ساخت ۴ هزار خوابگاه متاهلی تا پایان دولت سیزدهم/ بودجه ۲ سال صندوق رفاه با بودجه مسکن متاهلی یک سال دانشجویان برابر است

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم از ساخت ۴ هزار خوابگاه متاهلی تا پایان دولت سیزدهم خبر داد.

مسعود گنجی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره وظایف این صندوق برای اجرا و احقاق قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده اظهار کرد: اجرای ماده ۷ ناظر بر ساخت خوابگاه و ماده ۸ تامین ودیعه مسکن این قانون بر عهده دانشگاه‌ها و صندوق است. 

بیشتر بخوانید: 

افزایش خوابگاه‌های متاهلی با هدف جلوگیری از مهارت نخبگان

وی ادامه داد: براساس ماده ۷ قانون جوانی جمعیت، دانشگاه‌ها وظیفه دارند ۱۰ درصد از بودجه درآمد اختصاصی و دارایی‌های خود را صرف ساخت خوابگاه متاهلی کنند. همچنین سازمان برنامه و بودجه هم باید بقیه هزینه‌های ساخت خوابگاه  را تامین کند. البته این ۱۰ درصد در واقعیت بسیار ناچیز است. 

گنجی تصریح کرد: ما کلنگ حدود ۲ هزار ۷۰۰ واحد خوابگاهی متاهلی را در دانشگاه‌های سراسر کشور زده‌ایم، از این تعداد هم حدود ۷۰۰ ساخته شده یا به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید. همچنین حدود ۱۳۰۰ واحد هم از گذشته موجود است. بنابراین تا پایان دولت سیزدهم ۴ هزار واحد خوابگاه متاهلی خواهیم داشت. البته باید در نظر داشت که اختصاص بودجه ۱۰ درصد از درآمد و تملک دارایی پاسخگوی ساخت و ساز این تعداد خوابگاه‌ نخواهد بود. 

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم عنوان کرد: بر اساس ماده ۸ قانون جوانی جمعیت، صندوق رفاه دانشجویان مکلف است تا برای شهرهای بالای ۵۰۰ هزار نفر جمعیت، حداقل ۵۰ درصد ودیعه مسکن متاهلی ( که حداقل باید ۷۰ متر مربع باشد) را به دانشجویان بدهد. در این راستا، برآوردهای ما این مبلغ برای تهران ۲۰۰ میلیون و در شهرهای بالای ۵۰۰ هزار نفر جمعیت ۱۵۰ میلیون و سایر شهرها هم بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون می‌شود.

وی ادامه داد: البته این موضوع در گرو تامین بودجه است. اگر صندوق رفاه بخواهد به تمام دانشجویان متاهل واجد شرایط وام ودیعه مسکن بدهد،  ۶۲ هزار میلیارد تومان پول نیاز دارد. اگر بخواهیم به ۵۰ درصد دانشجویان وام بدهیم حدود ۳۱ هزار میلیارد تومان  نیاز است. حال باید در نظر گرفت که ۳۱ هزار میلیارد تومان بودجه دو سال وزارت علوم با دانشگاه‌ها ذیل آن است. تامین این مبلغ از عهده ما خارج است. علاوه بر آن، سازمان برنامه و بودجه سال گذشته فقط ۱۱۰ میلیارد تومان به ما داده است. 

گنجی در پاسخ به پرسش مبنی براینکه با توجه به بودجه موجود، چه میزان از اهداف قانون جوانی جمعیت توسط صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم محقق شده است، گفت: نمی‌توانیم بگویم که درصد قابل توجهی از این بودجه محقق شده است. ما تلاش می‌کنیم؛ اما با توجه به نبود بودجه به نتیجه‌ای نمی‌رسیم. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1200125

برچسب‌ها