صندوق بین‌المللی پول: بخش نفتی ایران امسال ۵ درصد رشد می‌کند

صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد انتظار دارد تولید ناخالص داخلی ایران در سال جاری ۲۰ میلیارد دلار افزایش یابد، بخش نفتی اقتصاد ۵ درصد رشد کند و تراز حساب های جاری به ۱۲.۶ میلیارد دلار برسد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، صندوق بین‌المللی پول در گزارشی از چشم‌انداز اقتصاد منطقه‌ خاورمیانه و آسیای مرکزی به بررسی وضعیت اقتصادی ۳۲ کشور منطقه از جمله ایران در سال ۲۰۲۳ پرداخته است.

بیشتر بخوانید:

ترامپ: ما اقتصاد ایران را تضعیف خواهیم کرد

بر اساس پیش بینی این نهاد بین‌المللی، با وجود تحریم‌های آمریکا ارزش تولید ناخالص داخلی اسمی ایران در سال ۲۰۲۳ حدود ۲۰ میلیارد دلار نسبت به سال قبل از آن افزایش خواهد یافت و به ۳۶۶.۴ میلیارد دلار خواهد رسید. رقم برآوردی تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۳۴۶.۵ میلیارد دلار اعلام شده است.

این گزارش رشد ۳ درصدی و تورم ۴۷ درصدی را برای اقتصاد ایران در سال جاری میلادی پیش بینی کرده است.  

پیش بینی رشد ۵ درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در ۲۰۲۳

صندوق بین المللی پول انتظار دارد بخش نفتی ایران در سال جاری میلادی رشد ۵ درصدی را تجربه کند که این رقم حدود دو برابر رشد پیش بینی شده برای بخش غیرنفتی اقتصاد ایران در این سال است. بر اساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول بخش غیرنفتی ایران در سال ۲۰۲۳ رشد ۲.۸ درصدی را تجربه خواهد کرد.

افزایش صادرات نفت ایران در پیش بینی جدید صندوق بین المللی پول

این نهاد بین‌المللی تولید نفت ایران در سال جاری را ۲.۷ میلیون بشکه در روز پیش بینی کرده که نسبت به سال قبل ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد داشت. تولید نفت ایران در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۲.۶ میلیون بشکه در روز برآورد شده است.

همچنین تولید گاز ایران در سال جاری ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت و به معادل تولید ۵ میلیون بشکه در روز نفت خواهد رسید. تولید گاز ایران در سال قبل معادل تولید ۴.۸ میلیون بشکه در روز نفت برآورد شده است.

رقم برآوردی صادرات نفت ایران در سال گذشته میلادی ۹۰۰ هزار بشکه در روز بوده که بر اساس این گزارش در سال جاری با افزایش ۱۰۰ هزار بشکه ای به یک میلیون بشکه در روز خواهد رسید. صادرات گاز ایران نسبت به سال قبل تغییری نخواهد داشت و معادل ۳۰۰ هزار بشکه در روز باقی خواهد ماند.  

مثبت شدن تراز حساب های جاری ایران برای سومین سال متوالی

صندوق بین المللی پول انتظار دارد ایران برای سومین سال متوالی و با وجود تداوم تحریم های غیرقانونی آمریکا با تراز حساب های جاری مثبت در سال ۲۰۲۳ مواجه شود. تراز حساب‌های جاری ایران در سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ در پی خروج آمریکا از برجام منفی شده بود اما در سال ۲۰۲۱ دوباره مثبت شد و به ۱۱.۱ میلیارد دلار و در سال ۲۰۲۲ به ۱۴.۴ میلیارد دلار رسید. صندوق بین المللی پول انتظار دارد تراز حساب های جاری ایران در سال ۲۰۲۳ نیز به ۱۲.۶ میلیارد دلار برسد.

رشد نقدینگی به ۴۶.۷ درصد می رسد؟

صندوق بین‌المللی پول نرخ رشد نقدینگی ایران در سال ۲۰۲۲ را ۳۱.۱ درصد برآورد و پیش‌بینی کرده است این رقم در سال ۲۰۲۳ به ۴۶.۷ درصد افزایش یابد که البته با توجه به آمار رسمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بسیار غیرواقعی به نظر می رسد.

کاهش بدهی خارجی و بدهی دولت ایران در سال جاری میلادی

این نهاد بین‌المللی همچنین میزان بدهی خارجی ایران در سال ۲۰۲۲ را معادل ۳.۲ درصد تولید ناخالص داخلی و میزان بدهی دولت ایران را در این سال معادل ۳۴.۱ درصد تولید ناخالص داخلی پیش‌بینی کرده است. بر اساس پیش بینی صندوق بین المللی پول هم بدهی خارجی ایران و هم بدهی دولت ایران در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل از آن کاهش خواهد یافت و به ترتیب به معادل ۳ درصد تولید ناخالص داخلی و معادل ۳۰.۶ درصد تولید ناخالص داخلی خواهد رسید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1202201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =