عمل زیبایی مهم‌تر است یا سلامت روان؟ / بازار داغ ظاهر فریبی در ایران و جولان دلال‌ها

بازار پرسود جراحی‌هایی زیبایی، تبلیغات روزافزون کلینیک‌ها و فعالیت غیرمتخصص‌ها در این حوزه باعث شده تا بسیاری از افراد که دچار ضعف در اعتماد به نفس هستند به جای توجه به سلامت روان تن به تیج جراحی بدهند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، روزی که استاد سخن سعدی می‌گفت: «صورت زیبای ظاهر هیچ نیست ای برادر سیرت زیبا بیار» نمی‌دانست روزگاری می‌رسد که آدم‌ها در تلاش برای داشتن سیمایی زیبا، تن به تیغ جراحی می‌دهند و برخی هم با سو استفاده از این موج زیباتر شدن، به سرمایه‌دارانی کلان تبدیل می‌شوند.

بیشتر بخوانید

حضور غیرمتخصص‌ها در اتاق عمل / برخی با انگیزه‌های سیاسی با نصب دوربین مخالفت می‌کنند

تبلیغات متعدد کلینیک‌های زیبـایی، کاشـت مـو، کاشـت نـاخن، انـواع جراحـی‌هـای بـدن هماننـد جراحـی بینـی، لیپوساکشـن، بوتـاکس، جراحـی زیبـایی گـوش، برجسته سازی گونه، تزریق ژل و دستکاری‌های دیگر، زیبایی را در نگاه مخاطبان به امری اکتسابی تبدیل کرده که برای داشتن آن باید هزینه کرد و اگر جدای از این موج باشید، احساس عقب ماندن به شما دست می‌دهد.

شرایط به گونه‌ای شده که افراد از روی ظاهرشان قضاوت می‌شوند و انجام عمل‌های متعدد یا ایجاد تغییرات مدام در چهره و اندام در میان نسل جوان اهمیت دادن به خود تلقی شده و دیگرانی که همراه این موج نمی‌شوند، تحقیر می‌شوند. در گذشته این موضوع محدود به زنان بود اما امروز به مردان هم سرایت کرده است.

جولان غیرپزشک‌ها و دلالان

تمایل افراطی برخی به انجام عمل‌های زیبایی بازار کار پرباری برای برخی ایجاد کرده و افراد در تلاش برای داشتن ظاهری زیبا در دام افرادی می‌افتند که صلاحیت کافی ندارند. سید نجات حسینی نایب رییس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران می‌گوید در ایران حدود ۶۰۰۰ پیج شامل پزشکان با صلاحیت و فاقد صلاحیت کافی و یا افراد غیرپزشک (مداخله‌گران) وجود دارد که به انجام تبلیغات برای انجام اعمال جراحی‌های زیبایی می‌پردازند .

بنابر گفته وی واحد کنترل نظارت نظام پزشکی به ۱۲۰۰ مورد از سایت‌های پزشکان تذکرات آیین‌نامه‌ای داده است اما اکثر سایت‌های مَجازی غیرپزشک هستند (مداخله‌گران ) که دلالی اعمال  زیبایی را انجام می‌دهند. مشاهده شده است که در برخی موارد حتی بیمار پس از  انجام عمل توسط این افراد به دلیل وخامت حال در ICU بستری می‌شود و یا عصب ابرو فرد قطع شده و برخی مشکلات دیگر  که حتی می‌تواند غیرقابل جبران باشد.

نایب رییس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران مطرح کرد: جهت انجام عمل زیبایی لازم است که فرد سه سال در دوره فوق تخصصی، تحصیل کند تا بتواند فردی مناسب برای انجام جراحی پلاستیک و زیبایی باشد و فقط به این افراد، جراح فوق پلاستیک عنوان می‌شود. در عین حال مردم متوجه فریب‌های تبلیغاتی باشند که پزشکی خود را متخصص پلاستیک معرفی می‌کند که در واقع در طی این ۳۵  سال چنین رشته‌ای نداریم.

حسینی گفت: متاسفانه مشاهده می‌شود که حتی برخی افراد غیرمتخصص که با سلامت افراد بازی ‌می‌کنند، مشخصات خود را نیز به بیمار، اشتباه می‌گویند و وقتی فرد دچار عوارض عمل زیبایی می‌شود و به پزشک قانونی مراجعه می‌کنند و نام فرد را می‌گویند، با مشخصات فردی که عمل را انجام داده تطابق ندارد و نشان می‌دهد که ویزیت و جذب بیمار توسط دلال انجام شده و عمل هم توسط تکنسین و یک جراح فقط پرونده‌ها را مهر زده است؛ لذا توصیه می‌شود که افراد حتما مراقب این دلال‌های غیر متخصص باشند.

پزشک بلاگرهایی که بیمار را مشتری می‌بینند

تب بلاگر شدن این روزها سراغ پزشکان هم رفته و شاهد حضور فعال آن‌ها در فضای مجازی هستیم؛ ذات تولید محتوا توسط یک پزشک اگر بر مبنای اطلاع‌رسانی به مخاطب و فرهنگ‌سازی در حوزه سلامت باشد نه تنها بد نیست بلکه اتفاق مثبتی است که به واسطه تکنولوژی رقم می‌خورد اما این روزها شاهد حضور پرشمار پزشکان جراحی زیبایی هستیم که بیشتر شبیه به صاحب یک بیزینس و برند وارد عمل می‌شوند و نه در جایگاه پزشک دلسوزی که عوارض و مزایای عمل را به بیمار می‌گوید و متعهد به قسم خود او را راهنمایی می‌کند.

پزشک بلاگرهای حوزه جراجی زیبایی بیش از آنکه به مراجع به چشم انسانی نگاه کنند که به آن‌ها به عنوان یک پزشک اعتماد کرده، به او به عنوان منبع درآمد نگاه می‌کنند و شبیه به صاحبان کسب و کارها ویدیوهایی از رضایت مشتری منتشر می‌کنند تا مخاطبی را که صفحه آن‌ها را دنبال می‌کند، اقناع کنند و ترغیب به حضور در مطب آقا یا خانم دکتر شود و تن به جراحی زیبایی بدهد که خانم یا آقای دکتر در محتواهای متعددی که تولید کرده تاکید داشته هیچ ضرری ندارد و اگر کسی هم آسیب دیده به پزشک ماهری مراجعه نکرده است!

روانشناسان معتقدند که ریشه گرایش افراطی به سمت عمل‌های زیبایی در اعتماد به نفس پایین است. علیرضا شریفی‌یزدی روانشناس در این باره به ایسکانیوز گفت: افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند، سعی می‌کنند با عمل‌های جراحی ریز و درشت اعتماد به نفسشان را بازگردانند که در آخر هم موفق به این کار نمی‌شوند.

این روانشناس معتقد است که مد یا موجی که برای انجام یک عمل جراحی یا اقدامی در حوزه زیبایی در جامعه ایجاد می‌شود هم در افزایش تمایل به انجام این اعمال موثر است. همچنین بنا به گفته وی عمل‌های زیبایی یکی از پرسودترین و پردرآمدترین حوزه‌ها در پزشکی است. معمولا این جراحی‌ها را  کسانی که اختلال شخصیت نمایشی دارند، بیشتر از دیگر افراد انجام می‌دهند.

شریفی‌یزدی عنوان کرد: از بعد اجتماعی، جامعه‌ای که اعضای آن زیاد به جراحی زیبایی و پلاستیک می‌پردازند، تهی است و معیارهای اساسی‌ خود را گم کرده است. چنین جامعه‌ای به سوی یکسان شدن می‌رود و همه سعی می‌کنند شبیه هم باشند و تصور می‌کنند برای زیبا بودن، باید مثل هم بود که این باعث از بین رفتن تفاوت‌ها می‌شود.

برای زیباتر بودن نیاز نیست شبیه دیگران باشیم

روانشناس عنوان کرد: باید به بچه‌ها یاد داد که نگاه انسانی، هنر و هوش مهم است چراکه این‌ها مسائل اکتسابی هستند در حالی که ظاهر ما انتسابی است و ما نقشی در آن نداریم از طرفی باید به کودکان یاد داد که برای زیبایی الزاما نباید مانند دیگران بود.

بی‌توجهی به سلامت روان و توجه به ظاهر

حسین عشایری روانشناس هم معتقد است که بی‌توجهی به سلامت روان و توجه به ظاهر در جامعه امروز بیشتر شده و همین موضوع بازار داغی برای پزشکان به وجود آورده است. وی در این خصوص به ایسکانیوز گفت: امروزه تصویر، جای تفکر را گرفته است. فکر تعطیل است و افراد ظاهربین شده‌اند. افراد با بدنشان همانند یک کالا برخورد و سعی می‌کنند با آن ابراز وجود کنند و به پشت پرده که انسانیت است، کمتر توجه می‌شود. دارو کم پیدا می‌شود اما لوازم آرایشی به قدری فراوان است که می‌توانید سفارش دهید و درب منزلتان تحویل بگیرید.

روانشناس تصریح کرد: در عمل‌های زیبایی آمار دختران بیشتر است اما پسران نیز عمل‌های زیبایی زیادی انجام می‌دهند. پسران به دلیل تبلیغات گسترده‌ای که در فضای مجازی و رسانه‌ها می‌شود، به مصرف مکمل‌های ورزشی روی آورده‌اند.

به گزارش ایسکانیوز، گاهی تمایل به انجام عمل‌های زیبایی به یک وسواس تبدیل می‌شود و فرد در بازی سرمایه داران صنعت زیبایی گرفتار شده و هر بار عمل‌های متعددی را امتحان می‌کند اما چون به رضایت درونی نرسیده وسواس گونه به کار خود ادامه می‌دهد، غافل از اینکه بداند چه بلایی بر سر جسم خود می‌آورد. افزایش اعتماد به نفس و تمرکز بر توانایی‌های فردی اگر جایگزین تلاش برای زیباتر دیده شدن شود، جامعه سالم‌تری خواهیم داشت.

انتهای پیام /

کد خبر: 1203165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =