ورزشی که آلزایمر را از شما دور می‌کند

یوگا ممکن است راهی بدون دارو باشد که زنان به کمک آن می‌توانند از ابتلا به بیماری آلزایمر جلوگیری کنند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، یوگا نه تنها راهی عالی برای ورزش است بلکه می‌تواند به جلوگیری از زوال شناختی نیز کمک کند. محققان مرکز پزشکی دانشگاه کالیفرنیا آمریکا (UCLA) دریافتند که کندالینی یوگا، شکلی آرام از یوگا که بر تنفس، مدیتیشن و تجسم ذهنی تاکید دارد، برای زنان مسنی که دچار کاهش حافظه شدند و در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر قرار دارند، نویدبخش است.

بیشتر بخوانید:

یک عامل جدید در ابتلا به آلزایمر کشف شد

گروهی از دانشمندان موسسه Semel دانشگاه کالیفرنیا در علوم اعصاب و رفتار انسانی از یک نوع تخصصی ام ار ای (MRI) برای ارزیابی فعالیت در مناطق خاصی از مغز استفاده کردند. آنان دریافتند که یوگا کندالینی، ارتباطات را در ناحیه‌ای از مغز که در برابر استرس آسیب‌پذیر و با کاهش حافظه مرتبط است، تقویت می‌کند.

محققان تاثیرات یوگای کندالینی را با تمرین تقویت حافظه (MET) مقایسه کردند. تمرین تقویت حافظه، استاندارد طلایی شناخته شده است که حافظه را از طریق تکنیک‌های ارتباط کلامی و بصری تقویت می‌کند. هیپوکامپ که برای یادگیری و حافظه حیاتی است، نقطه کانونی بود.

روانپزشک هلن لاورتسکی می‌گوید: «به نظر می‌رسد که آموزش یوگای کندالینی اتصال هیپوکامپ مرتبط با استرس را بهتر هدف قرار می‌دهد، در حالی که تمرین تقویت حافظه ممکن است زیرمناطق یکپارچگی حسی هیپوکامپ را بهتر هدف قرار دهد و از قابلیت اطمینان بهتر حافظه پشتیبانی کند».

نکته کلیدی این است که این مطالعه به حمایت از فواید یوگا برای سلامت مغز، به ویژه برای زنانی که استرس درک شده و اختلال ذهنی دارند، اضافه می‌کند. این شکل ملایم یوگا که بیشتر بر روی تنفس و درگیری ذهنی تمرکز می‌کند تا حرکت، مانند سایر اشکال یوگا، برای افراد مسن که ممکن است محدودیتهای فیزیکی داشته باشند، ایده‌آل است.

این مطالعه شامل ۲۲ شرکت‌کننده بود که میانگین سنی افرادی که یوگا تمرین می‌کردند حدود ۶۱ سال و در گروه تمرین تقویت حافظه حدود ۶۵ سال بود. هر یک از شرکت‌کنندگان کاهش عملکرد حافظه را طی سال گذشته گزارش کردند و یک یا چند عامل خطر برای آلزایمر مانند دیابت، حملات قلبی اخیر یا تجمع پلاک در شریان‌ها را نشان دادند.

طی یک دوره ۱۲ هفته‌ای، هر دو گروه تحت جلسات تمرینی هفتگی ۶۰ دقیقه‌ای قرار گرفتند که با تمرین روزانه تکمیل شد. گروه یوگای کندالینی همچنین با یکی دیگر از انواع یوگا مراقبه‌ای به نام کیرتان کریا آشنا شد. هر دو سبک یوگا شامل حواس چندگانه هستند و شامل آواز دسته‌جمعی می‌شوند و نتایج مطالعات گذشته نشان می‌دهد، می‌تواند برای سلامت تنفس و قلب و عروق مفید باشد.

نتایج تحقیقات قبلی نشان داد که کندالینی و کیرتان کریا تاثیر مثبتی بر افسردگی، تاب‌آوری و عملکرد اجرایی در افراد مسن دارند. این مطالعه اخیر از تکنیک‌های پیشرفته ام ار ای برای مقایسه اثرات یوگا در برابر تمرینات حافظه در مورد هیپوکامپ استفاده کرد.

محققان معتقدند که یوگا کندالینی ممکن است به ویژه در پردازش اطلاعات مرتبط با صورت در حافظه موثر باشد و به مزایای طولانی‌مدت محافظت عصبی آن اشاره دارد. از سوی دیگر، تمرین تقویت حافظه در ادغام اطلاعات حسی در حافظه موثرتر به نظر می‌رسد و در نتیجه به‌طور بالقوه قابلیت اطمینان حافظه را افزایش می‌دهد.

نتایج این تحقیق در نشریه  Alzheimer منتشر شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1197723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =