ثبات نسبتا پایدار در بازار مسکن / طرح نهضت ملی سبب روند نزولی قیمت‌ها می‌شود؟

قیمت مسکن چندماهی که بر اثر رکود ایجاد شده به ثبات رسیده است، به نوعی که حتی نوسانات اخیر بازار سرمایه نیز بر قیمت‌های این بازار بی‌تاثیر بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، طی چند ماه اخیر با بازار مسکن روند رو به کاهشی را تجربه کرده است، اما افزایش ناگهانی قیمت‌ها قبل از به ثبات رسیدن قیمت مسکن به گونه‌ای بوده که این روند کاهشی را بی تاثیر کرده است و خریداران واقعی همچنان از بالا بودن قیمت مسکن ناراضی هستند.

بیشتر بخوانید:

شرایط پرداخت وام ۷۵۰ میلیون تومانی ساخت مسکن اعلام شد

طبق گفته کارشناسان این حوزه کاهش قیمت‌ مسکن سبب ایجاد رکودی در بازار شده است که این رکود باعث کاهش معاملات در این بازار و در نتیجه کاهش قیمت‌ها شده، رکودی که بازار مسکن را به ثبات نسبتا پایداری رسانده است، زیرا با وقوع جنگ میان حماس و اسرائیل بازارهای سرمایه از جمله دلار، طلا و سکه به مدار صعودی خود بازگشتند و در این میان تنها بازاری که قیمت‌ها در آن تغییرات زیادی نداشت بازار مسکن بود.

خریداران و به ویژه مستاجران مسکن همچنان برای خرید و اجاره مسکن با مشکلات زیادی روبرو هستند، گویا این روند کاهشی و ثبات قیمت‌ها هنوز آنقدری موثر نبوده است که بتواند درمان و تسکینی برای درد مستاجران و خریداران باشد. خریداران واقعی مسکن معتقدند که هنوز هم خرید مسکن برای یک فرد طبقه متوسط آرزو است و این رویا به آسانی و به سرعت محقق نخواهد شد.

قیمت بازار مسکن را کنترل کنیم

دولت سیزدهم از ابتدا تا به امروز در حوزه مسکن برنامه‌هایی را اعلام کرده، اما هنوز این برنامه‌ها به صورت عملی محقق نشده است. وزیر راه و شهرسازی در تاریخ ۲۱ مهرماه سال جاری وعده کنترل قیمت مسکن را داد؛ وی در این باره اظهار کرد: در هشت سال قبل از دولت سیزدهم انباشتگی تقاضا در بخش مسکن داشتیم و به گواه آمارها عرضه حداقل بود و پیک قیمت را تجربه کردیم که این یک اتفاق ناگوار بود، همه تلاش خود را می‌کنیم که هم در بخش زمین، هم در بخش الحاق به محدوده‌های شهری، هم در بخش روستایی عرضه قابل توجهی باشیم تا در کنار پاسخ به متقاضیان، قیمت بازار مسکن را هم کنترل کنیم.

مسکن برای سرمایه گذاران بازار محکم‌تری دارد

مهدی آزادواری کارشناس بازار سرمایه و  عضو سابق انجمن انبوده سازان مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، درباره وضعیت فعلی بازار مسکن اظهار کرد: مسکن جزء دارایی‌های فیزیکی و کالایی است و در کشورهایی که ثبات کامل اقتصادی وجود نداشته باشد، افراد سرمایه‌های خود را به سمت دارایی‌های فیزیکی می‌برند.

وی افزود: بازار مسکن در مقایسه با سایر بازارهای موازی از جمله ارز، خودرو و طلا و سکه برای سرمایه گذاران بازار محکم‌تری دارد، زیرا وضعیت بازار خودرو همچنان مبهم و غیر شفاف و بازار سهام دچار نوسان روزانه است بنابراین سرمایه‌ها می‌توانند به بازار مسکن ورود کنند.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در بازار مسکن از دو منظر برای سرمایه گذاران سودآوری دارد، بیان کرد: سرمایه گذاری در بازار مسکن از منظر افزایش قیمت مسکن و از منظر بازدهی در رهن و اجاره برای سرمایه گذار سودآوری به همراه دارد.

آزادواری با بیان اینکه چشم انداز مسکن باتوجه به رکودهای شدید رو به مثبت خواهد بود، گفت: دولت برنامه‌هایی برای افزایش تولید مسکن دارد که هنوز به طور کامل عملیاتی نشده است، بنابراین پیش بینی می‌شود که بازار مسکن در آینده افت قیمت را تجربه نخواهد کرد.

وی با اشاره به موثرترین راهکار برای کنترل قیمت‌ها در بازار مسکن تصریح کرد: افزایش تولید مسکن میتواند باعث ایجاد تعادل در در این بازار شود و بهترین راهکار این است که تعادل در بازار مسکن ایجاد شود.

محمدعلی احمدزاده اصل کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، درباره وضعیت فعلی بازار مسکن اظهار کرد: در سال‌های گذشته بیشتر گرایش‌ها به بازار مسکن ناشی از حفظ ارزش داریی و بازدهی بیشتر این بازار نسبت به سایر بازارها بوده است، که این موضوع سبب ایجاد یک تبعیت ذهنی و روانی برای بازار مسکن شد.

طرح نهضت ملی مسکن در حد شعار باقی مانده است

وی با بیان اینکه رکود حاکم در بازار مسکن از مانع جهش قیمت‌ها شده است، بیان کرد: بازار فعلی مسکن در رکود به سر می‌برد و به نظرم برای ایجاد تعادل بیشتر قیمت‌ مسکن  باید این رکود ادامه دار باشد.

کارشناس اقتصادی با اشاره به طرح نهضت ملی مسکن، بیان کرد: اجرای این طرح در صورتی در بازار مسکن تاثیر خواهد گذاشت که تداوم داشته باشد. در حال حاضر این طرح در حد شعار باقی مانده است و آمارهای اعلام شده واقع بینانه نیست.

احمدزاده با بیان اینکه افزایش نرخ سیمان و فولاد در بورس بر بازار مسکن تاثیر گذاشته است، تصریح کرد: شرکت‌های فولادی و سیمانی دچار افت قیمت شدید شده‌اند و بازار سرمایه به دنبال آن ملتهب شده است.

وی افزود: اگر سیمان از بورس کالا خروج پیدا کند، به دست دلالان می‌افتد و وضعیت مسکن را تحت فشار قرار می‌دهد.

کارشناس اقتصادی با اشاره به راهکاری برای کنترل  قیمت مسکن عنوان کرد: با ایجاد تعادلی در بازار سرمایه، قیمت مسکن نیز کنترل می‌شود. تورم مزمن جامعه را به سمت فروپاشی می‌برد و باید در قدم اول برای کنترل قیمت مسکن این تورم مهار شود.

احمدزاده اصل با اشار به اینکه قیمت مسکن با کنترل قیمت زمین به تعادل می‌رسد، تصریح کرد: ۷۰ درصد بهای ساخته شده‌ مسکن در زمین است و در حال حاضر قیمت زمین در قیمت نهایی مسکن تاثیرگذار است.

کارشناس اقتصادی درباره قیمت مسکن در آینده گفت: بازار مسکن همچون گذشته دیگر افزایش قیمت را تجربه نخواهد کرد، اما انتظار نمی‌رود که این بازار با کاهش شدید قیمت روبرو باشد.

به گزارش ایسکانیوز، خرید یک خانه برای تعداد زیادی از افراد جامعه همچنان یک رویاست. از خرید خانه که بگذریم حتی توان اجاره یک خانه کم متراژ در تهران نیز برای تعدادی از افراد به آرزو تبدیل شده است. در حال حاضر اجاره یک خانه ۵۰ تا ۶۰ متری حداقل به ۲۰۰ میلیون تومان رهن و ۸ میلیون اجاره نیاز دارد. در میان مشکلات بازار مسکن طرح‌های دولت برای کنترل این بازار از جمله مسکن ملی چند سالی است که بلاتکلیف باقی مانده است و هنوز واحدهای مسکن مهر به صورت کامل به متقاضیان تحویل داده نشده است.

تورم سبب شده است تا بازار مسکن نتواند پاسخگوی نیاز متقاضیان باشد؛ بنابراین انتظار می‌رود مسئولان مربوط به این به دنبال راه حلی برای رفع این مشکل و محقق شدن وعده‌هایشان برای تامین مسکن از جمله مسکن کارگران باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1202140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =