پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲

پیش بینی می‌شود که بورس فردا نیز مسیری متعادل و منفی داشته باشد که در صورت انتشار گزارش‌های ماهانه و ۶ ماهه، مسیر می‌تواند برای شرکت‌هایی که شرایط مناسبی را مخابره کرده‌اند، تغییر کند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، بورس تهران در سومین روز از دومین هفته مهر ماه با شرایط بهتری نسبت به روزهای گذشته همراه بود و صحبت سیاستگذاران در رابطه با رفع چالش‌های تکراری توانست مانع از ریزش بیشتر بازار سهام شود و باعث رشد حداقلی قیمت بخش عمده‌ای از سهام شد. شاخص کل طی معاملات روز دوشنبه کار خود را با یک افزایش تنها ۰.۰۲ درصدی به پایان رساند و در محدوده ۲.۰۶۷ میلیون واحدی ایستاد و در سمت دیگر شاخص هم‌وزن شرایط اندک بهتری داشت و رشد ۰.۳۲ درصدی را تجربه کرد. ارزش معاملات خرد سهام در هفتمین روز کاری پاییز با کاهش نسبت به روز گذشته عدد ۴۴۱۵ میلیارد تومان را به ثبت رساند و با خروج پول ۲۱ میلیارد تومانی همراه بود.

بیشتر بخوانید:

رضایی کوچی: بورس نتوانست در کنترل قیمت‌ها نقش آفرینی کند

بسیاری از کارشناسان در شرایط کنونی اعتقاد دارند که اتفاقات رخ داده در سطح داخلی بازار سرمایه همچون بی‌اعتمادی‌هایی که از اردیبهشت ماه شروع شد و در ماه‌های بعد از آن نیز گاها اتفاق افتاد در کنار سیاست‌های اخذ شده در سطح سیاسی و اقتصادی کلان باعث شده که بازار سهام همچون دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری با روندی خنثی و رکودی همراه شود اما با این حال می‌توان انتظار داشت که به دلیل ارزندگی قیمت سهام نسبت به دیگر کلاس‌های دارایی، حضور برخی محرک‌ها بتواند به ایجاد روندهای مقطعی منجر شود. در ادامه با نگاهی به این موضوعات و مسیر تکنیکالی شاخص کل، به پیش بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

حاکمیت سیاست‌های رکودی در بازارها

فارغ از بازار سهام اما اگر به روند بازارهای دیگر نیز توجهی داشته باشیم، اغلب کلاس‌های دارایی روزهای کم‌نوسانی را تجربه می‌کنند و اگر کاهش یا افزایش خاصی نیز در کوتاه‌مدت اتفاق بیافتد، قیمت‌ها خیلی سریع به محدوده‌های پایدار خود باز می‌گردند. نرخ دلار بازار آزاد نیز به عنوان یکی از نماگرهای روندساز در بسیاری از بازارها، چنین مسیری را در روزهای گذشته طی کرده و شاهد نوسان بزرگی در قیمت‌ آن نیستیم. حتی در صورت کاهش‌های مقطعی در نرخ دلار هم شاهد برگشت دوباره آن به نیمه بالایی کانال ۴۹ هزار تومان هستیم و این موضوع نشان می‌دهد که بازارساز (بانک مرکزی) فعلا کنترل خوبی بر این بازار دارد.

هفته گذشته همچنین نرخ تورم شهریور ماه از سمت مرکز آمار منتشر شد و طبق آن،  تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور در شهریورماه ١۴٠٢ با ۰.۳ واحد درصد کاهش به ۳۹.۵ درصد رسید. از طرف دیگر تورم ماهانه ۲ درصد بوده که ۰.۴ واحد کاهش را نسبت به ماه قبل نشان می‌دهد. از طرفی نرخ بهره بین‌بانکی نیز در هفته‌ای که گذشت با ۰.۱۱ واحد درصد افزایش نسبت به هفته قبل‌تر، به عدد ۲۳.۸ درصد رسید که بیشترین میزان آن از آذر ماه سال ۹۴ تاکنون بوده است. این اتفاق نیز به خوبی نشان می‌دهد که تقاضای بانک‌ها در عملیات بازار باز افزایش داشته و از طرفی نیز بانک مرکزی تزریق منابع را به بانک‌ها کاهش داده است. از این رو می‌توان اینگونه برداشت کرد که سیاستگذار در حال حاضر سیاست‌های انقباضی را برای کنترل تورم به کار گرفته است.

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند به دلیل دخالت بازارساز در بازار ارز که این روزها دسترسی بهتری به منابع ارزی دارد، نوسان شدیدی را در قیمت دلار شاهد نیستیم که این موضوع یکی از دلایل عدم ایجاد روندهای پرقدرت در بورس تهران به شمار می‌رود. به طور کلی سیاست‌های دولت و بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز و تورم باعث شده است که بازارهای سرمایه‌گذاری مختلف، روزهای کم‌رمقی را تجربه کنند و به نوعی با یک رکود همراه باشند. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد که برای ایجاد یک روند صعودی در بازار سهام، محرکی به جز متغیرهای تورمی نیاز است تا بتواند با نمایان کردن ارزندگی این کلاس دارایی در قیمت‌های کنونی، خریداران را برای خرید سهام قانع کند.

ظهور چالش‌های تکراری در بورس

روز یکشنبه نامه‌ای از سمت شرکت پتروشیمی زاگرس منتشر شد که طی آن عنوان شده بود شرکت مبین در فاکتورهای جدید نیز نرخ خوراک را برای این پتروشیمی ۷ هزار تومان درج کرده است. طبق این نامه، زاگرس این نرخ را قبول نکرده و نتیجه نیز قطع گاز شرکت، تعطیلی واحد اول و کاهش ظرفیت واحد دوم بوده است. این درحالیست که سیاستگذاران طی هفته‌های گذشته به صورت رسمی عنوان کرده بودند که نرخ خوراک پتروشیمی‌ها از این پس به صورت فرموله خواهد بود و دیگر خبری از نرخ ثابت ۷ هزار تومانی نیست اما به نظر می‌رسد که حواشی این موضوع هنوز به صورت کامل پایان نیافته و بی‌اعتمادی‌ها از بازار سرمایه دوباره در حال اوج‌گیری هستند.

با این حال طی روزهای گذشته شاهد واکنش سیاستگذاران به این موضوع بودیم و در نهایت در اواسط روز قبل وزارت نفت اعلام کرد که این اتفاق به دلیل اشتباه شرکت گاز بوده و دستور داده شد تا نرخ خوراک بیش از ۵ هزار تومان برای شرکت‌های پتروشیمی ارسال نشود و طبق مصوبه اخیر در رابطه با فرموله شدن نرخ خوراک اقدام شود. از این رو انتظار می‌رود که فشار فروش ناشی از آن برطرف شود.

تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس

شاخص کل بورس پس از برگشتی که از میانه کانال ۱.۹ میلیون واحدی داشت، توانست رشد قابل قبولی را در کوتاه مدت تجربه کند. همانطور که در نمودار پیداست، شاخص کل بورس توانست پس از رشدهای پی‌درپی که طی روزهای ابتدایی شهریور ماه داشت، خود را به محدوده مهم ۲.۱۴ تا ۲.۲ میلیون واحد رساند که در گذشته با نوسانات زیادی در آن مواجه شده بود و اکنون مدتی است که در این محدوده نوسانات کوچکی دارد. کندل‌های شاخص کل اگر بتوانند طی همین مسیر و در روزهای آینده از ابر کومو عبور کنند، مسیر برای تداوم روند صعودی مهیاتر از قبل خواهد شد اگرچه همچنان ایجاد روند صعودی قدرتمند در گرو عبور از محدوده ذکر شده خواهد بود.

پیش بینی بورس فردا

با توجه به تمامی نکات ذکر شده در بالا و شرایطی که درباره آن‌ها صحبت شد، پیش بینی می‌شود که بورس فردا نیز مسیری متعادل و منفی داشته باشد که در صورت انتشار گزارش‌های ماهانه و ۶ ماهه، مسیر می‌تواند برای شرکت‌هایی که شرایط مناسبی را مخابره کرده‌اند، تغییر کند.

کد خبر: 1200606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =