان گفت: در نظام استاد شاگردی ۸۰درصد عمل و ۲۰درصد به مباحث زیبایی شناسی حکمی و اخلاقی پرداخته میشود و از همان ابتدا هنرپژوه وارد اجرا تمرین و ممارست خواهد شد.

دانشگاه فرشچیان حکمت بنیان و سنت محور است

حسن بلخاری؛ عضو شورای سیاست گذاری و راهبردی دانشگاه استاد فرشچیان نیز در این نشست اظهار کرد: دانشگاه فرشچیان را دانشگاهی حکمت بنیان و سنت محور میدانم.

وی ادامه داد: حکمت کلید واژه بنیادین فلسفه اسلامی است از این رو حکمت یک اصطلاح قرآنی است که علم و عمل و اخلاق را با هم به همراه دارد. 

بلخاری تصریح کرد: جان حکمت در قران نظری است که به عمل منجر شود و بالعکس که اگر اینگونه نباشد عبث خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه تربیت هنری مهم است،اضافه کرد: دومین ویژگی دانشگاه استاد فرشچیان سنت محوری است در واقع سنت گرایان؛ سنت را یک وحی جاریه که در زندگی انسان تجسم دارد میدانند.

عضو شورای سیاستگذاری و راهبردی دانشگاه استاد فرشچیان گفت: یکی از جوانب سنت محوری  نظام استاد شاگردی است در این نظام زمان محوریت ندارد بلکه ایجاد یک رابطه پدرانه و فرزندی میان استاد و شاگرد اهمیت دارد.

وی افزود: در نظام استاد شاگردی در بنیاد سنتهای گذشته یک نظام جدید تعریف میشود که سنت و اخلاق در آن جاری هستند و از دل آن فرم زاییده می‌شود.

اساس نظام استاد شاگردی بازگشت به فطرت است

استاد محمدعلی رجبی دوانی؛ نخبه هنری و عضو شورای سیاستگذاری و راهبردی دانشگاه استاد فرشچیان اظهار کرد: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی استاد فرشچیان نامه نگاری بسیاری مبنی بر اینکه ما نیاز به یک مرکز اکادمیک اما با  سنت هنری خودمان داریم، انجام دادند.

وی ادامه داد: این دانشگاه با نظام استاد شاگردی شناخته میشود و اساس تفکر آن است که استاد درس نمی دهد بلکه استاد میداند علم و دانش در وجود شاگرد هست اما به گونه ای عمل میکند که شاگرد داشته الهی خویش را به منصه ظهور برساند.

استاد رجبی دوانی اضافه کرد: استاد نقش کلیدی دارد اما هر شاگردی هم توان سیر و سلوک در این مسیر را ندارد.

وی با بیان اینکه درس اصلی شناخت قابلیت شاگرد توسط استاد است،خاطرنشان کرد: اخلاق به معنای رعایت مناسبات اجتماعی نیست بلکه به معنای از خلق به خلق رفتن است یعنی به سمت فطرت حرکت کنیم و بازگشت به آن همان اخلاق است.

این نخبه هنری بیان کرد: خداوند علم را در وجود ما گذاشته که در فرهنگ اسلامی به معنای معرفت است عالی ترین درجه انسان هم عارف است که از آن غفلت میکنیم.
 
وی تصریح کرد: یکی از مباحث مهم آموزش که غفلت کردیم و غرب امروز به آن توجه میکند کلاس اول ابتدایی است چراکه پیش از این کودک آزاد بوده و حالا وارد نظام آموزش شده است.

استاد رجبی دوانی افزود: تمام نظام استاد شاگردی بردن شاگرد به سمت فطرت است و امروز غرب هم به آن توجه میکند.
 
وی خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب اصلا این شیوه مطرح نبود و همان روش غرب زده آموزشی را باید ادامه میدادیم اما بعد از انقلاب بالاخره در این دولت پذیرفته شد و برای اولین بار به عنوان رشته رسمی مطرح شد و برای جهانیان هم اعتبار خواهد داشت.

انتهای پیام /

کد خبر: 1197553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =